Paard kent eigen kracht...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanneXjessy

Paard kent eigen kracht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:51

Mijn moeders paard is de laatste tijd veranderd.
Als ze met hem de trailer in loopt meent hij dat hij het wel even voor het zeggen heeft.
Heeft hij zin loopt hij zo de trailer in, maar heeft hij er geen zin in draait hij zich om en galoppeert er gewoon vandoor.
Normaal konden we hem wel houden, maar hij heeft nu in de gaten dat hij veel sterker is dan ons.
En nu hij dit eenmaal door heeft doet hij het steeds vaker!

Even voor de duidelijkheid hij wil dus wel de trailer in maar gaat er gewoon vandoor als hij geen zin heeft!

Weten jullie raad?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:52

Hoofdstel aandoen met laden? Halster eroverheen om m aan vast te zetten eenmaal in de trailer natuurlijk.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:53

een hengstenketting aan de longeerlijn.dit heeft bij de meeste paarden wel effect, en door de longeerlijn loopt ie niet gelijk los.
werkt dit niet, doe hem dan z'n hoofdstel in,met eventueel de ketting door het bit onder de kin door.
hoef je helemaal geen grof geweld te gebruiken.

humanoidR

hengstenketting

Dani

Heb je dit probleem alleen bij het trailerladen, of ook in andere situaties? Hoeft niet zo extreem te zijn, kan ook in kleinere dingetjes zitten - omver duwen, andere kant op lopen, dreigen, etc..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:56

Ik zou inderdaad iets verder kijken dan alleen het laden, lijkt alsof het beestje dominant is. Vind een hengstenketting een beetje overdreven, je dwingt het paard zonder na te gaan waar het door komt. Grondwerk zou misschien een mooie oplossing zijn?

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 19:11

DaniBanani schreef:
Heb je dit probleem alleen bij het trailerladen, of ook in andere situaties? Hoeft niet zo extreem te zijn, kan ook in kleinere dingetjes zitten - omver duwen, andere kant op lopen, dreigen, etc..

Nee alleen met de trailer.
Hij loopt zeg maar als de bocht naar de trailer doet over zijn schouder en draait zich dan om.

Hengstenketting kunnen we ook wel proberen...

humanoidR

Re: Paard kent eigen kracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:15

mijn oude paard deed het altijd naar de trailer toe. en verder nergens anders mee. had er gewoon lol in. keek ook om als ik los moest laten. lachen deed hij nog net niet.
hengstenketting om en nooit meer last.
had wel een keer de vage moed om na een jaar het weer met een touwtje te proberen.
daaaagggg......daar ging hij weer.
dondersteen. en hij was 1.86m.
maar eerlijk is eerlijk, ik mocht er best wel aan blijven bungelen van hem. daar deed hij niet moeilijk over.
ikke wel....liet gewoon los

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:16

Ik heb hiervoor een paard gehad, die toen hij jong was, een keer iemand mee heeft kunnen slepen. Sindsdien wist hij dat hij sterker was dan de mens. Hij sleurde ons mee wanneer het hem uitkwam. (ook vorige eigenaren)
Ik gebruikte een hoofdstel om toch een beetje controle te kunnen houden. Ik kon hem daar mee nog steeds niet onder controle houden, maar mijn vader gelukkig wel.

Zorg er in elk geval voor dat het hem niet weer lukt om weg te rennen (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk), want anders gaat hij het straks bij alles doen waar hij geen zin in heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:50

Leer hem goed wijken voor druk. Zowel de achterhand als de voorhand, achteruit, vooruit en zijwaarts. (Op de grond, niet als je er op zit)

Als hij er dan vandoor wilt, kun je z'n achterhand draaien zodat ie weer met z'n neus richting jou staat en dus niet weg kan rennen.

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 16:18

Sassol schreef:
Leer hem goed wijken voor druk. Zowel de achterhand als de voorhand, achteruit, vooruit en zijwaarts. (Op de grond, niet als je er op zit)

Als hij er dan vandoor wilt, kun je z'n achterhand draaien zodat ie weer met z'n neus richting jou staat en dus niet weg kan rennen.

Voordat mijn moeder hem kan op draaien is hij al weg, dat hebben we al geprobeerd ;)
Ik denk dat we de hengstenketting gaan proberen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:40

Is het paard in zoverre respectvol dat je hem niet aan hoeft te raken om de voorhand of achterhand te draaien? Want als dat zo is zou je met een snelle reactie toch het paard moeten kunnen draaien.

Als het al veel moeite kost om de voor of achterhand te draaien zonder dat er iets gebeurd, kost het op dat soort momenten al helemaal veel moeite en ben je dus idd al te laat.

Bekent met Parelli? The Seven Games zouden jullie ook nog wel eens een oplossing kunnen bieden:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:42

hoofdstel, bijzetten en hengstenketting........

eerst weer de knop erop, en dan gaan grondwerken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:31

Ook met een hengstenketting moet je heel goed opletten. Als je die niet meer kan laten "slippen" door er een ferme ruk aan te geven wanneer het nodig is dan is zo'n ketting nutteloos. Het werkt hetzelfde als een slipketting voor de hond namelijk. Als het paard met zijn schouder als weg is ben je vaak al te laat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:33

Even terug naar de basis, doe Grondwerk met hem. , even de verhoudingen vanaf de grond rechtzetten. Touwhalster, leadrope en carrotstick en oefenen maar. Paard moet leren wijken voor druk op het hoofd, de druk leren volgen, en het niet in zijn hoofd halen om zijn gewicht in de strijd te gooien.