nieuw paard, nieuwe stal is het wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannnnee

nieuw paard, nieuwe stal is het wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:35

hehe
ik heb sinds gister mijn eigen paardje : nikita
heerlijk beest is het hoor maar,
nou is het zo dat er op 't land een ander paard (ook redelijk nieuw, staat gokje er nu 2 maanden) door de kudde werd verstoten.
Nu kwam gister nikit erbij en ze waren gelijk maatjes, probleem is als ik haar nu weghaal loopt die zwarte (noem hem even de zwarte want heb geeen idee hoe die heet ;) ) helemaal mee tot aan het hek en als die dan dichtgaat gaat die zwarte de hele tijd bij
het hek heen en weer lopen.
Nikki doet vrolijk mee en wordt helemaal gestresst en gaat lopen dribbelen,hinneken.
Heb haar maar gewoon haar box in gedaan maar bleef hinneken en liep maar rondjes, geen land mee te bezeilen.
Maar om haar nou der zin te geven werd me afgeraden (logisch) en uiteidelijk opgezadeld en ook voor het eerst wezen rijden, nou dat was dus geen probleem het ging supergoed totdat ik terug liep en zij die zwarte weer zag.
weer van voor af aan: hinneken,trekken,dribbelen heb haar snel afgezadeld en met trillende benen terug in 't land gezet.
Zwarte kwam als een gek naar het hek en heb nikit snel losgelaten en kreeg bijna een vreugde bok naar mijn gezicht.
nou is mijn vraag: is het wennen dat ze zo gestresst is en blijft hinniken naar dat andere paard of gaat dit blijven?
en mocht het blijven, hoe kan je het oplossen?
en hoe kan ik haar zonder dat die zwarte meedendert naar buiten, mijn nikki uit 't land halen?
ik wacht met smart op jullie tips want na dag 2 ben ik echt een beetje van de kaart, ben aantal keer naar haar toegeweest toen ze nog bij de eigenaar stond en ze was zo mak als een lammetje daar, niet hinneken als ze uit het land werd gehaalt en totaal geen stress.
ik hoor het van jullie :D
groetjes sanne

_Tara_

Re: nieuw paard, nieuwe stal is het wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:38

Je hebt je paard net 2 dagen, staat net 2 dagen op een nieuwe stal en dan ga je nu al rijden? Kan me voorstellen dat ze dan even niet meer helemaal weet hoe en wat. Als ze dan in 't weiland een maatje heeft gevonden, is 't niet zo gek dat ze daar zo op reageerd lijkt mij.
Ik denk dat ze gewoon nog heel erg moet wennen aan heel de nieuwe situatie.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:40

mij werd verteld dat dat het beste zou zijn als ik even ging rijden, gewoon lekker rustig met lange teugel.
dus het is gewoon wennen?

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:43

maar trouwens het rijden was geen probleem.
het probleem was dat ik haar uit 't land haalde.
niet dat ik ging rijden dat ging helemaal super.
toen ik af was afgestapt en richting de stal ging daar lag het probleem meer :D

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:43

Ik vind ook dat je het beste hebt gedaan. Ik zou er ook meteen opstappen anders krijg je er later alleen maar problemen mee. De problemen die je nu met de wei hebt, zul je wel eventjes houden. Het zijn paarden die dikke maatjes zijn geworden, beide nog erg afhankelijk van elkaar want ze voelen zich nog niet thuis. Het beste is zelf zoveel mogelijk met je paard doen, zodat je paard jou leert kennen en misschien met het baasje van het andere paard afspreken ze samen uit de wei te halen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:44

ik heb de mijne na een dag ook gewoon gereden hoor ;) maar het is wrs gewoon wennen. Alles is nieuw, dr omgeving dr baasje, het enige houvast is nu haar weide maatje.. Komt wel goed, een paard heeft echt tijd nodig om goed te wennen, die van mij had daar een half jaar voor nodig!

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:45

dank jullie wel voor jullie reacties.
jullie zeggen precies de dingen die ergens in mijn achterhoofd zaten maar er niet uitkwamen haha
het is inderdaat zo dat haar enige houvast op dit moment dat paard is, dus eigelijk valt alles nu wel op zijn plek! :D

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:46

Ik zou juist een band opbouwen, en voorlopig niet rijden... Je paardje moet eerst aan jou wennen, en aan de stal en paardjes.. Ze moet gewoon nog even wennen... Dus niks rijden.

Wij hadden ook twee nieuwe paardjes opstal.
De ene werd meteen gereden enzo, en was pas na twee (!) maanden gewend.
Het andere paardje, Chinc, Die werd juis veel gepoetst, gewandeld en los gegooid.
Chinc wende al na 1,5 week...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:47

Niet terugzetten voor ze rustig is!
En ze mag in het land pas weg rennen als jij haar los hebt geklikt. Dus, hek open, jij eerst naar binnen, paard volgt, hek dicht, paard omdraaien, paard loslaten, jij weer naar buiten. Consequent zijn daar in anders ga je daar problemen mee krijgen.

En met eruit halen kun je desnoods een zweepje of een touw mee nemen om het andere paard op afstand te houden. Tis een kwestie van oefenen om daar handig in te worden, laat anders de eerste paar keren iemand er bij staan voor als het andere paard per ongeluk toch mee naar buiten komt..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:49

@ xBiondaa: Zo zou ik 't inderdaad ook aanpakken :j Gewoon lekker rustig aan.

@ Lotte1990: Daar heb je wel een goed punt! Consequent zijn in 't in en uit de wei halen is echt heel belangrijk. Zeker in dit soort situaties. Anders blijft ze wegrennen iedere keer als ze de wei in gaat, zelfs al is ze gewoon rustig verder.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:50

verschilt ook per paard ;) mijn paard rij ik maar max 3x per week vanaf het begin verder vanaf de grond bezig geweest. Ze was binnen een week gewend, maar echt dr plekje had ze pas na een half jaar.. Ander paard al meteen gewend, werd ook gewoon gereden...

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:51

dat van dat consequent zijn moet ik nog wel een beetje leren haha :o
alleen den dat het gedeelte -jij eerst naar binnen,paard volgt- nog moeilijk gaat worden. dat is nu een beetje heel erg andersom. maarja we moeten ook nog gewoon erg aan elkaar wennen.
Bedankt voor jullie tips ik ga ze zeker gebruiken :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:53

Ze zoekt gewoon steun omdat ze even alle houvast kwijt is en dat vindt ze bij die zwarte, gaat vanzelf over lijkt mij.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:54

Het is toch flauwekul dat als je rijdt geen band kan opbouwen? Ik snap die redenatie niet hoor. Je kan toch ook een band opbouwen én rijden? Ik snap best dat je een paard wat er duidelijk nog niet aan toe is, niet gaat rijden. Die van mij is ook niet te rijden als we verhuisd zijn (maar dan krijg je het zadel er ook niet eens op, dus dat is duidelijk :P), maar anders is er toch niks mis met rijden?

Ik denk ook dat dit nog wel even blijft. Inderdaad consequent zijn en tegelijkertijd toch je paardje wel de tijd geven om te wennen op haar manier. Het zal wel slijten hoor, want op een gegeven moment weten ze prima dat het andere paardje weer terugkomt/er nog steeds staat. Komt goed :j

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:01

even voor de duidelijkheid ik heb haar eerst rustig laten worden in de box en toen ze lekker strootjes stond te eten zadel der opgegooit. toen was er niks aan de hand en leek het of ze er al jaren stond.
denk niet dat dat lange teugel rijden nou zo stresvol was!
lekker op der dooie gemakkie waren we aan het rijden, en ze zag die zwarte niet eens meer! :o (raar paard :P )
maar morgen gaan we consequent zijn, dat was er vandaag niet echt aan af te zien. iemand nog tips?

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:03

Ik zou inderdaad hetzelfde heben gedaan, de problemen lijken me voorlopig niet echt op te lossen. Zoals hierboven is vermeld, gewoon veel aandacht aan je paard besteden, mocht het echt niet gaan misschien kijken of je ze uit elkaar kan halen? Nou ja, dat zou echt een noodoplossing zijn... want het is natuurlijk ook niks als je niks meer met je paard kan omdat die niet bij een ander weg wil. Of vragen of de vorige eigenaren ooit een soortgelijk probleem hebben gehad, misschien in het begin, en wat zij eraan hebben gedaan? Misschien is het inderdaad gewoon zo uit onzekerheid, dat ze zich vastklampt aan een soortgenoot.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:04

Als je paard echt niet te hanteren is met in/uit de wei halen dan kun je er een hoofdstel/hengstenketting bijhalen.
Een tip om haar bij je te laten, ik weet niet of het kán werken maar bij de meeste paarden wel, als je de wei in gaat met je paard dan draai je haar om, geef je haar eerst een stukje appel en gaat dan pas het halstertouw los/het halster af. Dan leert ze om eerst te wachten, voor ze weg rent.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:06

ja dat is een goede!
weet alleen niet of het komt dat ze wegrent, omdat ze uhhm weg wil rennen, of omdat ze bang is voor die andere paarden.
het lijkt namelijk wel of die grote zwarte haar echt beschermd.
loopt heletijd voor en rennen saampjes weg etc.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:10

ahh dat is wel lief <3
nouja het kan alleen werken als ze zich nog even kan concentreren...
hoe gaat dat, probeert ze gewoon weg te rennen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:12

Zolang je paard rustig blijft met eerst door het hek gaan en dan pas jij zou ik daar nog niet zoveel aan lopen rommelen. Wel is van belang dat je je paard eerst omdraait en dan pas los maakt. Alleen al om te voorkomen dat je een bok tegen je aan krijgt!
Je paard moet wennen aan jou en de nieuwe stal, de een gaat sneller dan de ander. Jou paard en die zwarte moeten even wennen aan het feit dat de een even weg gaat om bijvoorbeeld te rijden en daarna weer terug komt. Dat hebben ze snel genoeg door.
Ga lekker met je paard aan de gang, poetsen, knuffelen, rijden, longeren of wat dan ook. Allemaal dingen die goed zijn om een band te krijgen samen. Wees alleen wel goed concequent.
Stil staan met poetsen, opzadelen en opstijgen. Ga je daar makkelijk in worden lopen ze al snel over je heen met steeds meer dingen!
Zorg bij het naar buiten lopen uit de wei dat jij eerst bij het hek staat gevolgd door jou paard, die zwarte moet dan wel achter aan sluiten. Gooi het hek ook niet helemaal open maar zo breed dat alleen jouw paard er door past, dat voorkomt al dat die zwarte een gaatje ziet om door heen te kunnen.
Vind je het lastig vraag dan even hulp in het begin, als die zwarte door heeft dat hij niet mee mag heb je kans dat hij gewoon achter blijft zonder te dringen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:14

Je kunt ook gewoon op het erf al beginnen met consequent zijn he.. Lopen als jij loopt, maar jou zeker niet inhalen, doet ze dat wel in de achteruit zetten. Dat hebben ze heel snel door.
Als jij gaat stilstaan mag ze ook niet doorlopen, zelfde verhaal. Doet ze dat wel ook meteen weer een aantal passen terug. Ze moet op jou passen, jij niet op haar!
Een paard mag never nooit niet voor jou uit door een hek/deur!
Daar kun je echt hele nare ongelukken van krijgen.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:15

uhhm toen ik haar terug zette toen mijn moeder er bij was, zei zij dat ze door een of ander paard werd soort van getrapt
(mams is niet echt in de paarden thuis en ik stond met mijn rug ernaartoe) en dat ze toen wegrende (met mij er half achteraan)
maar als ze dan een paar stappen heeft gezet en denkt van
''hee er hangt iemand aan...'' dan stopt ze wel maar ik denk dat ze alleen zal stoppen als er verder geen paarden in de buurt zijn.
dus ik kan haar nog niet zo goed pijlen haha
hihi ja eigelijik is het best schattig. :P

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:18

hebben jullie haar dan eigenlijk meteen bij de anderen gezet?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:18

Is je merrie niet hengstig omdat ze zo overdreven reageerd?
Mijn hafje doet ook zo als ze hengstig is, normaal kan ik haar gewoon uit de wei halen en als madam hengstig is dan staat ze naar de ruin te hinniken en gek te doen.
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 15-05-10 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:20

ja lotte1990 je hebt een punt, het is heel gevaarlijk.
maar soms gaat het zo snel.
soms loopt ze ook netjes achter me aan maar heb het gevoel dat ze zo snel door het hek loopt omdat ze wordt opgejaagd door een stel andere merries. het tja hoe zeg je dat het karakter is er niet naar om zo ''onrespectloos'' te zijn zegmaar.
ik denk dat dat het is dat ze bang is van die andere paarden.