Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ni_ne

Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 08:57

Hallo allemaal

Wij hebben vorige week een pony gekocht.
Een drie jarige hengst.
Hij was super mak, bereden en kende alle hulpen.
Nu hebben we hem dus een week thuis.
Maar...
- Hij loopt niet mee aan het touw met ons.
- Hij heeft gister gigantisch uitgehaald met z'n voorpoten, naar het meisje voor wie hij bedoeld is.
- Hij kan niet vaststaan (gaan gelijk hangen)

Het rare is, toen wij bij hem aan het kijken waren, was hij heel lief. Liep wel gewoon mee.
We hebben nog een (best wel pittig ) paard staan. Ook als drie jarige gekregen.
Maar deze pony vertoond zulk ander gedrag.
We hebben nog niet op hem gereden, we willen graag eerst dat de basis (naast je lopen etc) er goed in zit.

Daarnaast ontdekten we pas toen hij thuis was, dat hij nooit een enting heeft gehad.

We hebben hem gekocht met stamboom.
We hebben wel een paspoort bij hem gekregen, maar geen papieren.
als een pony een stamboom heeft, heeft hij dan altijd papieren? Of moet je die nog opvragen?

Veel vragen dus, bij onze nieuwe aanwinst.

Gr. Chenine

opisop_shop

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:02

Oei, hebben jullie wel iemand meegehad met verstand van zaken???

Geef het even de tijd, laat hem wennen en pak hem niet al te streng aan maar probeer samen ee band te krijgen.
Laten jullie hem hengst (en zoja waarom), zoniet zou ik hem mooi vlot castreren dat scheelt een boel gedonder (en kan hij gewoon het land op met vriendjes, scheelt ook weer!)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:04

Tja op ander terrein willen paarden zich nog wel eens anders gedragen, mn hengsten. Is de ervaring wel aanwezig om een hengst te kunnen handelen? Vwb de enting, gebeurt vaker dat jonge dieren nog niets gehad hebben. Met de basisenting beginnen en binnen 6 (?) weken de 2e enting en deze dan jaarlijks herhalen. Vwb de papieren, even navragen bij de vorige eigenaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:04

dat slaan met zijn voorbenen is typisch hengsten gedrag wat niet tijdig gecorrigeert is.
Niet vergeten dat deze pony in een voor hem vreemde omgeving is nu....geef hem even de tijd om te wennen.

Wil je hem hengst laten?

weet je zeker dat hij ingereden is?
Als hij al nieteens kan vast staan heb ik daar een beetje mijn twijfels over...heb je hem onder het zadel gezien of er zelf opgereden?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:05

Het kan goed zijn dat je paard gewoon enorm aan de nieuwe omgeving moet wennen,daar mag je best wat tijd voor rekenen is mijn ervaring..
En,een hengst...Heb je misschien hengstige merries in de buurt staan waar hij op reageerd??

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:08

het niet te streng aanpakken , moet je zelf even inschatten vind ik
Ik heb hier ook hengsten staan en als je van het begin af aan niet erg duidelijk maakt wat je wilt nemen ze een loopje met je en dat gaat steeds verder.

Ik weer niet welk ras je hebt maar normaal krijg je de inschrijving van het stamboek erbij

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:09

Zeker wel ongewenst gedrag aanpakken uiteraard, maar ik bedoel met niet te streng aanpakken meer het feit dat hij waarschijnlijk nog moet wennen aan de nieuwe omgeving/mensen en je hem niet alles kwalijk kunt nemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:11

Komt hij bij een handelaar vandaan, of heb je hem van een particulier?
IK denk dat je hem helemaal opnieuw moet gaan africhten.
Wees streng, maar rechtvaardig als hij stout is, dus dat uithalen met zijn voorbenen, mag je niet accepteren!
Straf dat gerust flink af, maar beloon wel als hij weer braaf is!
Doe voor je eigen veiligheid met mee laten lopen een hengsten ketting aan het halster...niet over de neus, maar onderlangs.
Gaat meneer rennen, dan niet trekken, maar een korte ruk en stem..ook hier weer als hij braaf is, dus direct na de afstraffing, gelijk weer belonen.
Vast zetten met een longeerlijn. De lijn alleen door de ring halen, dus niet vastknopen.Hou de lijn vast in je hand, als hij gaat hangen dan geef je eerst mee en haalt hem daarna weer terug naar zijn plek. Ook hier weer straffen bij het hangen ( boze harde stem) en belonen als hij weer op de plek staat.
Belangrijk is dat je het wel even consequent vol houd, dit is niet met 1 of 2 keer over.
Lukt het nu nog niet, haal dan een ervaren iemand erbij die dit weet op te lossen.
Succes!!!

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:15

Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik veel aan.
die tip met de longeerlijn vastzetten is een goede. Ga ik proberen.
Er staan wel merries, in dezelfde wei (wel zo dat ze niet met de neuzen bij elkaar kunnen)
Hij kijkt er helemaal niet naar.
Ik vond het eigenlijk zonde om hem te castreren omdat hij zo lief was als hengst.
Nu overwegen we het natuurlijk wel.

We hebben hem wel onder het zadel gezien (aan de longe), maar we hebben niet gezien dat hij vaststond. ( Op de één of andere manier gewoon vanuit gegaan dat dit goed was...)

Ik heb de vorige eigenaar gevraagd, die zegt dat ze alleen een paspoort heeft en dat z'n stamboom is????
Ik heb al een mail gestuurd naar het stamboek zelf, met dezelfde vraag.

Is het niet erg dat hij drie jaar lang geen enting heeft gehad?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:17

Aerdenhout heeft eigenlijk alle tips wel gegeven. Over het enten, is geen probleem. De basisinenting kan gewoon gegeven worden door de da. Ik neem aan dat hij ook niet gechipt is?

Ik zou hem wel laten castreren, heeft voor de meeste hengsten geen meerwaarde, alleen maar overlast en ongemak.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 16-05-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:18

Maar laten jullie hem hengst of niet?
Welk ras is het?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:20

Als hij verder gezond is, zijn die entingen niet zo erg hoor...uiteindelijk krijgen de "wilde" paarden ook niet hun prikjes!
Stond hij trouwens bij zijn vorige eigenaar ook bij merries?
Dat kan n.l zijn gedrag wel verklaren, zelfs al kan hij er niet bij maar ze alleen zien.
Een paard heeft een veel beter reukvermogen dan de mens, dus hij ruikt op verre afstand of een merrie hengstig is.
Dat verhaal over zijn stamboek papier is wel raar.
Hebben jullie dat papier niet gezien toen jullie hem gingen bekijken?
Normaal gesproken heb je dan de papieren bij je van het paard om aan de kopers te laten zien.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:23

Wat is jullie ervaring met paarden? Heb je niet op die pony gereden dan bij bezichtiging? Heb je de stamboekpapieren van die pony wel gezien dan bij de verkoper? Is hij voor een jong kind , dan zou ik zowiezo gèèn hengst nemen. Komt ie bij een goede fokker vandaan? (een goede fokker verkoopt nl geen hengsten aan onervaren mensen!, vanuit gaande dat jullie onervaren zijn)
Ik vind het een beetje op rand allemaal wat ik zo lees, pony is gewoon zichzelf, gedraagt zich zoals een hengst zou doen, dat hoeft geen probleem te zijn, mits je zelf genoeg ervaring hebt. Nooit kinderen met jonge hengsten zonder toezicht laten omgaan; daar komen ongelukken van.
Misschien een beetje fout van mij om te denken maar was die pony niet gesedeert (kalm door spulletje) toen jullie kwamen kijken? Heb je hem meerdere keren gezien? Ben je er ook eens wezen kijken zonder vooraf een afspraak te maken?

Ik zie dat een aantal andere bokkers al goede tips hebben gegeven!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:25

nee is opzich niet erg. Je zal nu de basis enting zelf moeten geven.
Jonge paarden willen weleens heel ander gedrag vertonen op ander terrein.
Mijn driejarige was ook de eerste weken niet te genieten. Had maling aan me en nam een loopje met me.
Ben heel consequent geweest en duidelijk en hij was na een aantal weken gewend aan zijn nieuwe huis en vriendjes en daarna erg braaf.
Succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:26

Klinkt niet erg doordacht allemaal, hij kan neuzen met merries.... heeft een paspoort en pas na de koop ga je je eens verdiepen in de stamboom????
Entingen waren niet in orde.... en je wilt hem hengst laten omdat hij zo lief is????

En als klap op de vuurpijl..hij is bestemt voor een meisje ( heb je een hekel aan dat kind dat je haar een hengst cadeau doet???)

Misschien absoluut niet wat je wilde horen, maar je krijgt precies waar je om gevraagd hebt, een 3 jarige zadelmakke hengst die nog niks kan en zeker niemand boven zich zal dulden alvorens de rangorde is bepaald!
Zet hem ook nog eens met merries samen en de machtstrijd zal losbarsten met degene die hem dingen wil laten doen zoals aan een touwtje mee lopen....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:27

Ik denk dat jullie belazerd zijn.
Hebben jullie iemand mee gehad met verstand van zaken?

Normaal gezien kijk je even de papieren in om naar de bloedlijn te kijken...

Misschien een optie om hem terug te brengen en een meer braaf gereden en opgevoede pony te kopen?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:28

Je ziet inderdaad wel vaker dat jonge paarden een selectief geheugen hebben in de handen van anderen en zo ook op ander terrein. Ik ben wel heel benieuwd hoe het nou met die papieren zit, dat vind ik wel vreemd.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:30

Amondi:
ni_ne schreef:
Er staan wel merries, in dezelfde wei (wel zo dat ze niet met de neuzen bij elkaar kunnen)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:31

Bramasole schreef:
Amondi:
ni_ne schreef:

ik zag het later, maar dat wil niet zeggen dat hij ze niet kan ruiken, en dat is in mijn boek ook neuzen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:53

ojee..

ik zou zeggen, laat hem castreren, doe hem op de wei en laat hem een tijdje.
gewoon rustig aan contact maken, band opbouwen.
en dan daarna weer opnieuw oppakken alsof hij nooit beleerd is geweest.
als jullie daar ervaring mee hebben, anders beter op zoek gaan naar een ervaren iemand die in elk geval dat inrijden voor jullie kan doen.

geef hem nu (hengst, jong, nieuwe omgeving, discutabel verleden) geen kans een gewoonte te maken van zijn negatieve gedrag, want aanleren gaat makkelijker dan afleren!
dus niet te veel met hem hannessen, gewoon ruinen en met rust laten wat ik hier boven zei.
is mijn mening hoor, zo zou ik het doen.

daarbij, een hengst van 3 jaar, en dan braaf onder het zadel en in de omgang en geschikt voor een kind.. dat is ongeveer het zelfde als zeggen dat je een perzik hebt die zout smaakt. kan bijna niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:00

Marigold, jouw laatste zin, was mijn eerste idee..
Klinkt ook alsof de pony niet gekeurd is voor de aankoop?
Hoeveel ervaring hebben jullie überhaupt met jonge paarden/hengsten en hoeveel ervaring met pony's/paarden heeft het meisje waarvoor de pony bedoeld is (en hoe oud is ze)?

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:05

De pony van mijn zus hangt ook als je haar vast zet. wij zetten haar vast aan een stevige paal die er niet zomaar uit kan. Dat gaat tot nu toe gewoon goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:07

Een hengst op een nieuwe stal is (bijna) altijd ff ellende. toen wij verhuisde met onze super makke hengsten waren ze de eerste 6 weken totaal van slag, wild en ontembaar en alsof ze nooit enige opvoeding hadden gehad.. na 6 weken trok dit wel weer weg mits je consequent blijft.. Toch zou ik de TS adviseren om de hengst te ruinen. om veel frustratie en dergelijke te voorkomen.. ik ben nu maar wat blij dat mn mn paardje inmiddels ruin is..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:15

Marigold schreef:
En daarrbij, een hengst van 3 jaar, en dan braaf onder het zadel en in de omgang en geschikt voor een kind.. dat is ongeveer het zelfde als zeggen dat je een perzik hebt die zout smaakt. kan bijna niet.

Volkomen mee eens!
Overigens geld hetzelfde ook voor een ruin of merrie (maar in iets minder sterke mate) , een driejarige is zelden geschikt voor een kind, dat is zelf nog een kind..
Laatst bijgewerkt door troi op 16-05-10 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:20

Volgens mij zijn jullie flink bij de neus genomen.
Stamboekpapier controleer je toch??
Was het een handelaar?
Zou hem zowiezo laten ruinen.
En dan moet je hem alles weer van voren af aan leren.
Heb je daar wel ervaring mee?