tips om pony in te laten meten met speod

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponydony

tips om pony in te laten meten met speod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 09:23

Hallo,

Eindelijk na lang zoeken heb ik een zeer leuke en lieve pony voor mijn 9 jarige dochter gevonden.
Deze pony is nu ook een week op proef bij ons en het is echt een schatje.
Ik heb hem gekocht als c pony van 1,36 hoog, mijn moeder twijfelde over de stokmaat maar we konden daar ter plekke niet overmeten ( eerst geen stok en toen we de tweede keer kwamen viel het ons op dat ze alleen klinkerstoep of gras hebben is dus niet echt betrouwbaar( overigens heb ik geprobeerd zelf te meten en kwam op 136,5 maar wel op die oneffen stoep)

De eigenaresse is zeer meewerkend en alleraardigst en heeft de pony toch op proef meegegeven en we kunnen haar terug brengen als ze deze week door iemand vd knhs overgemeten wordt en te groot blijkt te zijn.
Nu wil ik graag tips om de pony wat te laten krimpen hahaha!!

Ik verwacht ze namelijk rond de 1.38.

Degene die komt meten is wel superaardig en heeft mij verzekerd dat als de pony bij hem nu ingemeten wordt als c pony, hij de pony nooit meer uit zal meten ( moet ik natuurlijk wel totdat de pony 8 jaar is bij hem de pony laten meten)ook vertelde hij mij dat hij in principe de situatie ter plekke bekijkt en dat wat harder drukken op de meetstok ook nog wat hoogte bespaart en niet aan milimeterwerk doet( dus ik neem aan dat hij het niet op de millimeter laat beslissen), de pony is nu 4 jaar oud en heel hoogbenig met weinig schoft.
De hoeven kunnen nog wel wat korter maar zoals gezegd ben ik nog geen eigenaar dus ik kan niet zomaar de pony op korte voetjes zetten, weet iemand ofdat ze daar bijv. wat hoogte ervoor af trekken?

En ik wil geen kleine D pony omdat onze dochter pas 9 jaar is!!!!

O hemel ik wil die pony zo graag maar het is nog allemaal zo onzeker.

Tessabuddy

Re: tips om pony in te laten meten met speod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:26

Huh.. wat maken die paar extra centimeters uit?
En als hij 4 jaar is komen daar nog wel een paar bij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:28

Als het een D pony is dan is het een D pony. Ik vind het nogal raar om een pony die nu al te groot is tot zijn 8e in te laten meten. Vind het ook buitengewoon kwalijk dat een meter dat toezegt.

Wat is er mis met een D pony voor je dochter? Er zijn genoeg kinderen van die leeftijd die op een D pony rijden en als hij verder helemaal geschikt is dan zou ik hem er niet voor laten staan.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:29

inderdaad die paar centimeters... :?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:29

Ijzers? dan eronderuit.
Geen ijzers? Net van te voren laten bekappen (kort)
Uur van te voren rijden (moe) en bij het meten zelf hoofd /hals heel laag houden.

Zo deed ik het altijd bij mijn E-pony ;-)

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:31

wat maakt inderdaad een paar centimeter uit
Je dochter groeit nog en als de pony geschikt is waarom dan moeilijk doen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:31

Linda8309 schreef:

Ik neem aan dat het om de wedstrijden gaat, en dan zit je met een C of D toch echt in een andere klasse..

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:33

Lotte1990 schreef:
Linda8309 schreef:

Ik neem aan dat het om de wedstrijden gaat, en dan zit je met een C of D toch echt in een andere klasse..

Daar heb je gelijk in... :o

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:36

Staat de pony op ijzers? Als die al vrij dun zijn, zou je de pony kunnen laten bekappen, en dan de dunne ijzers eronder, er wordt dan nog een cm eraf getrokken voor de ijzers, aangezien die dan erg dun zijn scheelt het zo weer wat.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:37

Ik snap WEL dat het wat uitmaakt. Een springparcours voor een C is toch altijd nog lager dan voor een D. En het is nog een jong kind... Een kleine D verkoopt ook lastiger dan een grote C. Zo is het nu eenmaal.

Ik ben alleen bang dat als de pony nog wel gaat groeien. Als ze nu al met pijn en moeite ingemeten in wordt de C-maat heb je natuurlijk kans dat ze de komende jaren D gemeten wordt (ponymeter kan ook ziek worden oid)
Tuurlijk is inmeten een kwalijke zaak, maar ik denk dat we allemaal weten dat het gebeurt...
Er lopen hoog in de sport D-pony's die ik wel eens na zou willen meten ;)

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:39

Ijzers eronder, 1 cm eraf, pony goed moe rijden, en als je bang bent dat dat niet werkt kun je altijd een klein beetje pasta geven, gaat de pony ontspannen en zakt ie ook iets in. Hoofd omlaag en hopen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:42

De tips die gegeven worden, worden idd al jaren gebruikt.

Maar als ie zo op het randje zit, gok ik dat ie volgend jaar toch echt bij de D-pony's terecht komt..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:45

Hij groeit nog wel even door ben ik bang..Je ontkomt er denk ik niet aan dat de pony straks toch een D wordt...

Juul_Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:54

je moet zo dun mogelijke ijzers eronder zetten en goed kort bekappen, eerst flink lang rijden inderdaad, snoepje voeren als er gemeten wordt en dan het snoepje wel flink laag houden zodat de pony het hoofd ver naar benenden moet doen en vooral heel belangrijk is een meewerkende meter!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:58

Citaat:

De pony is zo groot als hij is, kennelijk bevalt hij, maar de naam "c-pony" of "d-pony" zou dan een wezenlijk verschil spelen??

Snap ik nou echt geen bal van...

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:00

ze trekken 1cm af als ie ijzers onder heeft.
Vlak van te voren laten bekappen kan ook iets schelen, net als van te voren rijden en op eigen terein laten meten.

De pony is nu 4 jaar schrijf je, als ie op de grens zit gaat ie daar echt nog wel uitgroeien, reken op 1cm per jaar.
De pony waar ik op rijd is met 5 jaar ingemeten op 156, met als opmerking dat hij er al erg volwassen en volgroeid uit zag. Ik heb hem nadien niet meer laten meten, maar ik gok dat er zeker 3 of 4 cm bij zit!

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:03

Als je de pony bij het meten het hoofd omlaag laat houden drukt hij automatisch de schoft omhoog.
Dan meet je dus meer.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:34

Het is voor ons belangrijk dat het een c pony blijft want een kind van 9 op wedstrijd tussen allemaal kinderen vanaf 12 jaar, tenminste zo ongeveer zijn ze als ze op d pony's rijden, is gewoon niet leuk voor haar, ook moet ze daarvoor nog teveel leren.
Overigens gaan we alleen dressuren.
En idd een uit de maat gegroeide c pony of een te kleine d pony is nu eenmaal een stuk minder waard, in ieder geval zou ik er dan niet de prijs voor geven die ik er nu voor zou betalen.
Ik ken ook heel veel gevallen van een pony die C ingemeten is maar ruim uit zijn 1.40!! zelfs.
Verder is me gisteren verteld dat welsh pony's vroeg uitgegroeid zijn, ik weet natuurlijk niet of dit waar is.

Deze meter is gewoon iemand die met je meedenkt en hij zegt als ik op een centimeter een kind moet teleurstellen dat vind ik zo onnodig, hij zegt dat het meten bij heel veel collega's zo gebeurd.

Uiteraard moet het wel binnen proporties blijven, daarom wil ik goed voorbereid zijn en tips gebruiken.
Zou het idd helpen om een beetje pasta te geven? Ik moet er namelijk naar toe rijden dus in het kader van het transport zou ik dit wel kunnen verantwoorden tenminste als hij er iets over zegt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:42

Wanneer jullie alleen dressuur gaan rijden maakt het kwa maat niets uit hoor!
De C en D maat worden hier heel vaak bijelkaar gedaan kwa uitslag.
Je kunt wel pasta geven maar wat maken die cm nu uit,je kunt niet tegen houden dat de pony volgend jaar gegroeid is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:44

Moet jouw kind nu al leren dat het 'done' is om vals te spelen en de kluit te belazeren?

Moet jouw kind nu al leren dat je een pony kort kunt bekappen (misschien zelfs wel zo kort dat het pijn doet), moe moet rijden, doping moet geven (pasta = doping) om een pony in te meten?

Vind jij dat een levensles die je jouw kind wilt leren?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:48

Goof schreef:
Citaat:

De pony is zo groot als hij is, kennelijk bevalt hij, maar de naam "c-pony" of "d-pony" zou dan een wezenlijk verschil spelen??

Snap ik nou echt geen bal van...

Gaat om de wedstrijden!!! C en D pony's zitten in verschillende klassen!

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:49

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt aangezien je schrijft dat je er naar toe moet, maar wat echt helpt is rijden.. zoals anderen hierboven ook gezegd hebben. Ik weet niet hoe de pony is wbt conditie, maar flink rijden, draven en galloperen.. Zorg dat de pony flink gewerkt heeft als de meter komt, zadel dr af en meten maar, dan issie moe en staat ie ingekakt en is er zo wat af...

Dit gebeurd echt enorm vaak, je bent niet de enige.. Daarnaast snap ik dat je liever een grote C hebt dan een kleine D, zeker ivm sport en evt verkoop..

Succes!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:55

Ibbel schreef:
Moet jouw kind nu al leren dat het 'done' is om vals te spelen en de kluit te belazeren?

Moet jouw kind nu al leren dat je een pony kort kunt bekappen (misschien zelfs wel zo kort dat het pijn doet), moe moet rijden, doping moet geven (pasta = doping) om een pony in te meten?

Vind jij dat een levensles die je jouw kind wilt leren?

Brrr.. ik sluit me hier helemaal bij aan!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:56

ik ken ook wel meerdere pony's die ingemeten zijn, maar ik denk dat het niet zon verschil is of je nou tussen de D pony's rijd of de C pony's rijd, je rijd goed of je rijd niet goed. maar je kan natuurlijk altijd proberen om in te meten!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:00

DDW1190 schreef:
ik ken ook wel meerdere pony's die ingemeten zijn, maar ik denk dat het niet zon verschil is of je nou tussen de D pony's rijd of de C pony's rijd, je rijd goed of je rijd niet goed. maar je kan natuurlijk altijd proberen om in te meten!

Dr zit wel een wezenlijk verschil in, in de C klasse is het niveau doorgaans een stuk lager, omdat de kinderen jonger zijn.

In de D klasse rijden ook veel grotere meiden mee, met meer ervaring.