Paard niet te krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelabailey

Paard niet te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:24

Een vriendin van mij heeft een haflinger die ze al een hele poos niet kan krijgen. Hij staat nu sinds een poosje op een nieuwe wei met lekker veel vers gras.
als ze naar hem toe gaat en hij ziet haar en rent die al heel hard weg. ze staan met ze 3e dus ze hebben al eens geprobeerd om die andere 2 mee te nemen maar dan komt die nog niet. en stuk van de wei afzetten helpt ook niet want hij is dan zo bezig met wegkomen dat die gewoon dwars er door heen rent. ze pakt hem niet alleen om te rijden maar soms ook wel om alleen te poetsen en hem daarna weer terug te zetten. dit deed die eerder nooit maar sinds die nu op een andere wei staat is er niks meer mee te beginnen. Zij weet niet meer wat ze nog kan doen en ik weet eigenlijk ook niet meer zo goed wat ik haar moet aanraden. hebben jullie tips?

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:28

Misschien om een appel of een snoepje of iets mee te nemen?

angelabailey

Re: Paard niet te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:29

komt hij niet op af

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:29

met een grote bak brokjes komen, en dan schudden, dan komen ze vaak wel ;) en dan als hij is gekomen wel wat lekkers geven natuurlijk :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:32

Drie opties.

1. Ga bij de wei in de buurt van je haf zitten. Neem een boek mee want dat kan lang duren. Wacht tot hij komt. Vroeg of laat komen paarden altijd een kijkje nemen.

2. zorg dat hij niet aan grazen toekomt, dus loop achter hem aan, zonder te proberen hem te pakken en zorg dat hij blijft lopen. Laat iemand anders steeds proberen of hij bij die persoon wil komen.

3. haal hulp.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:37

Al zou ik de hele dag achter hem aan moeten lopen, maar krijgen zou ik hem, dat verwende nest!!
Hou dit een dag of wat vol en het spelletje is over.
Maar ja..de tijd die het kost heeft niet iedereen.
Anya geeft dus al de juiste oplossing..blijf hem opjagen zodat hij niet aan eten toe komt.
Heb je hem eenmaal, dan iets lekkers geven ( al ben je nog zo boos) en liefst weer loslaten hoe karel utrecht tango je dat ook vind!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:40

aerdenhout1 schreef:
Al zou ik de hele dag achter hem aan moeten lopen, maar krijgen zou ik hem, dat verwende nest!!
!

:+ precies mijn gedachte :j
Heerlijk toch, ik ga bij het hek staan en roep. De paarden die zich losmaken uit de kudde en naar het hek komen zijn van mij.
Ik hoef nooit de blubber in als het regent o.i.d. ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:41

aerdenhout1 schreef:
Hou dit een dag of wat vol en het spelletje is over.
Maar ja..de tijd die het kost heeft niet iedereen.
Anya geeft dus al de juiste oplossing..blijf hem opjagen zodat hij niet aan eten toe komt.
Heb je hem eenmaal, dan iets lekkers geven ( al ben je nog zo boos) en liefst weer loslaten hoe karel utrecht tango je dat ook vind!

Helemaal mee eens!

Alleen het laatste niet ik zeg altijd. kop uitmuntende thee :D

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:42

hmmm bij ons op stal is ook een pony die vaak niet komt. ze gaan in de nacht in principe nog naar binnen, maar momenteel zijn ze zo ver dat ze nu dus af en toe in de nacht buiten blijft omdat ze echt niet komt... ben benieuwd naar de tips, want misschien kunnen hun er dan ook iets mee. vind het ook wel sneu voor dat meisje van wie de pony is, want die kan nu vaak niets doen..

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:42

oke bedant ;) het bak brokken helpt niet is dit niet in geinterseerd.

idd zelf zou ik ook niet opgeven want winnen ze het 1 keer dan denken ze mooi en blijven ze het doen maar hij is vroeger voor dat die bij haar kwam mishandeld geweest en ze vind het zielig om achter hem aan te lopen.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:47

aerdenhout1 schreef:

Inderdaad een verwend nest. Hoe is trouwens de relatie als het paard eenmaal uit de weide is? Kan het niet zo zijn dat hij gewoon over je heen loopt en niet accepteert dat jij de baas bent (en dus beslist wanneer het tijd is om uit de weide te komen?

Ik ben nu heel erg blij met mijn paarden. Die komen ook zodra ik het hek open heb, hoef hooguit 2 stappen de weide in en dan zijn ze er. En zijn ze ook zover om mee terug naar binnen te komen.

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:49

ja dat vroeg ik net aan haar en als ze hem heeft dat is nu toch 1 keer gebeurt dan gaat die heel hard na achter te trekken. met hele grote ogen enzo.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:49

angelabailey schreef:
oke bedant ;) het bak brokken helpt niet is dit niet in geinterseerd.

idd zelf zou ik ook niet opgeven want winnen ze het 1 keer dan denken ze mooi en blijven ze het doen maar hij is vroeger voor dat die bij haar kwam mishandeld geweest en ze vind het zielig om achter hem aan te lopen.

Geheel off-topic: Ik zeg dit absoluut niet om je aan te vallen (helemaal niet omdat t over het paard van iemand anders gaat) maar dat gebruiken mensen wel vaak als excuus/reden om iets niet te doen :')

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:01

PP ->> OPG

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:06

Kan je haar niet naar stal 'jagen'? Met een groepje mensen en longeerlijnen oid?

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:11

angelabailey schreef:
...en ze vind het zielig om achter hem aan te lopen

Het lijkt mij minder zielig om achter het paard aan te lopen zodat hij blijft lopen (en dus niet kan grazen) tot hij dat beu wordt, dan dat je hem insluit of opjaagt (wat trouwens toch ook niet zal werken). Je (ze, eigenlijk) hoeft niet te rennen, gewoon lopen. Paard zal daar echt niets van krijgen, ongeacht hoe hij vroeger behandeld werd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:45

IK hoop alleen niet dat het een weiland van tig hectare is, want dan mag je wel een kudde mensen verzamelen om hem op te jagen :D :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:55

mijn paard heeft zo ook heel even geprobeerd om zich niet te laten vangen op de wei...
heb haar toen heel de tijd opgejaagd (lees: geen kans gegeven om te grazen), tip die Aerdenhout1 ook geeft, en toen vond ze het niet grappig meer en is zelfs naar mij toe gekomen. heb haar toen beloond met een klein snoepje. sindsdien als ze niet naar me toe komt en ik maak aanstalten om ze op te jagen dan komt ze maar al gauw naar me toe :D.
Telkens ze naar me toe komt uit, en ik dus niet tot achterin de wei moet lopen om haar halster aan te doen, krijgt ze van mij een beloning.
De keren dat ik ze zelf moet gaan halen krijgt ze niets.
Ook ga ik wel eens gewoon dag zeggen, ik loop naar haar toe, geef haar wat aaien over haar nek en voorhoofd en ga terug weg. Dus ze weet dat ik ze niet elke keer uit de wei haal om iets vervelends te gaan doen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:01

Ieder jaar weer komen er in de lente en de zomer de nodige topics bovendrijven van paarden die zich op het weiland niet meer laten pakken.

Er zijn al de nodige topics over geweest, er staat zelfs informatie op de Bokt Wiki. Ga eens zoeken op "paard vangen"?

Voor het gemak heb ik de link even opgezocht:

http://www.bokt.nl/wiki/Vangen