De hoofdrolspeelster is een Friese fokmerrie die nog nooit in de winter onder een dek gestaan heeft, hierdoor krijgt ze behoorlijk een wintervacht wat erg lastig is met rijden, aangezien ze pas na 4 zweetdekens meestal echt droog is. Ze staat binnen in een loods en we hebben ook een binnenbak. Ze krijgt 3 á 5 keer in de week beweging in de vorm van rijden, longeren, lange lijnen, lange teugelen of grondwerken.
Nu heb ik dus een tijd terug een winterdeken gekocht, 220 grams en het was de bedoeling dat ik deze (temperatuur afhankelijk) rond oktober tot februari/maart op zou doen en dan eventueel 'versterken' met een zweetdeken eronder.
Maar nu krijg ik dus van de een te horen dat ik dit moet opbouwen met een 0 grams deken, met een 100 grams deken of dat opbouwen helemaal niet nodig is.
Wat is nu raadzaam? Het liefste wil ik zo min mogelijk met dekens werken, de bedoeling is alleen dat ze wat minder in het haar gaat zitten zodat ze in de winter sneller droog is na het werken.
De fleece eronder wou ik trouwens alleen doen met zo'n vorstperiode als we laatst hadden, maar dat zou wel goed moeten gaan? Gezien ze deze fleece deken 's nachts vaker op had en goed is blijven liggen (met hals, buiksingels, stevige deken).