Tussenschot--> hoe zit het vast bij jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein__

Tussenschot--> hoe zit het vast bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:02

hallo
ik heb een 2-paardstrailer met een 'los' tussenschot waarbij de 'pen' van het tussenschot voor en achter in een 'gat' valt......... (snappen jullie het nog?). Als het paard dat er in staat ongeduldig is met uitladen en naar achter gaat terwijl de achterstang nog vast zit wipt het tussenschot wat omhoog.................Het schot komt maar heel klein stukje omhoog en de pen valt weer terug in het gat als het paard weer stopt met duwen, maar mijn vraag is nu of dit normaal is en of het kwaad kan (kan tussenschot in ergste geval bv omvallen oid?? lijkt mij zelf van niet want wordt op zijn plek gehouden door de voor- en achterstangen lijkt mij). Moet ik het schot vastzetten met bv haakjes ofzo. Of is dit bij iedere trailer en hoef ik mij geen zorgen te maken???

capopjekop

Re: Tussenschot--> hoe zit het vast bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:04

Die van mij zit op dezelfde manier vast. Omhoog wippen doet ie niet, want hij is vrij zwaar. En hij zit idd vast aan de stangen, dus als het goed is kan hij niet zomaar opzij schuiven.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:11

tussenschot van mij is ook loodzwaar, maar toch lukt het mijn tinker om er beweging in te krijgen.............
maar het is dus niet zo dat het schot normaal gesproken vast hoort te zitten op de bodem.........altijd goed om te weten!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:08

dat hoort vooraan zeker wel vast te zitten. meestal is het zo dat je het schot er schuin inzet. dan valt ie voor in de uitsparing. vervolgens draai je het schot achteraan naar het midden. daardoor vergrendelt ie voor. achter zakt ie gewoon in het gaatje en als de klep dicht is wordt ie ook daar door de klep vergrendeld. een paar stangen alleen houden het schot echt niet op z'n plaats.

C_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:38

Zo zit die van ons ook vast. :)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:45

C_S_ schreef:
Zo zit die van ons ook vast. :)

Hoe?? zoals die van mij of zoals die van Frankiej?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 02:25

Zelfs zonder voorstangen staat hij bij mij nog vast. Loopt nog een stang van boven naar onder die doorloopt in het dak en bodem. Dus als ze het tussenschot eruit krijgen ligt hij totaal uit elkaar. Ze krijgen er dus ook geen mm beweging in. Totaal 'mijnpaard'-proef.

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:47

Mijn tussenschot zit zowel onder als boven vast met een pin met daaronder een veer zodat het altijd in het gat schiet ( snap je het nog)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:07

frankiej schreef:
dat hoort vooraan zeker wel vast te zitten. meestal is het zo dat je het schot er schuin inzet. dan valt ie voor in de uitsparing. vervolgens draai je het schot achteraan naar het midden. daardoor vergrendelt ie voor. achter zakt ie gewoon in het gaatje en als de klep dicht is wordt ie ook daar door de klep vergrendeld. een paar stangen alleen houden het schot echt niet op z'n plaats.

Zo zit mijn schot ook vast (Bockmann).
Paard kan 'm dus wel omhoog trappen, maar als je de klep dicht doet dan valt er een ''lip'' over het schot heen waardoor deze niet meer los kan. Het zit dan dus echt wel goed vast.

Trailer van mensen op stal weet ik niet hoe deze er precies van voren in zit, maar wil je 'm opzij draaien dan moet je eerst een hendeltje overhalen voordat het schot uit z'n gat getild kan worden (humbaur)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:55

Ik heb het tussenschot altijd helemaal naar de zijkant staan en vastgebonden met een touwtje aan de zijkant. Paard vindt dat erg fijn. Hij kan goed breed staan en een beetje schuin zodat hij beter kan anticiperen op de bewegingen van de trailer tijdens het rijden. Paard is nooit bezweet na de rit. Veel paarden die niet van trailerrijden houden voelen zich te benauwd in dat smalle gangetje... vooral omdat ze de voeten niet breed kunnen zetten. Ze hebben de zijkant helemaal niet nodig om steun te zoeken zoals sommige mensen denken. Helemaal eruit kan ook, alleen ik vind het wel fijn om de bezem of mijn fiets achter te zetten. Wel belangrijk is dat er ook een lange stang achter is.