paard zuig lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troetjoek

paard zuig lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:29

een paard dat is verzorg zuigt heel erg lucht hij staat daarom ook met een lucht zuig band om in stal
heel erg sneu en het liefst zou ik hem ook aflaten maar ..
dan zuigt hij heel erg hij pakt letterlijk alles waar hij op kan zuigen
zijn waterbak en ik ben bang dat hij zie er af gaat krijgen en dan de waterleiding gaat staan spuiten
op zijn voerbak, zijn stal deur, met poetsen en rijden gaat hij natuurlijk wel af maar dan zuigt hij lucht op je rug
op zijn halstertouw,buiten in de paddoc doet hij het ook de planken haalt hij los. eergister had hij weer last van gaskoliek
verder krijgt hij veel kuil enzo maar niks helpt ;(

BiBiQ

Re: paard zuig lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:32

Ik zou de arts bellen voor advies. Deze hebben soms medicijnen die het zuigen verminderen.
Verder, zit de luchtzuigband wel strak genoeg en wat voor soort band is het? Het lijkt zielig, maar de band moet echt vrij strak, anders werkt het inderdaad niet.

Krijgt hij genoeg beweging. Als het verveling is kan veel beweging en aandacht helpen. Bij mijn vorige paard in ieder geval wel. Als deze 6 dagen in de week goed werd gereden en genoeg op 't land kon was er haast niets meer aan de hand.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:34

Kijk eens bij medisch: [MD] centraal topic over luchtzuigen
En bij Wiki.
Er is genoeg info te vinden op bokt waaronder adviezen en feiten en fabels!

Luchtzuigband af doen! Hij maakt meer kapot dan je lief is en je paard zuigt niet voor niets... Voorkomen dat je paard kan luchtzuigen en dus doen waar hij zich prettig bij voelt, verhoogd het risico op bijv. boxlopen/weven.
Waarschijnlijk heeft je paard problemen met het maagdarmkanaal, dit veroorzaakt ook de koliek. Ga dat eens aanpakken, eventueel je DA een endoscopie laten doen (duur!), maar je kunt ook beginnen met een supplement: maagcompositum van de Groene Os/Pronutrun van Boehringe Ingelheim,beiden zijn o.a. verkrijgbaar bij de Paardendrogist. Maar er zijn meer middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:39

Band aflaten, zuigen is niet erg.
Met zo een band kun je het strottenhoofd ernstig beschadigen.

Verder is het raadzaam om te kijken waarom hij het doet, veel paarden doen het uit verveling en frustratie. Verder is een onnatuurlijk voerpatroon vaak een oorzaak, het spijsverteringskanaal van een paard is gemaakt om voortdurend eten van een lage calorische waarde te verwerken, met andere woorden, een paard zou eigenlijk een groot deel van de dag ruwvoer tot zijn beschikking moeten hebben.
Geef je een paard 3x per dag bix en een beetje hooi, dan kan hij een maagzweer gaan ontwikkelen, en als gevolg daarvan (en verveling natuurlijk) gaan ze dan luchtzuigen, dat helpt voor de pijn. Kijk dus kritisch naar je voerpatroon, en wat het paard te doen heeft op een dag. Bedenk daarbij ook dat een paard 22 uur per dag wakker is.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:47

@Yamcha
troetjoek schreef:
eergister had hij weer last van gaskoliek
verder krijgt hij veel kuil enzo maar niks helpt ;(

Denk als het paard zo gevoelig hiervoor is het wel verstandig is om de band om te houden hoor. Anders zuigt hij nog meer, sloopt hij dus dingen met misschien gevolg van een zeiknatte stal en koliek.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:48

dierenarts is geweest eergister en gelijk gevraagd aan hem hij wist er ook geen raad mee vooral omdat hij het zo erg doet
de luchtzuigband zit inderdaad gewoon heel strak hij krijgt voldoende kuil dat eet hij ook liever dan zijn biks
de band aflaten is geen optie omdat zijn tanden en waterbak er dan aangaan en ik heb geen zin in een spuitende waterleiding omdat hij zoveel druk op zijn waterbak zet. hij is ook erg gevoelig voor koliek dat moet ik er wel bijzeggen
hij komt ook voldoende uitzijn stal. de koliek van eergister snapte ik ook niet waar die vandaan kwam ik had hem lekker gelongeerd en daarna lekker met grote pluk kuil buinengezet zonder die vervelende band dacht lekker joh voor hem aan het hek lucht zuigen is niet zo'n probleem rond uur of 5 lekker gepoetst en had hij gewoon gemest ik zet hem in zijn box gelijk plassen natuurlijk daarna ging hij heel onrustig rondjes draaien en liggen en naar zijn buik slaan koliek dus dierenarts geweest maar kon niet veel vinden dan een beetje gas en een beetje mest maar niet iets dat leide naar de koliek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:49

BoOtjeee ook voor jou: kijk eens in de link die ik noemde!
Luchtzuigen veroorzaakt GEEN koliek!

Het enige dat met luchtzuigen kapot kan gaan, zijn de tanden. Door de plek waar het paard luchtzuigt met rubber af te zetten, voorkom je slijtage van de tanden. Een automatische drinkbak kun je makkelijk lager (laten) hangen, dan kan het paard niet meer zuigen.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:51

wij staan in een loods waar de drinkbakken niet lager te hangen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:53

Een luchtzuigband is écht slecht: kapotte stembanden, beschadigs strottenhoofd, verminderde afvoer afvalstoffen uit het hoofd, uitpuilende ogen, wonden op de plek van de band, littekenvorming van binnen... Allemaal gevolgen van een luchtzuigband...

Daarnaast doet je paard het niet voor niets! Hem er vanaf helpen, zal niet lukken. Wel kun je t met behulp van de supplementen verminderen. Pak dat maagdarmkanaal maar aan!

Zoals gezegd: rubber op de luchtzuigplek voorkomt slijtage aan de tanden en de waterbak lager hangen door er een stukje leiding tussen te zetten, voorkomt zuigen erop! Kan dat niet, dan de waterbak weghalen en een cementkuip oid als waterbak neerzetten (tegel erin voorkomt makkelijk omgooien).

Waar een wil is, is een weg!

Kijk eens in de link die ik gaf! Er is echt meer dan genoeg info te vinden, oa van Anya en mijzelf! Echt doen hoor! :j

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:54

Ken iemand met een luchtzuiger en dat paardje bleek een maagzweer te hebben. Na behandeling zit het paard lekkerder in zijn vel en is het luchtzuigen ook verminderd.

Wat betreft de waterbak: is het geen optie om de waterleiding af te sluiten en (tijdelijk) een waterbak neer te zetten?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:55

Sorry hoor, skippy1!
Ik ga niet 163 pagina's doorlezen, het spijt me zeer.
En toch zijn de meeste luchtzuigers wel gevoelig voor koliek. Dat weet ik uit eigen ervaring. En als je op een pensionstal staat kan je niet altijd je drinkbak lager hangen, en daaraan zitten ook weer gevaren verbonden.
Maar deze discussie ga ik niet eens aan.

Troetjoek, balen dat je paardje zo gevoelig is en koliek heeft gehad. Hopelijk wordt het eens minder.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:56

Edit: ik zei al in mijn 1e post over medicijnen/suplementen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:57

Dat is al lang en breed achterhaald boOtjeee! Gaskoliek wordt niet veroorzaakt door luchtzuigen maar heeft meestal dezelfde oorzaak als het luchtzuigen, nl. problemen met het maagdarmkanaal! Dus dat veel luchtzuigers geveolig zijn voor gaskoliek kan kloppen, maar niet dóór het luchtzuigen, maar door de overeenkomstige oorzaak: het maagdarmkanaal dat niet goed functioneert.

Wat betreft het lager hangen van de waterbak: wij hebben ze op de pensionstallen waar mijn paarden stonden áltijd lager kunnen hangen of eraf kunnen halen en een bak op de grond. Nooit problemen of gevaarlijke situaties mee gehad, maar wel een blij paard! :j

Tja...en dat je geen 163 pagina's gaat doorlezen...je kunt allicht wat bladeren en zoeken op oa berichten van Anya en mij, vooral in het begin staat veel uitleg! :j
Laatst bijgewerkt door Jessica op 17-05-10 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:58

troetjoek schreef:
hij komt ook voldoende uitzijn stal.

Vervelend voor je paard en voor jou, dat luchtzuigen! Maar hoeveel in in jouw ogen 'voldoende' uit zijn stal komen? Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:03

skippy!!! Ik zeg alleen, dat paarden die luchtzuigen vaak ook gevoelig zijn voor koliek. Ik zeg niet dat het door het zuigen komt, maar wel dat het deze paarden zijn die gevoeliger zijn, om welke reden dan ook.
Maar ik ga weg uit dit topic, hopelijk wordt het voor TS weer ontopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:05

Vanwaar de vele uitroeptekens? Ik geef enkel aan hoe men tegenwoordig de problemen rond luchtzuigen ziet. :j En ik ontkracht fabels. ;)

Enne...volgens mij is het allemaal ontopic! :j Nl. hoe TS haar paardje kan helpen.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:33

ik weet wel dat hij gevoelig is voor stres hij heeft ook het een en ander meegemaakt en is ook bang voor mannen
die drinkbak ben ik over aan het denken maar ik sta in een loods en alle drinkbakken staan op elkaar aangesloten een stukje ertussen zetten is mischien een oplossing
met beweging bedoel ik hem lekker bijgezet longeren rijden doe ik nog even niet invbm dat hij aan het opknappen is en ik ben langzaam zjn conditie aan het opbouwen daarna mag hij lekker buiten staan met een grote pluk hooi zolang hij zich gedraagd met die luchtzuigband die heb ik liever af even voor de duidelijk heid ! hij krijgt er wondjes van en ik vind het gewoon sneu voor hem anders had ik dit topic niet geplaatst

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:41

VeerenAshley schreef:
Vervelend voor je paard en voor jou, dat luchtzuigen! Maar hoeveel in in jouw ogen 'voldoende' uit zijn stal komen? Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid ;)

Ik haal mezelf maar even aan, want het is me niet helemaal duidelijk geworden uit je laatste reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:43

Als je zorgt voor een luchtzuigplek die is afgedekt met rubber, kan het verder weinig kwaad en zou je de band af kunnen laten. ;)

Wij hebben idd ook een stuk leiding ertussen gezet en de bak een stuk lager gehangen, op ongeveer een halve meter van de grond. T is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je paard, maar voor mijn paard is dat dusdanig laag dat ze er niet meer op kan zuigen.

Verder is het voor je paard van groot belang zoveel mogelijk weidegang en sociaal contact te hebben, zo min mogelijk krachtvoer en zoveel mogelijk, liefst onbeperkt ruwvoer (van lage kwaliteit).

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:50

elke dag word hij gelongeerd en daarna mag hij lekker buiten loslopen in de padock rijden doe ik nog niet met hem want hij is nog aan het opknappen en ik ben met zijn conditie bezig dat is qwa beweging tog genoeg voor voorlopig over 2 weken ga ik beginnen met het oppakken van het rijden

we hebben geen weidegang maar wel een paddock er staan andere padocks aan vast met paarden en daar heeft hij gewoon contact mee qwa voer krijgt hij in de ochtend gewoon basis brok met speciaale muslie waar van alles in zit en kuil in de middag krijgt hij kuil en in de avond krijgt hij weer bix en muslie en kuil voorheen stond hij altijd op sport brok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:55

Als ik het zo lees, moet je paard veel meer naar buiten! Kan ie niet de hele dag op de paddock met véél hooi?
In brok en muesli zitten vergelijkbare dingen. Zoek een muesli die goed is voor je paard en ga die geven en dan geen brok meer. Brok is voor een paard bijna letterlijk hap-slik-weg. Muesli moeten ze meer op kauwen. Maar ook voor muesli geldt zo min mogelijk. Een paard heeft niet zoals wij continue speekselproductie, maar alleen bij kauwen (en luchtzuigen!). Speeksel verdund het maagsap. Het is dus beter voor je paard om meer te kauwen. Geef ook bij voorkeur eerst ruwvoer, dan krachtvoer. Is beter voor het maagdarmkanaal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:56

troetjoek schreef:
elke dag word hij gelongeerd en daarna mag hij lekker buiten loslopen in de padock rijden doe ik nog niet met hem want hij is nog aan het opknappen en ik ben met zijn conditie bezig dat is qwa beweging tog genoeg voor voorlopig over 2 weken ga ik beginnen met het oppakken van het rijden

we hebben geen weidegang maar wel een paddock er staan andere padocks aan vast met paarden en daar heeft hij gewoon contact mee qwa voer krijgt hij in de ochtend gewoon basis brok met speciaale muslie waar van alles in zit en kuil in de middag krijgt hij kuil en in de avond krijgt hij weer bix en muslie en kuil voorheen stond hij altijd op sport brok

Hoeveel uur staat hij concreet buiten? Van hoe laat 's ochtends tot hoe laat 's avonds? En 's winters? Voldoende buiten komen is echt heel belangrijk!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:33

Misschien nog een optie: de luchtzuigplekken (buiten) afzetten met een stroomdraadje en de plaats waar hij 'mag' luchtzuigen met rubber bekleden...

En idd: lekker buiten laten lopen met soortgenoten, in plaats van in een stal (of paddock) zonder dat ze (lichamelijk) contact met elkaar kunnen hebben! Maar dat geldt voor elk paard ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:57

skippy1 schreef:
Kijk eens bij medisch: [MD] centraal topic over luchtzuigen
En bij Wiki.
Er is genoeg info te vinden op bokt waaronder adviezen en feiten en fabels!

Meer hoef ik er niet aan toe te voegen. ;)
Hier een slotje.