protest... hoe leer je het af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

protest... hoe leer je het af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:10

mijn ware goedzak neemt het er de laatste tijd vooral goed van.....
vooral in het bos, zodra ik op de weg stap naar huis (en das tegenwoordig nog 'n stukkie) gaat ie lopen drammen, over de schouder weglopen zodat ie bijna tegen alle planten, tegels, auto's, prikkeldraad etc. aanloopt, ben geven, andere stelling aannemen allemaal geen zin, been doet hem op zo'n moment helemaal niks... :?
ook vind ie steigeren de laatste tijd wel een leuk spelletje, ik hou hem gewoon rustig in, menneer gelijk beledigt, hij gelijk in de staking, in spoor hem aan naar voren en gelijk mijn teugels iets naar voren (zodat ie geen grip heeft) redelijk vaak lukt dit wel maar soms probeert ie dan ook weg te schieten, dus houd ik hem in en dan voor ik het weet staat ie alweer... nou waren dat meestal niet zulke hoge steigeringen, maar de laatste tijd valt me op dat ie steeds hoger komt en steeds langer blijft staan ? hoe leer ik dit af of hoe kan ik er tenminste voor zorgen dat ie een beetje onder controle blijft... en heeft iemand er ervaring mee? :Y)

chocobroodje

Re: protest... hoe leer je het af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:16

Ik zou de volgende keer niet rechtstreeks naar huis rijden maar met omwegen. Waarschijnlijk wil hij gewoon naar huis naar zijn vriendjes, en jij zit in de weg ;)
Als hij begint te klieren dan zou ik omdraaien en terug richting bos gaan. Zijn er meerdere routes naar "huis"? Dan kun je die veel afwisselen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:18

@chocobroodje: hij doet dit continue dus ook maar las we een beetje 'richting' huis gaat. ik zou eens kijken misschien kan ik met wat omweggetjes proberen een beetje normaal thuis te komen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:20

Mijn paard deed het in het begin van de rit altijd, helemaal blij dat ie naar het bos mocht.. Aangezien ik langs een weg moest waar hard gereden werd liet ik hem gewoon meteen in de berm draven. Dan maar niet 'losstappen' ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:22

oke! :) maar hij kan ook echt niet fatsoenlijk draven :P dan gaat ie heel hard en word ie nog heter.... dramt ie door tot ie echt mag crossen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:23

Van te voren eerst goed moe maken? En dan op die manier leren? Doet ie het ook met andere erbij of echt als je alleen weg bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:24

O daar had ik geen last van, hoefde ook maar een klein stukje, lange teugel en dan werd ie al vrij snel rustig en ging ie gewoon relaxed draven ipv als een tuiger :+

Maar als een paard echt dramt zou ik hem gewoon een keer stilzetten, wachten tot ie netjes stilstaan en weer verder, dit herhalen tot ie gewoon bij je blijft en op jou blijft letten.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:25

probeer ik nu ook soms.. das wel n goeie! denk wel dat het in begin wel weer steigeren steigeren steigeren is..... heeft iemand daar nog tips voor?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:26

Misschien ligt het aan de leeftijd. Hoe oud is-ie?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:26

11 :')

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:27

Nee, dan is z'n pubertijd wel over :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:28

het is echt zo'n paardje nooit moe :+ hij doet het in het bos vaker als ie alleen is en in de bak vaker als ie met andere is :j
chocobroodje schreef:
Van te voren eerst goed moe maken? En dan op die manier leren? Doet ie het ook met andere erbij of echt als je alleen weg bent.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:28

had ik toch ook gehoopt! :D
Rumpleteaser schreef:
Nee, dan is z'n pubertijd wel over :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:26

RT-P ->> BRT

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:16

als zo'n brave sul ineens veranderd naar een draak kan er iets aan de hand zijn met hem. Let eens goed op hem met zijn bewegingen en controleer hem helemaal, je kent hem het beste. Misschien heeft hij wel last van zijn rug of iets anders. Ik vind het niet normaal dat een normaal braaf paard dit ineens gaat doen. Mocht het niet zo zijn dan zijn de veroudingen scheef gegroeid tussen jullie en is hij dominanter aan het worden. Grondwerk kan dan misschien een uitkomst zijn voor jullie. Maar eerst medisch uitsluiten (als zou grondwerk tussendoor geen kwaad kunnen in de meeste gevallen).

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:53

Medisch volledig in orde.

nouja, brave sul issie niet, opzig issie altijd wel zo alleen niet zo hevig als nu. en ik heb hem tijden heel braaf gehad. tis zo zeg maar een beetje lastig uit te leggen :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:49

Ik ken het hoor, bij 16 jarige mafkees, die het gelukkig bij dribbelen houd. :P
En idd hoe harder en hoe langer hoe heter hij word.
Heb een poos geprobeerd om iedere keer als hij ging dribbelen achterwaarts te gaan, op zich ging dat best goed. Zo gaat de lol er snel van af.
Alleen lijd 'ie aan dementie ofzo, iedere dag moet meneer alles opnieuw uitgelegd krijgen (nee bokt dat heeft niks met opvoeding te maken) dusja ik heb het op den duur maar op gegeven. Maar wie weet werkt het voor jou wel.

mandy4411

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:54

mijn paard staakt ook omdat hij het strand niet op wil en dan kan je aller proberen (sporen zweep andere paarden trekken enz.) maar hij doet het echt niet maar als ik 1 x per maand ga is het gewoon goed ! dus doe afwisseling hou je hem echt niet onder controle dan kan je een slofteugel gebruiken heeft mij ook geholpen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:57

Zodra hij begint te drammen, gelijk omdraaien en weer terug.
Net zo lang tot jij normaal in een rechte lijn naar huis komt rijden.
Desnoods stap je af en leid je hem te loop weer terug.
(dit is geen falen! Zoals sommige mensen weleens denken)