- "Ik wil graag B starten, maar mijn paard loopt nog niet aan de teugel, kan ik nu geen wp meer rijden?"
- "Binnenkort onze eerste wedstrijd, mijn paard loopt alleen nog niet aan de teugel, is dit erg?"
- "Help! Mijn paard wil niet aan de teugel, dan maar niet starten?"
En altijd kom je tegen; "Nee een paard hoeft in de B niet aan de teugel".
Echter klopt dit wel, maar wat wel erg belangrijk is, een ontspannen paard met een ontspannen ruiter erop. Die lekker rustig hun B proefje door sturen. Geen trek of pluk werk, nee rustig en ontspannen! Een constante hoofdhouding, en nee dan is het absoluut niet erg als je paard niet recht met z'n hoofd op de loodlijn loopt.
Echter, wanneer jullie als combinatie lekker rustig en ontspannen aan het rijden zijn, zie je dit al snel terug in de houding van het gehele paard EN de ruiter. Al snel gaat je paard dan ook nageven. Het geeft een prettig en rustig beeld, en je zult zien als de spanning er wat af is dat je paard al snel "aan de teugel" loopt. Ofwel lekker nagevelijk, die de hand wil volgen, en een prettig beeld geeft om naar te kijken.
Dus, niet druk maken om of je paard wel of niet aan de teugel loopt. Werken aan de ontspanning, niks afdwingen en gewoon met plezier op concour gaan! Dat werpt zoveel meer vruchten af, dan gaan hannesen over dat "aan de teugel" lopen.

Succes met de eerste wedstrijden allemaal!