Paardenbloemen drogen, giftig of onschuldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loverebekka

Paardenbloemen drogen, giftig of onschuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:53

Hallo,

Ik heb veel op internet gezocht op na te kijken of gedroogde paardenbloemen onschuldig zijn om te voeren. (Niet veel natuurlijk, gewoon als snack)
Helaas heb ik niet echt antwoord gekregen op mijn vraag, dus vraag ik het maar aan jullie.
Weet een van jullie hoe ik de paardenbloemen kan drogen? (als ze onschuldig zijn)

alvast bedankt :D

xx

DeSa

Re: Paardenbloemen drogen, giftig of onschuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:55

Mijn ponys laten ze staan, doen ze denk ik niet voor niks :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:57

Mijn paard eet wel gewoon paardenbloemen.
Ze heeft er nog nooit iets van gekregen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:59

waarom zou je dat willen?

Weet alleen dat de stengels licht giftig zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:21

mijn pony eet zich een breuk in de paardenbloemen als ze de kans krijgt, loopt het gras voorbij en eet de paardebloemen met blaadjes bloemen en al op.
niks aan haar te merken verder, maar ik doe wel mijn best de maaginhoud te neutraliseren door haar daarnaast ook gras te laten eten en hooi.
of paardenbloemen gedroogd giftig zijn, lijkt me niet, zit vast door heel veel hooi heen.
maar om ze speciaal te drogen en dan te voeren als snack voor de pony is wel een beetje apart, heb je dat zelf bedacht?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:00

Paardenbloem is niet giftig, paarden eten er naar behoefte van en je kunt ze rustig ook zo als extraatje geven, zonder eerst te drogen. De blaadjes kun je zelf ook in de sla verwerken als je dit lekker vindt.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:10

Van de paardendrogist:

Latijnse naam: Taraxacum officinale
Nederlandse naam: Paardebloem, molsla, leeuwetand
Gebruikte delen: Wortel, bladeren

De paardebloem is één van de nuttigste en meest algemene Europese planten. Hoewel de paardebloem pas in de 16e eeuw in de Europese geneeskunde geïntroduceerd werd, groeide zijn reputatie als medicijn toen hij populair werd als sla (molsla) en vervangingsmiddel voor koffie. Oorspronkelijk komt de plant uit Europa en Azië, maar hij groeit nu overal op de wereld op zonnige plaatsen. De paardebloem heeft een sterke, diepe penwortel, langwerpige grondbladeren die speervormig, gezaagd en behaard zijn. De gele bloemen bloeien vanaf de vroege lente. Ze gaan ’s nachts en bij bewolkt weer dicht.

Werkzame bestanddelen: Bitterstoffen, looistoffen, vitaminen A, B, C en D, glycoside, calcium, natrium, kalium, silicium (voor nieuw weefsel), ijzer, mangaan, zwavel, inuline, etherische olie en xantophyl.

Gebruik inwendig: Paardebloem zorgt voor een goede bloedzuivering en de afvoer van afvalstoffen en vocht. Het ondersteunt de lever en draagt bij aan een gezonde darmflora. De bittere smaak van paardebloemen bevordert de eetlust en verbetert de spijsvertering. Het werkt algemeen versterkend en zorgt voor een glanzende vacht. Voor het behoud van soepele gewrichten en een gezonde huidfunctie.

Gebruik uitwendig: Het witte sap uit de stengels kan gebruikt worden voor het behandelen van wratten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:11

o als ik het zo lees weet de pony dan wel wat goed voor haar is, ze eet dus steeds enkel de paardenbloemen (en de brede weegbree), en al die dingen die ik nu over de paardenbloem lees qua werking zijn allemaal echt goed voor haar!

ben benieuwd hoe je er koffie van kan maken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:13

Hier eten ze ook de stengels met nu die heerlijke droge zaadjes! :') Ik hoef 't gelukkig niet op te eten!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:17

Aangezien je dit ook op VS hebt geplaatst. Gaat hier een slotje op. :)