ben ik mijn maatje kwijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annet_v

ben ik mijn maatje kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:55

Hallo allemaal,
Ik heb een hele lieve verzorgshet, genaamd Esmee (voor foto's zie mijn profiel). Ze is vanochtend bevallen van een veulentje, een hengstje. Toen ik vanmiddag kwam, wilde ze niets meer met me te maken hebben. ze was altijd mijn maatje, kwam altijd hinnekend naar me toe, was altijd lief. Nu loopt ze van me weg. Alleen toen ik wat lekkers in mijn hand had, en het halster héél ver weg was, mocht ik even in de buurt komen. Terwijl ze dan haar lekkers verorberde, mocht ik het beeste even aaien. Toen het op was, moest ik echter weer weg.

Ik was wel een beetje beduust door deze wending. Natuurlijk weet ik dat ze haar veulen moet beschermen, maar zo afstandelijk had ik haar echt niet verwacht. De merrie die bij haar staat, is namelijk net zo. Die heeft 2 jaar geleden een veulentje gehad, en is sinds dien ook niet meer voor rede vatbaar, en loopt altijd weg. Mijn angst is dat mijn maatje ook zo wordt...

Weet iemand of die kans groot is? Of wordt alles weer zoals het was?

foto: Afbeelding

Sim

Re: ben ik mijn maatje kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:22

Komt vast wel weer goed hoor! Het ene dier is nou eenmaal beschermender dan het andere dier. Ga dagelijks even naar haar toe, maar verwacht/doe niet te veel. Met een paar dagen (in sommige gevallen duurt het wat langer) zal de merrie wel weer toegankelijker zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:24

wordt wel weer zoals het was.
ze moet van nature het veulen beschermen en leeft voorlopig waarschijnlijk in een happy vacuüm met haar nieuwe veulentje.
laat haar er lekker van genieten joh, straks als het veulentje ouder wordt en zelfstandiger dan neigt de merrie wel weer meer naar jou toe.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:25

Je ziet vaak dat merries de eerste dagen erg beschermend zijn. Trek het je niet te veel aan. Wacht geduldig af dan komt het vast goed. Hoe meer je je nu opdringt hoe lastiger de merrie blijft reageren. Geef haar even tijd.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:25

Ze is gewoon beschermend tov haar nieuwe veulen :)
Paard van een vriendin had net hetzelfde hoor. Doodbraaf en sociaal beestje, tot ze haar veulen kreeg. Stalhulp wou uitmesten, begon ze hem aan te vallen tot zijn kleren gescheurd waren enzovoort. is echt normaal. Zou niet teveel forceren. Ga er gewoon heen, niet proberen te aaien. Gewoon in de stal zitten zodat ze iig je aanwezigheid weer leert accepteren. :)

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:28

ze staat 24/7 in een weiland, maar toch bedankt voor alle reacties. ik zal vaak even langs gaan, en hopen dat ze me weer accepteert. iedereen bedankt! :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:08

ik zou me er niet al te druk over maken. Gun haar even tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Ze zit nu nog hormonen en moet gewoon nog even haar draai zien te vinden.
Gewoon lekker vaak langsgaan en iets lekkers geven, dan komt het vanzelf wel goed.

Giuliiia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:34

Wacht af totdat ze zelf ook aan dat kleine frummeltje gewent is, dat de hele tijd om haar heen rent.. Ik heb het met mijn paard ook gehad, maar na'n tijdje worden ze't een beetje zat en komt het vanzelf weer goed.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:01

Wachten tot ze bij jou komt. Neem wat lekkers mee dan komt ze wel vaker. Het helpt ook als je hurkt, dan lijk je niet zo groot. Zou het niet overhaasten gewoon lekker afwachten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:03

Dit is zo herkenbaar :) Ik heb hier ook een merrie staan die zonder veulen redelijk benaderbaar is, je moet weten wat je doet. Maar nu ze een veulen heeft, kan je het vergeten. 5 Meter dichtbij is al dichtbij genoeg, maar meer hoef je de eerste week niet te verwachten. Naarmate het veulen ouder wordt, en zelf een beetje op stap gaat, wordt moeder ook toeganklijker :) Geef het een beetje tijd, een newborn moet natuurlijk goed beschermd worden ;)

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:46

Ik weet uit ervaring één ding merries met veulens zijn onvoorspelbaar :P

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:02

Gewoon lekker de tijd geven, en als de wei niet te nat is ga je in de wei zitten, ze merkt je aanwezigheid wel, geef af en toe iets lekkers.. maar verwacht er zo in het niet veel meer van

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:53

Gewoon niks forceren, bezoek haar geregeld maar laat haar nog maar even goed voor haar kleintje zorgen. Dat komt wel weer in orde, maar wel met kleine stapjes vooruit proberen gaan.

vereentje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:57

komt wel goed, het loopt met de meeste paarden zo;)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:00

ja het komt vast wel weer goed naar een paar weken kun je haar wel weer aaien wij hebben net ook een nieuw veulentje maar goed ze went er nu al wat meer aan

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:34

is dit haar eerste veulen?

Ik denk namelijk dat ze dit toch echt doet vanwege haar veulen..
Het is misschien bot om te zeggen, maar het zijn dieren en ze hebben hun instict.
Ze weten dat ze alleen op hun zelf kunnen vertrouwen en als het erop aan komt doen ze dat ook alleen maar...

Geef haar wat tijd! ze is net moeder geworden!!

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:34

bedankt voor al jullie reacties :)
dit is niet haar eerste veulen, maar ik was, zoals ik ook geschreven heb, bang dat ze net zo zou worden als de merrie die erbij loopt: totaal afstandelijk sinds de komst van haar veulen (2 1/2 jaar geleden)

nogmaals zal ik jullie tips ter harte nemen, heel erg bedankt!

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:45

Geef de merrie de tijd.
Over een tijdje word ze het veulen wel zat en komt ze weer naar je toe, ook al is het alleen maar zodat jij het veulen bezig houd. :P

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:21

Ik denk dat het wel weer goed komt hoor! :D
ik denk dat ze in het begin gewoon haar veulentje wil beschermen, en dat het daarna wel weer afzakt.