Kan ik trailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Li4pa

Kan ik trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 11:48

Ik weet dat er al honderden topics over dit onderwerp zijn maar ik kan er niet altijd even goed aan uit....soms zegt men dat je met MTM moet rekenen en dan weer niet en.... :?

Ik dacht dan de MTM van de auto groter moet zijn die van de trailer en dat het gewicht van auto en trailer kleiner moet zijn dan 3500kg wil je met een gewoon B-rijbewijs rijden.
....Maar die 3500kg is dit de geladen of onbeladen trailer? maw: gewicht met of zonder paard...Met neem ik aan? Is dit dan meteen ook de MTM?

Wij hebben thuis een Dodge Dakota pick-up met MTM van 2704, die kan dus zeker een 1,5paardstrailer trekken. Ik zou het stom vinden moet ik een groter rijbewijs moeten halen omdat de auto te zwaar is...maarja als het moet..

Wat denken jullie, sorry als deze vraag jullie ondertussen zo verveeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:53

Idd je E rijbewijs gaan halen! :j

Voor je B rijbewijs mag het ledigegewicht van je trailer + max. laadvermogen niet zwaarder zijn dan het lediggewicht van je auto. Het gaat dus om trailer met maximale inhoud.
Je auto moet daarnaast het gewicht van je trailer + max. laadvermogen mogen trekken.

De totale combi mag niet boven de 3500kg uitkomen.

Dat betekent dat je met jouw auto van 2704kg een trailer + maximaal laadvermogen van 796 kg zou mogen trekken binnen de grenzen. Dat haal je nooit... ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:58

Volgens mij is je combinatie te zwaar !

Trailer (MTM) + gewicht auto moet nl onder de 3500 kg blijven en dat haal je volgens mij niet?

Regels B-rijbewijs/aanhanger NL:
Met een B rijbewijs mag u een aanhangwagen/ caravan trekken die beladen niet zwaarder weegt dan het ledig gewicht van de auto. De auto en de aanhangwagen/ caravan mogen samen niet zwaarder wegen dan 3500 kg.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:18

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:20

Margreet schreef:

Ik kan niet anders doen dan mij hierbij aansluiten. Ik had ook al geTeMd, maar niets gepost!

Tanja

Re: Kan ik trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:39

Dit staat idd heel duidelijk beschreven in de FAQ van TAO, zie de link gegeven door Magreet.
Hier nu een slotje.