Paard valt aan wanneer ander paard uit de wei wordt gehaald

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enra

Paard valt aan wanneer ander paard uit de wei wordt gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:20

Hallo,

Wij hebben een paard die sinds kort in een nieuwe kudde/weiland staat.
Dit gaat met de paarden onderling opzich goed, ons paard is wel de dominante van de kudde maar de andere paarden hebben hier geen problemen mee. Nu is het alleen zo dat wanneer een van de andere paarden uit de wei wordt gehaald ons paard het hier niet mee eens is! Hij drijft baasje en paard uit elkaar. Dit doet hij door het andere paard te bijten/slaan waarbij het baasje zich ook in het nauw gedreven voelt.

Zelf heb ik er geen problemen mee om hem uit de kudde te halen, dit vind hij prima (om ze te verlaten).
Na mijn mening is het duidelijk dat hij de kudde wil beschermen voor in zijn ogen "vreemde mensen".

Hoe denken jullie hierover? heeft iemand tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:58

hij mag dan wel"denken" dat hij de leider is daar,maar als er mensen komen om hun paard op te halen dan zijn die op dat moment toch echt wel leider.
hij moet gewoon aan de kant,simpel zat.

doet ie dat niet dan moet hij toch echt wel op zijn kop hebben
dat kan door een schreeuw zijn,een keer zwaaien met een halstertouw of iemand kan een rijzweepje menemen en hem daarmee op afstand houden.
niet meteen mee gaan slaan als dat niet nodig is

maar dan moet dat wel ook door iedereen gedaan worden zodat hij goed leert wie er baas is..en dat is hij dan dus niet.

wat doet hij als jij een ander paard uit de kudde haalt?
valt hij jou dan ook aan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:00

Hij vindt kennelijk dat de paarden uit de kudde "van hem/zijn kudde" zijn en dus niet mogen worden afgescheiden: niet door andere "hengst" en zelfs niet door mensen. Maar het zou natuurlijk zo moeten zijn dat hij mensen als "hoger" en als Leider zou moeten zien dus er niet aan denkt om aan hun gezag te knabbelen dan wel te bijten :D ;) . Hoe is hij bij jou? Probeert hij jou ook (altijd) te domineren of is het alleen bij andere eigenaren dat hij ze niet als meerdere erkent en dus accepteert dat er paarden meegenomen kunnen worden?

amies100

Re: Paard valt aan wanneer ander paard uit de wei wordt gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:05

Hij moet op zijn plaats gezet worden en waarschijnlijk kan dit bij hem alleen maar kwaadschiks. Dus ik adviseer om een zweep mee te nemen als er een ander paard uit moet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:50

Je zou inderdaad kunnen oefenenen door zelf een ander paard uit de wei te halen. Jij weet hoe je hem het beste kunt corrigeren (neem ik aan).

Mocht hij bij jou dit gedrag niet vertonen kun je de andere mensen adviseren wat ze het beste kunnen doen. En dat mensen sowieso hoger staan dan een paard is onzin. Sommige mensen gedragen zich helemaal niet als leider, lopen niet als leider en reageren al helemaal niet als leider.

(Als ie dat bij mijn paard zou proberen zou ík hem aanvliegen, omdat ik de leider ben en dus ook mijn paard moet beschermen tegen andere paarden)

Ik weet niet hoe snel je paardje zich laat overtuigen maar anders kun je mensen adviseren om een heel lang halstertouw (of nog beter een leadrope) mee te nemen, hun paard draaien als de jouwe eraan komt zodat zij ervoor staan en dan met het touw laten zwaaien. Als hij dan toch doorgaat krijgt ie dus een tik met het touw, doet hij weer rustig of houdt ie afstand dan stoppen met zwaaien.

Wel lastig, niet iedereen is zo handig in dit soort dingen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:55

Ik had dit ook. Ik kon mijn eigen paard niet eens uit de wei halen omdat dat paard ons gewoon wegsloeg bij de uitgang. Schreeuwen, zwaaien met het halstertouw, alles geprobeerd maar mn eigen paard werd er banger van als het dominante paard. Nu is het paard uit de kudde en loopt apart

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:00

Bij mijn paard in de wei loopt er ook 1 paard tussen die zich ermee wil bemoeien als ik haar eruit haal, die krijgt van mij een flinke brul en als dat niet helpt ook een zwiep met het halstertouw. Ik zorg er ook voor dat ik mezelf groot maak. Dat helpt bij hem wel. Ik moet sowieso vaak een heel groepje jonge pony's bij me wegjagen als ik de wei inloop, nieuwsgierige aagjes komen anders gewoon bovenop je staan of blokkeren het hek.
Mijn eigen paard werkt gelukkig goed met me mee om de wei uit te komen. Laat ook merken dat ze het niet eens is met bemoeienissen. De ene keer dat ze echt bij me werd weggedreven maakte ze een snelle omtrekkende beweging zodat ze alsnog bij mij kon komen.

Enra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:27

Bedankt voor de tips! Dit is inderdaad ook zoals ik erover denk.
Mij ziet hij wel als leider waardoor hij wel luisterd, nu nog bij de andere mensen.
Deze zijn dan inderdaad ook "vreemd" voor hem wat ook niet wil helpen.

iig bedankt!