Ik scheer mijn paadr alleen voor de winter. en van de wintervact kan je met een ijzeren roskam of een schuursteen er makkenlijk afkrijgen,
Evelyne79
Geplaatst: 15-05-10 17:57
Bij ieder paard gaat de wintervacht er vanzelf vanaf, losse haren kun je makkelijk verwijderen door met de kartelkant van een zweetmes over het lichaam van het paard te gaab
Ligt eraan, als een paardje een erg dikke vacht heeft en er nog niet goed af kan komen, is scheren zeker een goede optie. Wij scheren regelmatig sommige van de shets in het voorjaar (dit jaar 1tje die nog een combi van veulenvacht en wintervacht had, was net een schaap en had er last van). We zoeken dan een warmere week uit, zodat ze zonder deken kunnen (staan 's nachts op stal). Mocht het later toch weer wat kouder worden, hebben ze al weer het benodigde vacht aangemaakt. Op deze wijze kun je vervelende zaken (zoals bijv. luizen en broeiplekken) voorkomen.
Als de haren er gewoon zelf afkomen zou ik niet scheren pas als je merkt dat ze nauwelijks/niet uit hun vacht komen is scheren wel een optie. Maar beter is af te vragen waarom ze dan moeite hebben met loslaten.