Paard afleren schrapen en bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Paard afleren schrapen en bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:59

Sinds een aantal maanden schraapt mijn merrie als ze op de poetsplaats staat.
Dit doet ze als ze geen aandacht krijgt, maar ook als ik haar gewoon aan het poetsen ben.

Daarnaast 'dreigt' ze met bijten. Het is niet dat ze echt bijt..maar ze komt wel, als ik onder haar hals doorloop of onder de vastzettouwen op de poetsplaats, met haar mond open op je 'af'. Ze zal nooit echt bijten. Maar toch mag ze dit niet doen vind ik.
Ook met de deken opleggen doet ze dit.

Heeft iemand tips om dit haar af te leren?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:09

zo te horen is ze je aan het uitproberen tot hoe ver ze kan gaan. je moet duidelijk meer leider zijn, anders wordt het lijder.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:13

Toen ze nog niet schraapte, kreeg ze dan wel eens iets?
Negeren is denk ik het beste, ook negatieve aandacht is aandacht uiteindelijk...
Doet ze dit zonder meer altijd of met tussenpozen?

PreciousViva

Re: Paard afleren schrapen en bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:25

Dat ik de leider ben, weet ze heel goed, ik kan alles met haar doen. Met grondwerk is ze volledig onderdanig.

Negeren is bij dat schrapen best lastig, want dan worden der hoeven van voor steil..
Hoe bedoel je of ze dan wel een iets kreeg?
Ze doet het gewoon op bepaalde momenten dat ze op de poetsplaats staan, maar niet doorlopend zeg maar..

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:36

Ik bedoel of je haar in het verleden wel een iets lekkers hebt gegeven bijvoorbeeld.
Tja dat is lastig als die hoeven er aan gaan, schiet niet op.
Ken ook zo'n paard die dreigt met dek opleggen, maar dat is erg lastig om eruit te krijgen. Heb je wel eens aan "klikkertraining" gedacht? Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar begreep dat je er goed andere gewoonten mee aan kunt leren en zo de oude gewoonte naar de achtergrond kunt laten verdwijnen. Dus als ze dreigt negeren en als ze dit niet doet belonen met een "klik" én iets lekkers, dit afbouwen totdat je alleen de "klik" nog maar gebruikt.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:05

Nee als ze iets doet wat niet mag krijgt ze zeker geen lekkers. Dusja..clickertraining zou ik wel eens kunnen proberen, geen idee of dat effect heeft bij haar.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:30

Sjah, die van mij doet het ook ..
Eerst helemaal niet, en toen plots wel :\ Normaal gezien doen de meeste paarden dit als ze aandacht willen, maar mijn paard doet het dus -net als die van jou- ook gewoon tijdens het poetsen. Volgens mij is het wel een vorm van uittesten, zeker in combi met het bijten. Als ik mijn paard de boze vinger geef en duidelijk NEEN zeg, houdt hij er gewoonlijk wel mee op, maar soms gaat hij door en blijven we dit gewoon herhalen; de volhouder wint :Y) !

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 09:04

Ja inderdaad, als ik tegen mijn paard heel streng: UHH zeg, dan houdt ze er ook wel mee op, maarja, irritant is het wel!

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:17

je kan je ook groot maken op het moment dat ze weer wil gaan schrapen of bijten, een dreigement maken. je doet het eigenlijk heel onverwacht en kijkt haar ook aan, streng (roofdier). je maakt een rare snelle beweging haar kant uit, ze zal schrikken. doe dit tot ze bij de minst geringe beweging weet ow nu moet ik stoppen. heeft ook geholpen bij mijn ex-lease-paard. je doet dus niet echt iets, je dreigt alleen.
en als ze het goed doet, aan het eind belonen door flinke aaien te geven :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:03

Niikiit schreef:
je kan je ook groot maken op het moment dat ze weer wil gaan schrapen of bijten, een dreigement maken. je doet het eigenlijk heel onverwacht en kijkt haar ook aan, streng (roofdier). je maakt een rare snelle beweging haar kant uit, ze zal schrikken. doe dit tot ze bij de minst geringe beweging weet ow nu moet ik stoppen. heeft ook geholpen bij mijn ex-lease-paard. je doet dus niet echt iets, je dreigt alleen.
en als ze het goed doet, aan het eind belonen door flinke aaien te geven :)

Lijkt me niet echt handig om je als roofdier te gaan gedragen, je hebt juist moeite erin gestoken om te laten zien dat je best meevalt ondanks dat je een roofdier bent en niet van plan bent om hem op te eten.

Schraapt ze vaak voor of na het rijden? Of volledig random momenten?

Mijn paard schraapt namelijk uit ongeduld, als ik even iets halen ben, of ze vindt dat ik te lang aan het poetsen ben en ze heeft zin in actie.
Probeer erachter te komen op wat voor momenten je paard schraapt zodat je weet waarom. Je kunt natuurlijk het schrapen afleren, maar ook de oorzaak wegnemen. (Zo poets ik voor het rijden/grondwerk even kort en pas na het werk lang als ik haar echt schoon wil hebben)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:50

Hoi, ik zit met een zelfde soort probleem. Ik heb mijn merrie nu krap 2 maanden. Ik kan me niet helemaal goed herinneren of ze van het begin af aan schraapt, maar volgens mij was/is dit wel het geval. Straffen werkt totaal niet, dan doet ze het daarna weer net zo hard opnieuw. Ik heb het een tijdje genegerd, maar dat is gewoon zo ontzettend moeilijk en zoals hierboven al gezegd gaan d'r hoeven er dan aan.
Dus zit een klein beetje met mijn handen in het haar, ze doet dit puur om aandacht te trekken, zodra je haar aait of wat dan ook is het over.

Wie o wie heeft enig idee hoe ik het haar kan afleren??

saskir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:55

Ik heb het ook meegemaakt met een pony vroeger.... Zij deed het ook bij het poetsen. De eigenaresse loste dat op door haar dan per direct in de box te zetten, en daarna te negeren....Het heeft werkelijk geholpen. Want de pony wilde dus graag aandacht, en leerde snel dat als ze stond te schrapen, zij dus geen aandacht meer kreeg en als ze het niet deed, ze gewoon heerlijk werd gepoetst en gereden en dus alle aandacht kreeg! *D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:00

maar in haar box, gaat ze ook om aandacht lopen roepen. (ook met dr voorbeen 'schrapen') met als gevolg dat ze gewoon tegen de stalwand slaat. Dus denk niet dat dat de oplossing is. Ik zit er zelf aan te denken om haar op commando te leren dat ze voetje moet geven. Dat ze dan misschien met dat schrapen ophoud

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:04

ik neem dan een zweepje mee en als ze gaan schrapen ga ik gewoon door waar ik mee bezig ben en ondertussen een tik op der been waarmee ze schraapt niet hard gewoon een tikje met een flink nee nee.

Het werkt bij mijn paard erg goed, na 3 dagen is het afgeleerd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:08

Mijn jonge paard doet het ook. Of nouja, dee...

Hij krijgt gewoon een pets zodra hij aanstalten maakt om zijn been op te tillen. Voor de rest negeer ik het. Na zo'n 3 dagen had 'ie het door.
Eindeloos brullen en doen heeft geen zin. Gewoon to the point zijn, been optillen=pets op z'n buik :D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:09

Dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen. Tot nu toe werkt afstraffen totaal niet, maar geef haar dan een tik willekeurig op dr lichaam. Dus misschien dat het zo duidelijker is wat ik bedoel

@ libera: gewoonweg een tik geven werkt niet bij haar. Alhoewel ze aardig schrikt van deze afstraffing doet ze het net zo snel weer

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:11

met een zweepje kan je haar dan ook echt op der been raken,
b.v knie.
dan weet ze ook wat verkeerd is.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:22

En doe jij het dus ook gelijk weer, dat snapt ze heus wel hoor ;)

Als je met rijden een paard hebt dat niet voor het been is, dan corrigeer je toch ook net zolang tot 'ie wel voor je been is??

Sorry hoor, maar de aanhouder wint!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:26

Libera schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in. Zeg ook niet dat het niet kan werken, maar tot nu toe heb ik hier
geen vordering in gezien. Door het op die manier te doen :)

saskir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:29

Oei ja... dan is het in de box zetten idd geen oplossing voor je...
Maar ik denk dat het op commando leren been naar voren te doen ook geen optie is, want mijn paard begon daar juist van te schoppen.
Zweepje is denk ik de beste optie!
Volhouder wint!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:11

Joline_ schreef:
Libera schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in. Zeg ook niet dat het niet kan werken, maar tot nu toe heb ik hier
geen vordering in gezien. Door het op die manier te doen :)

dat heeft alles met timing te maken. op het moment dat die voet nog net niet los is van de grond om te schrapen, moet jouw correctie al onderweg zijn.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:50

Sterker nog, dan moet jouw correctie al gegeven zijn! ;)

Wat hinta zegt is inderdaad het belangrijkste, timing! Als die voet al ergens in de lucht wappert tja, dan ben je idd te laat.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:53

dat doet een paard vaak, als hij , zij je uitprobeert. als ze schraapt kijk je haar aan en zeg je nee. of je negeert het of geeft haar gewoon aandacht. als ze probeert te bijten gewoon hoofd weg duwen en zeggen van dat het niet mag.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:55

Gewoon blijven volhouden en duidelijk zijn daarin. Nee is nee, geen reactie is een tikje. Als mijn paard het op de poetsplaats doet als ik niet in de buurt ben gooi ik nog wel eens een borstel zijn kant uit. Schrikt ie wel even van, maar dan stopt hij er wel mee. Maar die van mij weet ik dan ook zeker van dat hij niet in paniek zal gaan hangen. En ik gooi de borstel ook zeker niet op zijn hoofd oid, gewoon die kant uit, als hij naast m op de grond komt schrikt hij even en houdt ermee op.

Ik kan er wel naartoe lopen, maar negatieve aandacht is ook aandacht, je komt dan toch zijn kant uit= beloning. Dus dat doe ik vooral niet.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:38

Hoi,

ik heb dit probleem ook met mijn paardje. Ze schraapt eigenlijk continu! Ook als ze op de wei staat en er niemand is (ik zie haar vanuit mijn raam). Op het gras en zand vind ik het niet zo erg, maar ze heeft vrije inloop naar de stal en daar doet ze het ook en haar hoeven gaan eraan.

Hoe kan ik dit afleren als ze het ook doet als ik er niet bij ben??