Te druk met buiten wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Te druk met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:06

Ik vind het heerlijk om eens lekker buiten te wandelen met m'n pony. Helaas is het vaak niet zo ontspannend en relax als dat ik zou willen :+
Ik heb best wel een drukke pony, maar zodra we naar buiten gaat, gaat ze helemaal druk lopen doen.
Niet in de zin van dribbelen of gek doen, maar in de zin van heel hard willen lopen. Ik moet bijna hardlopen als ik haar bij wil houden :+
Ik heb al diverse dingen geprobeerd, zoals zelf langzaam lopen, maar dan loopt pony een meter voor me uit en trekt ze mij mee.
Zodra ik het touw iets losser laat gaat ponylief alweer haar pas versnellen.
Ze gaat er nooit vandoor, maar ze wilt gewoon hard lopen. En dat wil ik juist weer niet.
Heeft er iemand tips hoe ik haar het beste haar tempo aan mijn tempo kan laten aanpassen ipv dat ze mij helemaal mee trekt als we gaan wandelen :+

Marigold

Re: Te druk met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:32

doet ze de heenweg hetzelfde als de terugweg?
bij onbekende routes hetzelfde als bekende routes?

onze pony wil de heenweg altijd heel snel lopen, voor mij een heel fijn tempo (het is een shet, ik loop altijd snel, zij stapt altijd echt goed door), soms wil ze té snel, dan corrigeer ik haar.
terugweg gaat ze altijd een stukje langzamer.
het is misschien de omgekeerde wereld want de meeste paarden gaan harder als ze 'de stal ruiken'.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:40

Ze loopt zowel heen en terug weg snel. En onbekende routes kent ze niet, want vanaf de stal kan ik alleen maar linksaf of rechtsaf en dan alleen maar rechtdoor tot we in een dorp zijn. Dus het is altijd bekend waar ze loopt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:42

Ik heb vanochtend nog een aanvaring gehad met mijn Haflinger op dat onderwerp. Ik gebruik een touwhalster en wil perse langs haar hals lopen. Zo niet? Dan gaan we stilstaan en gaat zij naar achter. Het kost wat tijd en moeite, maar ik hoop dat het kwartje snel valt :Y)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:44

Ik heb mijn paard dit als volgt geleerd: Een zweepje (het mooiste is met een wit, dus duidelijk zichtbaar, handvat) meenemen en die omgekeerd gebruiken, als stokje dus. Hou het handvat van het zweepje voor de neus van je paard en als ie harder loopt dan jij geef je hem een tikje op de neus, dit moet je zo volhouden tot hij dit begrijpt, daarna zal hij netjes in jou tempo met je meelopen. Ondertussen het touw niet te lang maar wel ontspannen houden. Succes!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:51

Een variatie op de tip van Eversdijk. Neem een leadrope, kan ook met touwhalster, draai zodra je voelt dat je paard harder wilt lopen rondjes met het uiteinde van het touw voor de neus van het paard. Loopt het paard te hard krijgt ie een tik van een touw. Het is zijn keuze om tegen dat touw aan te lopen, jij doet niks. Je draait alleen het touw rond. Niet als een gek gaan ronddraaien, niet te hard en niet te zacht. Paard mag het best tegen zn neus voelen komen, hij kiest er zelf voor. .

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:52

Ik heb die van mij geleerd me niet voorbij te lopen door op het moment dat hij me voorbijloopt stil te gaan staan. Dan kan 'ie niet anders als een rondje om je heen lopen, en jij begint weer te lopen zodra hij achter je is. Dat rondje-lopen is 'ie snel genoeg zat. Of op het moment dat hij je voorbijloopt zonder iets te zeggen omdraaien en de andere kant op gaan.
Ook regelmatig even halthouden, of een stapje naar achteren doen. En naar zijn kant toe een rondje lopen. Het helpt allemaal om de rangorde vast te stellen.
Als hij je voorbij loopt neemt hij de leiding en heb je niet veel meer te zeggen.
Het kan eventjes duren, maar als je het volhoudt kun je heerlijk met je paard wandelen!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:47

Lastig Maril! Beauty heeft dit onder het zadel, maar ik denk dat je best hetzelfde kan proberen als ik moet doen van mijn instructrice.
Iedere keer als ze harder wil dan jij, langzamer laten gaan, wil ze dit niet, halthouden! Iedere keer als ze maar een pas harder wil dan jij, gewoon halt laten houden. Op het begin voor jezelf even heel irritant, maar op een gegeven moment hebben ze het echt door :j

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:07

Ik draai me gewoon om als mijn pony me voorbij komt. Dan issie meteen weer achter me :p
Hij snapte snel genoeg dat het lopen zo ook niet opschoot.

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:19

Als hij te hard gaat, laten halthouden. En daarna weer doorlopen, gaat hij weer te snel, weer halthouden. Als 'ie braaf naast je loopt belonen : )

Moderatoropmerking:
Berichten verwijderd, aub niet meer reageren op dit topic, het is echt te oud...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-04-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten verwijderd en opm. toegevoeggd.