Jaarling met 'probleem'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Jaarling met 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:21

Een jaarling is vorige maand achterover geslagen bij de hoefsmid waarbij hij hard met zijn hoofd op het beton is gekomen. Sindsdien heeft hij een communicatie probleem met zijn eigen coordinatie, welke heel langzaam aan wel wat beter lijkt te worden.
Ook houd hij zijn hoofd iets wat schuin en staat 1 oog iets 'boller' als het andere.

De vraag is in hoeverre een paard als dit weer kan opknappen. Ik bedoel niet dat we er een wedstrijd paard van willen maken maar als het enigzins mogelijk is willen we wel ons best er voor doen om het leven voor hem wat aangenamer te maken en misschien dat het een recreatie / gezelschaps paardje kan worden. Denk wel dat het voor altijd zichtbaar zal blijven.

Is er iemand die dit kent? Wat zouden we kunnen doen om hem weer 'iets' beter te maken? Of is dit een gebed zonder eind?
Hij kan mee lopen aan de hand en staat de hele dag in een groep, maar hij lijkt erg veel na te moeten denken hoe hij zijn benen neer moet zetten. Het gaat er voornamelijk om dat hij weer wat steviger op zijn benen gaat staan en wat meer controle over die lange stelten gaat krijgen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:22

De tijd zal het moeten leren denk ik in hoeverre hij nog opknapt.
Wat zei de dierenarts? Wat gaf die voor prognose?

tamary

Re: Jaarling met 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:45

Zou heel goed kunnen dat hij een hersenschudding of zelfs kneuzing heeft gekregen van die klap. Hoe goed dat hersteld is afwachten. Je zou de TTEAM grondoefeningen kunnen proberen, daar zitten een aantal tussen speciaal om paarden te leren opletten hoe en waar ze hun voeten plaatsen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:52

Wat zei de VA ervan? Klinkt een beetje of die ataxie heeft opgelopen door de val.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:00

Heeft de DA hen volledig nagekeken?
Verder zou ik er zeker een osteopaat bij halen.
En de tip die al gegeven is: veel Tteam/Ttouches met hem gaan doen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:09

Twinklebel schreef:
Wat zei de VA ervan? Klinkt een beetje of die ataxie heeft opgelopen door de val.

Mijn gedachte. Ik zou helemaal niets doen voordat ik gedegen onderzoek had laten doen naar het lichamelijk letsel dat hij heeft opgelopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:07

Het klinkt alsof de hersenen in elk geval een opdonder hebben gehad. Ik zou het paard eerst eens met rust laten! Het zou zo maar kunnen dat er sprake is van zwelling en dat moet toch eerst weer afnemen voordat alles weer kan gaan normaliseren. Verder heb ik redelijk wat verstand van neuro problemen bij mensenkinderen/babies en daar is de stelregel vooral dat de hersenen heel erg plastisch/flexibel zijn op die leeftijd waardoor veel problemen min of meer vanzelf herstellen en dat je er erg weinig van buitenaf aan kan doen. Het lichaam moet zelf zijn weg weer gaan vinden met de nieuwe samenstelling.

Dus tenzij de DA uitdrukkelijk ander advies geeft zou ik het paard lekker veel ruimte geven om zelf zijn weg daarin te vinden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:54

Ben ook zeer benieuwd wat de DA er van zegt. Ik kan me voorstellen dat door die klap op zijn hoofd de hersenen en omliggend weefsel wat gezwollen zijn, zou ook het oog verklaren, lijkt me zeer pijnlijk voor het dier. Wat voor medicijnen krijgt hij ?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:19

Hij loopt lekker in de groep sinds 2 weken. De 1e 2 weken moest hij voor zijn eigen veiligheid in een loopstal met een ouder paard omdat de andere jonkies veel te ruw met hem waren en hij heel gauw viel.

Hij gaat héél langzaam vooruit, zeker nu hij weer in de groep staat doet hij wel zijn best om met de andere mee te kunnen. De DA heeft gezegd dat we hem idd eerst even moeten laten bijkomen.
Hij krijgt geen medicijnen.

Het enigste wat we nu doen is dat we wat tijd aan de hele groep besteden. We gingen elke dag een keer of 2 de stal in om te aaien e.d. Nu lopen ze buiten.

Ik begrijp dat we hem rust moeten geven, als het weide seizoen erop zit dan zullen we wel zien hoe hij gevorderd is.

Maar de reden dat ik dit topic gestart ben is eigenlijk omdat ik benieuwd ben of er nog wel een toekomst voor is? Ik bedoel dat er wel een mogelijkheid voor hem is om hier mee goed te kunnen leven? Aangezien zo'n boere pipo al een opmerking maakte van slachten maar......

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:22

Zoals ik al zei, de tijd zal het moeten leren...

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:09

Ik heb er vorig jaar (augustus) een gehad die achteroverop de stenen is geklapt. Was er heel slecht aan toe in het begin. Geen coördinatie, hoofd scheef, een oor dat afhangt en een beschadiging in het oog.
Nu zijn we een heel end verder en met korte wendingen heeft hij moeite, hij blijft zijn hoofd iets scheef houden, maar verder is er niets aan te zien.
Hij speelt en rent in de wei en we hebben er zelfs al weer op gezeten. Zal geen topsporter worden. En je moet goed opletten wat hij zelf aanbiedt. Maar mensen die het niet weten, zullen nooi raden wat hij heeft meegemaakt.
Maar de vooruitgang gaat heel, heel langzaam....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:44

ik zou het beestje voorlopig in ieder geval gewoon de tijd geven ,
dus lekker laten lopen, zolang er vooruitgang is is het goed toch?
ook DA erbij of osteo of fysio om te kijken of er geen wervel scheef zit in de hals , ze heeft een flinke opdonder gehad , dus het zou best kunnen

bij een boller oog zou je ook kunnen denken aan een kneuzing oid welke ook tijd nodig heeft om te genezen ...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:53

bij mijn vriendin is er een jaarling(nu twenter) met een vergelijkbaar verhaal.
afgelopen zomer is de merrie waarschijnlijk over de kop gegaan of iets dergelijks, en kwam wankelend en schuimbekkend de wei uit.
we dachten aan 2 dingen: vergiftiging of verlamming(ataxie).
godzijdank waren ze er erg vroeg bij en heeft ze een spuit gehad van de veearts om de zwelling in het ruggenmerg(in de hals) te verminderen.
in eerste instantie hadden ze gedacht om het dier af te laten maken, maar wonder boven wonder knapte ze toch erg goed op.
het wisseld wel, als het koud is of als ze veel gelegen heeft loopt ze wat moeilijker,maar ze rent en bokt etc.
nu is ze 2,5 en word dit jaar gedekt om de groei te remmen.
bij de hengstenboer is een kraker geweest, en er zat nog iets in het bekken wat de kraker heeft behandelt.
de merrie zal als rijpaard niet geschikt zijn,maar fokken en voor de wagen zouden prima optie's zijn.