Mijn paard is inmiddels zadel mak maar na een week lekker te hebben gereden kreeg ik zijn hoofdstel niet meer in! Wat bleek nou hij had een houtsplinter achter zijn oor dus niet vreemd dat hij het hoofdstel niet om wil! Nu ben ik al een maand verder en alles is goed genezen maar ik krijg nog steeds niet zelf het hoofdstel in het bit is geen probleem maar het kopstuk over zijn oren doen lukt niet! ik mis ook net 20cm om er wat makkelijker bij te komen op een krukje staan is ook niks hij slaat zo hard met zijn hoofd dat het gewoon gevaarlijk is.. ik vraag dus steeds iemand bij ons op stal om zijn hoofdstel in te doen hij is groot en sterk en ik klein en slapjes!!
Iemand nog tips?? want dit schiet niet op!
groetjes Suzanne
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 19-05-10 11:48
Het hoofdstel om zijn nek doen en het bit aan 1 kant los maken, dan het kopstuk voorzichtig en rustig naar voren schuiven tot het op de plaats zit, frontriem goed doen. Dan kan je het bit in zijn mond doen en alles vast maken.
De bakstukken beiden een gaatje langer maken zodat het makkelijker over de oren gaat, pas als het aan is weer de bakstukken terug korter maken. Vergeet niet te belonen als het goed gaat!
Heel rustig oefenen, gewoon even een tijdje voor uittrekken. Ik neem aan dat hij dit ook met halster doet? Dan zou ik het eerst met een halster proberen, en elke keer goed belonen als hij het toelaat. rond de 3-5 keer achter elkaar doen, en dan klaar.
Succes iig
misspablo
Geplaatst: 19-05-10 13:01
bakstukken langer doen
als die zijn bit niet in wil zou ik er stroop opdoen
anders kan je ook aan 1 kand het hoofdstel losmaken dan voorzichtig om doen
doet hij dit ook met een halster? anders kan je alles eerst me een halster proberen dan belonen met iets lekkers ofzo en als dat goed gaat kan je het met het hoofdstel proberen
veel geduld en belonen als het goed gaat. alles wat losser doen en als het om zit alles weer wat strakker doen.. In principe zou het met halster ook moeten zijn maar die kan uiteraard verder naar achter en kan wat losser blijven waardoor het paard dr minder last van zal hebben?? maarja.. geduld is een schone zaak zeggen ze altijd.. succes!
Benta
Geplaatst: 19-05-10 15:06
Ik heb dit probleem ook gehad met een paardje wat ik in moest rijden (kopschuw).. ik heb heel in het begin het hele hoofdstel uit elkaar gehaald en alleen het kopstuk gebruikt, verder niks. Bij zn neusje begonnen en steeds een stukje omhoog schuiven. Bij ieder stukje flink belonen. Uiteindelijk kon ik met het kopstuk bij zn voorpluk komen en heb ik het heel voorzichtig om 1 oor gedaan (wel vasthouden, niet laten hangen/bungelen), dan van dat ene oor af en via zn voorpluk naar het andere oor. Heeft veel tijd gekost, maar nu is het een manegepaard geworden die door iedereen opgezadeld kan worden en wat ben ik trots haha!