Paard achtergelaten door eigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yoyomb

Paard achtergelaten door eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:09

Bij ons op de manege staat een paard die door haar eigenaar is achtergelaten. Haar conditie is weg, want ze heeft een tijd stilgestaan met twee gebroken rugwervels. Er is bijna niemand met tijd voor haar, en ze heeft al meerdere kolieken gehad.
Ik vroeg mij af of iemand wist hoe dit kan worden opgelost. De politie beweerd dat het verboden is haar te laten inslapen, maar waarschijnlijk zullen haar innemen als de eigenaar niet komt opdagen, en zelf afmaken. Heeft er iemand verstand van wetgeving hieromtrent?

Met vriendelijke groet,

Bellona_K

Re: Paard achtergelaten door eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:13

Bij mij op stal stond een pony; officieel in bruikleen maar de mensen van wie die eigenlijk was hebben 7 jaar niks meer van zich laten horen. Zelf niet naar herhaaldelijke telefoontjes, mails etc. van de stalbaas. Tja, op den duur was het gewoon de pony van de stalbaas hoor.

Degene die voor het paard zorgt (in de vorm van huisvesting, voer etc.) is dan de 'nieuwe' eigenaar, lijkt me. Ik zou als ik jou dit even voorleggen bij de wetswinkel.

Lastig dit, en heel, heel zielig voor het paard.. :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:57

Via een burgerlijke procedure kan de staleigenaar (ik neem aan dat hij opdraait voor de kosten nu) beslag laten leggen op het paard en daarna verkopen of afmaken of houden of wat hij dan ook van plan is ermee. Er moet wel gerechtelijk vastgelegd worden dat het paard dus vanaf datum X van hem is, anders is hij het haasje als de eigenaar toch weer opduikt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:00

Als de eigenaar van de stal kan aantonen dat hij minimaal een half jaar de verzorging opzich heeft genomen qwa kosten enz (behandelt als eigen dier) dus ook da rekeningen is het paard wettelijk gezien van de stal eigenaar dacht ik maar dit zou je even moeten nagaan

Kijk even of je juridisch advies kan in winnen hier over

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:43

Volgens mij kan de staleigenaar, zich net als bv een garage beroepen op het "retentie recht" (google op: retentierecht paard) o.a deze link http://www.eerstehulpbijrecht.nl/data/f ... e_gang.doc

zielig als paard dat je daar aan overgeleverd bent...maar 24/7 in een stal is ook als je geen gebroken rugwervels hebt gehad geen leven. Arm paard.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:30

VSW-->TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:25

Wij hebben precies hetzelfde bij de hand gehad op stal, paard was alleen wel gezond maar ook achtergelaten door de eigenaar.
Je mag helaas niet zelf het paard opeisen maar je moet aantonen dat je aangemaand hebt en er een deurwaarder achteraan hebt gestuurd en dan nog...

Wij hebben het uit laten zoeken bij de Rijdende Rechter, paard is uiteindelijk toegewezen aan staleigenaar en die heeft paard verkocht. Als eigenaar nog op duikt kan ze nog wat kosten nabetalen. Hier staat het vonnis http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... fDS2Q9eSdw

Ik zou wel juridisch advies inwinnen want anders komt straks de eigenaar het paard halen en dan is het verkocht, dan kun je echt problemen krijgen als je het niet hebt geregeld want dan is het in feite diefstal.