springen op gras met/zonder ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke1989

springen op gras met/zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 23:29

hallo ik wil graag even van jullie weten wat jullie doen op wedstrijden met of zonder ijzers op gras?ik start hem waarschijnlijk in de klasse bb en twijfel om hem ijzers onder te doen ja of te nee.Graag jullie reactie's.

Sim

Re: springen op gras met/zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:19

DAt is iets wat je toch echt zelf moet beslissen. Jij kent je paard het beste en weet of hij snel glijdt ja of nee en of hij daardoor onzeker kan worden.
Maar, zonder ijzers kan wel, zeker in het BB. Maar houd wel rekening met het feit dat het als het heel droog is geweest en het gras wat langer, dat dat spekglad kan zijn.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:21

In principe kan het wel, al vind ik zelf ijzers altijd het veiligste.. Heb je toch een bepaalde zekerheid en moet je je minder zorgen maken :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:56

Bloempjeh_ schreef:
In principe kan het wel, al vind ik zelf ijzers altijd het veiligste.. Heb je toch een bepaalde zekerheid en moet je je minder zorgen maken :)

Dan moet je WEL kalkoengaten erin hebben zodat je kalkoenen kan draaien, anders ben je op ijzers minder veilig dan zonder ijzers!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:57

chrisje_83 schreef:
Bloempjeh_ schreef:

Dan moet je WEL kalkoengaten erin hebben zodat je kalkoenen kan draaien, anders ben je op ijzers minder veilig dan zonder ijzers!

Klopt :))

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:57

in de klasse BB en dan niet 's ochtends op nat gras zou dit nog wel moeten kunnen, maar als het veel geregend heeft of er dauw in het gras zit zou ik het niet doen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:31

hangt helemaal van het paard af, precies wat Simmie zegt.

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:11

Op gras heb ik meestal ijzers, en vooral als het nat is geweest op straat/gras heb ik ook altijd kalkoenen.

Veiligheid boven alles.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:14

Ik spring gewoon zonder ijzers, nergens last van :)

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:15

het kan wel. maar ik zou ijzers doen. aangezien het ook kan hebben geregent en het gras aardig nat is maar het is toch je eigen keuzen!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:16

sprong ook altijd zonder ijzers, merkte toch wel dat ze wat onstabiel was. maar het hangt helemaal van de pony af.
heb gehoord dat je met een stabiele (noem je dat zo? :P) zeker wel tot en met de L zonder ijzers kunt springen.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:57

Ik zou voor de ijzers gaan met propgaten. Mocht het wel nattig zijn of zelfs regen en je paard gaat flink onderuit en je houd er een blessure aan over krijg je er later spijt van! Ik zeg altijd maar zo liever het zekere voor het onzekere en dan kost het maar een paar cent extra!

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:02

Mahlisya schreef:
Op gras heb ik meestal ijzers, en vooral als het nat is geweest op straat/gras heb ik ook altijd kalkoenen.

Veiligheid boven alles.

Ik zou toch niet met mijn kalkoenen/proppen/noppen op de weg gaan lopen, of je moet gek zijn. :Y) 8)7

Maar ff ontopic op gras springen zou ik toch met ijzers en kalkoenen doen, zeker als het nat is geweest.

Troetellin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:06

ik zou zelf ook voor ijzers met kalkoenen kiezen

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:09

Het hangt van je paard af en ook van de bodem.
Mijn paard gaat glijden als ik op gras rijd, maar ik ken er ook genoeg die zich prima op blote voeten kunnen redden.
Ook vind ik een droge, harde bodem vaak glad.

Hondenpoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:52

Ik zou ijzers doen en er dan kalkoenen onder.
Het geeft voor je paard iets meer grip.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:58

Geen Mening :P
Hangt van je paard af.

Hondenpoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:45

Ik raad je aan om ijzers er onder te doen. Omdat je op gras springt! Zelf spring en Dressuur ik ook met ijzers en met kalkoenen er onder!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:52

Ligt eraan wat je zelf zou willen of je paard goed zonder ijzers op gras kan lopen (genoeg grip).
Als je ijzers doet dan wel met kalkoenen

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:07

Als je het niet zeker weet, probeer dan eens te oefenen op gras. Merk je dat je paard/pony een stuk onzekerder loopt of glijdt, dan zou ik ijzers nemen. Merk je geen verschil, dan kun je het zonder proberen. Ligt volledig aan jezelf en je paard/pony.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik bij nat gras niet zonder ijzers zou willen starten, dat is spekglad. Dus kijken naar de weersomstandigheden is ook aan te raden.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:23

hee,
ik start zelf wel met ijzer, rondom en dan stiften in,
maar kom vaak mensen tegen die zonder ijzers rijden.
ik zou het zelf niet doen, dan glijt je paard namelijk snel weg in de afzet..

nicole277

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:01

hee,,

ik start zelf ook met ijzers onder,
vind het zelf fijner, want dan glijd die niet zo snel weg.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:27

Pas op met starten zonder ijzers met schroeven als het wat nat is. je paard/pony kan uitglijden en in de hindernis schuiven.
Wij hebben dat eens gehad met een pony en het heeft lang geduurd voor het vertrouwen weer terug was. Toen uiteraard wel ijzers eronder.

DaphneKremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:31

als je buiten op gras springt is natuurlijk altijd de kans groot dat je kan uitglijden, of het nu nat of droog is. Ik zou adviseren ijzers te gebruiken, maar laat ze wel een paar maanden van te voren erop zetten zodat je paard eraan kan wennen als hij voorheen geen ijzers heeft gehad. + let erop als je ijzers wilt dat er kalkoengaten in zitten want anders heb je aan je ijzers nog niets. Let er wel op dat je de juiste kalkoenen gebruikt, zoals bijvb niet hele korte of super lange bij bepaalde weersomstandigheden.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:09

Heb gister een paard zien uitglijden! Zo paf op de kont zat het paard! Ging gelukkig allemaal net aan goed maar voor hetzelfde geld breekt het paard zijn been of overkomt jou wat! Degene had alleen voor ijzers met proppen en achter niet! Mijn paard had zelf 1 ijzer voor eraf getrapt maar had hem op de andere 3 benen wel met proppen maar vond het toch eng!

Achteraf denk je ag had ik maar meer geld geinvesteerd erin als je echt plat op je bek gaat en er een blessure aan over houd!