deelname kampioenschap als paard in hogere klasse uitkomt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KatrienVB

deelname kampioenschap als paard in hogere klasse uitkomt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:36

Ik heb een vraag over deelname aan de regiokampioenschappen en Nederlandse kampioenschappen, hopelijk kan iemand me hiermee helpen:

Ik rij samen met een ander meisje hetzelfde paard, zij start een klasse hoger dan ik. Nu vroeg ik me af of ik dan wel mee kan doen met kampioenschappen (als ik zou kwalificeren). Ik weet in ieder geval dat het vorig jaar zo was dat ik niet mee zou mogen doen met de kampioenschappen, omdat het paard in hetzelfde seizoen ook al in een hogere klasse werd uitgebracht. Nu heb ik opgezocht waar dat in het regelement staat, maar ik kan het nergens terugvinden (in het wedstrijdregelement dressuur niet en niet in kampioenschapsregelement). Kan iemand met vertellen of deze regel misschien net afgeschaft is of dat ik er gewoon overheen lees?

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:17

In het kampioenschapsregelement staat in:

Per paard één ruiter in dezelfde discipline
Op Regio- en/ of KNHS kampioenschappen mag een paard slechts door één deelnemer in dezelfde discipline worden gestart.

Het maakt dus niet uit dat zij hoger rijd. Als jij je selecteert voor de regio mag jij gewoon gaan. :D

(heb ik ook samen met me zusje, wij rijden namelijk ook samen op 1 paard)

Fitzroy

Re: deelname kampioenschap als paard in hogere klasse uitkomt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:28

Nee, het staat mij ook bij. Als het paard in een klasse hoger is gestart mag je niet in een lagere klasse het kampioenschap rijden. Ik heb dit ook gehad met een mederuiter. Ik ga even zoeken voor je.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:37

Mij staat bij dat hier dit jaar of eind vorig jaar een stuk over gepubliceerd is in de Paard en Sport vanwege onduidelijkheid. Ik weet het niet helemaal zeker maar dacht dat het vroeger zo was dat dat paard niet uitgebracht mocht worden in de lagere klasse, maar dat dat nu wel mag......

Fitz is aan het zoeken, dat komt goed!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:46

3. Hoogste klasse
Een paard mag tijdens een kampioenschap alleen gestart worden in de hoogste klasse waarin het in het lopende seizoen in de betreffende discipline is gestart. Deze bepaling geldt uitsluitend voor deelnemers met paarden.

Artikel 3 van het kampioenschapsreglement van verleden jaar.

KatrienVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 13:23

Bedankt voor jullie reacties, dan klopt het inderdaad dat de bepaling niet meer van toepassing is. Ik heb nog een nieuwsbericht nog op het internet (nieuwsbank) gevonden waaruit dat ook blijkt:

Starten in de hoogste klasse
De afgelopen kampioenschappen mocht een paard tijdens kampioenschappen alléén deelnemen in de hoogste klasse waarin het paard het desbetreffende seizoen was uitgekomen. Deze bepaling was overigens alleen van toepassing op deelnemers met paarden. Deze bepaling is verwijderd in het kampioenschapsreglement vanaf 1 oktober 2009. Dit betekent dat wanneer een paard bijvoorbeeld door twee ruiters wordt uitgebracht in de wedstrijdsport in twee verschillende klassen Bijv. L2 en Z1, de ruiters onderling kunnen bepalen wie van hen deelneemt aan de kampioenschappen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:28

De regels zijn inmiddels alweer veranderd Fitzroy, het blijft echt lastig soms om de dingen te vinden, wat mij bijstaat mag je gewoon als 2e ruiter in een lagere klasse je paard starten hoor :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:22

Heb ik dan aangegeven dat de regels niet veranderd zouden zijn? Ik heb alleen even het artikel erbij gezocht waarvan ik wist dat het niet mocht in het verleden.

Betekent dus wel dat er maar 1 kan deelnemen aan de kampioenschappen en dat jullie wel moeten kiezen.

scooby1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:23

Fitzroy schreef:
Nee, het staat mij ook bij. Als het paard in een klasse hoger is gestart mag je niet in een lagere klasse het kampioenschap rijden. Ik heb dit ook gehad met een mederuiter. Ik ga even zoeken voor je.

degene in de laagste klasse mag alleen niet starten als degene in de hogere klasse ook geplaatst is voor de kampioenschappen, dat heb ik ook steeds met mijn broertje.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:09

vlgs mij mogen jullie dan gewoon kiezen wie er van jullie beiden mee doet. De regels zijn idd vorig jaar gewijzigd.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:54

Wil je het zeker weten mail dan de KNHS. Zij kunnen het je wel vertellen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:10

Mijn ervaring is dat de regels m.b.t. de kampioenschappen elk jaar wel wijzigen. Dus je kunt het beste even contact opnemen met de KNHS hierover.
Het meest logische zou ik ook wel vinden dat het paard alleen in de hoogste klasse mee mag doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:07

Ik snap de discussie niet helemaal, TS heeft het reglement en het relevante nieuwsartikel al aangehaald :?

http://www.knhs.nl/objects/00018189.pdf
het kampioenschapsreglement, waarin dus de regels staan die dit jaar geldig zijn, zegt helemaal niets over alleen startgerechtigd zijn in de hoogste klasse (wel allerlei andere beperkingen), en gecombineerd met het nieuwsbericht lijkt het me dus duidelijk. Je mag gewoon kampioenschappen starten als je je kwalificeert.