Veel concoursen op dezelfde dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Veel concoursen op dezelfde dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:46

even voorop: Ik ben zelf absoluut geen wedstrijdruiter, dus heb verder geen idee van spelregels, kringen, regio's, en weet ik veel.

Zaterdag was ik met een stalgenoot mee op wedstrijd, een concours bij de spaarbekkens in de Biesbosch (NB).
Ik ben hier jaren geleden ook weleens geweest, en toen was het echt een groot concours, met aardig wat ringen, dressuur, springen, aangespannen.
Nu lagen er tot mijn verbazing 4 ringen.
1 Z ring netjes in de bordjes, 1 pony ring en 2 paarden ringen.
In totaal zijn er 35 combinaties gestart. Wat ik eigenlijk echt heel erg weinig vind.
Nu begreep ik dat er op deze datum meerdere wedstrijden in de kring/regio waren, een andere stalgenoot moest inderdaad in kaatsheuvel rijden.
Zou het niet beter/leuker/practischer zijn om dergelijke concoursen dan te combineren? Zodat je weer, net als vroeger, echt grote concoursen hebt?
Hier vond ik iig geen concours sfeer hangen zoals ik me herinner van vroeger, dat je met 100 paarden of meer de parade reed :j

Fitzroy

Re: Veel concoursen op dezelfde dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:15

Tja, het is maar net wat je zoekt. Ik ben juist blij met de kleinere wedstrijden, waar alles fijn geregeld is en de prijsuitreiking ook snel gedaan.
Van mij hoeven die grote concoursen niet en degenen die ze wel zoeken hebben ook keuze genoeg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:39

Ik heb ook geen interesse in dergelijke concoursen, want zoveel zandbanen kunnen ze nooit leggen :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:22

Ik heb vroeger dat soort concoursen gereden en geef tegenwoordig ook de voorkeur aan kleinere wedstrijden. Overzichtelijker, starttijden meestal beter geregeld, en uitslagen zijn ook sneller bekend. Hoewel ik laatst ook een wedstrijd zag met rubrieken van twee deelnemers (paarden), dat vind ik dan ook weer niets.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:39

Nouja, dat was hier dus:

Z1 paarden - 3 combinaties
Z2 paarden - 3 combinaties
Z1/Z2 pony's - 2 combinaties
M1/M2 paarden - 4 combinaties
M2 pony's - 1 combinatie
B paarden - 3 combinaties
L2 paarden - 5 combinaties
L1 paarden - 8 combinaties
B pony's - 3 combinaties
L1/L2 A/B - 2 combinaties
L2 pony's - 1 combinatie

tja....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-05-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:41

dat vind ik idd wel heel erg mager. En dan krijg je ook nog van die ruiters die vol trots melden dat ze eerste geworden zijn (van de twee, maar dat zeggen ze niet bij ;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:46

Dat was mijn idee dus ook. Rond 9 uur startte de 1e, en rond half 1 was het klaar.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:53

Dat is wel heel mager. Ik moet zeggen dat ik dat hier in de omgeving ook merk. Wedstrijden op zandbanen waar het normaal echt heel druk was starten ook een stuk minder mensen. Misschien is het de periode? Hebben de ruiters andere prioriteiten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:55

Misschien vinden mensen de startgelden wel te hoog.
Want laten we eerlijk zijn: 10,- euro per proef gaat eigenlijk nergens over. Als ik het nog even omreken (oke mag niet): vroegah in het guldentijdperk betaalde ik 7,50 per proef ofwel 15,-. Nu ben je dus voor 2 proeven 44,- kwijt. Hoe bedoel je belachelijk? 't is maar goed dat ik niet meer omreken want ik zou er acuut mee stoppen ;)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:08

Mij maakt het niet echt uit ik rij ook liever kleinere concoursen maar aangezien er in grotere concoursen meer bekende zijn vindt ik dat ook wel leuk maar ik rij tog liever kleinere concoursen:D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:29

Dat is wel heel weinig combinaties :oo
Op de meeste concoursen zitten toch wel zeker 20 combinaties in een ring. Ik dacht dat je echt naar die oude situatie wilde van 30 ringen met elk dik 30 combinaties en daarnaast nog de springvelden, afdelingsdressuur en aangespannen werk. Dat vind ik nou niet de meest relaxte en gezellige concoursen om te starten :o

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:38

Voor grote concoursen bedank ik vriendelijk.
Ik heb een behoorlijke portie wedstrijdstress en door het rijden van grote concoursen wordt deze alleen maar aangewakkerd.
Door het rijden van kleine concoursjes, waarbij het vaak allemaal goed geregeld is, prijsuitrijkingen snel gaan en er maar een paar ringen liggen, weet ik het redelijk goed onder controle te houden.
Voor mij zijn de kleine concoursjes een echte uitkomst en kom ik er redelijk stressvrij uit (dat vindt mijn familie ook erg prettig).

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:24

voolopig vind ik kleine concoursen heerlijk. ik heb zelf nog niet zo veel wedstrijd ervaring en mijn paardje al helemaal niet. en op die kleine is het altijd iets gemoedelijker en ook beter geregeld vind ik zelf. en dat trekt mij aan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:34

Die grote concoursen waren vroeger super: samen met de hele club op wedstrijd: dressuur, springen, mennen, etc. en aansluitend de parade.
Maar dat willen veel mensen niet meer. Ze willen niet meer de hele dag weg.

De enige parade die ik nog rijd, is de parade op de Haflingerdag in Ermelo in september. Leuk met 100 haflingers, volkslied en de hele tralala.

Maar het is voor verenigingen moeilijk om genoeg vrijwilligers te krijgen voor een kleine wedstrijd, laat staan dat je 15 ringen wil bevolken met genoeg vrijwillgers.
1 x per jaar heeft onze vereniging de regio kampioenschappen Noord Holland. Je wilt niet weten hoeveel werk dat is, hoeveel vrijwilligers er nodig zijn, al weken van tevoren.
Alleen het opzetten van 15 ringen is al een heel werk.

Veel ruiters vergeten nog wel eens hoeveel werk er nodig is om een wedstrijd te organiseren.

Dus hierbij een oproep voor alle ruiters:
in plaats van starten : geef je zelf eens op als vrijwilliger op een wedstrijd! Of help eens de ring afbreken na een wedstrijd (niet tijdens graag :D )
Want helaas zijn het bijna altijd dezelfde mensen die helpen op een wedstrijd. Alleen opruimen op het parkeerterrein zal al veel helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:20

janouk schreef:
Dus hierbij een oproep voor alle ruiters:
in plaats van starten : geef je zelf eens op als vrijwilliger op een wedstrijd! Of help eens de ring afbreken na een wedstrijd (niet tijdens graag :D )
Want helaas zijn het bijna altijd dezelfde mensen die helpen op een wedstrijd. Alleen opruimen op het parkeerterrein zal al veel helpen.

OFFTOPIC:
Dat heb ik afgelopen jaar heel veel gedaan om verenigingen te steunen en ik ben er helemaal van terug gekomen.
Niet afgebeld worden als de jury een eigen schrijver meenam, anderhalf uur ergens naartoe rijden om 5 combinaties te schrijven omdat ze je tweede ring zonder overleg aan iemand anders gaven, op zaterdagmiddag gebeld worden dat je zondag verwacht wordt, de hele dag voor een wildvreemde vereniging staan helpen aan de andere kant van Brabant en zelfs niks te drinken krijgen, 'ruzie' met het bestuur omdat ik mijn hond had meegenomen, hele wedstrijd afgelast en dat op Startlijsten zelf moeten lezen, week op voorhand een mail dat je op zaterdagochtend om half 9 aanwezig moet zijn en later op Startlijsten zien dat de zaterdagochtend blijkbaar naar iemand anders is en dat je nu ineens zondagmiddag verwacht wordt (zonder mailtje of telefoontje)...
Ik ga nog voor mijn eigen vereniging en verder mogen onbekende verenigingen hun vrijwilligers wel eens wat beter gaan behandelen als ze willen dat ze blijven komen. Ik kan mijn weekend voortaan wel beter gebruiken.