Mijn paard timmert... Help.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia505

Mijn paard timmert... Help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:45

Hallo,

Ik heb een vijfjarige ruin, die het heel erg leuk vind om met zijn achterbenen (hak en/of hoef) tegen de wanden van zijn box aan te slaan. Als het nu één of twee keer was, maar zodra hij op stal gaat begint hij ermee, en hij houdt er pas mee op als hij weer naar buiten gaat. Ik word er dus redelijk gek van, en vind het nu ook niet echt goed voor hem zelf.

Hij staat in een box van 3,5 x 3,5 meter met een dikke laag stro. Hij gaat iedere ochtend het weiland in en gaat aan het eind van de middag weer op stal. Waar hij staat maakt niet uit, hij staat nu naast zijn weilandmaatje, dus hij kan daar erg goed mee opschieten. Hij kan vanuit zijn stal naar gewoon naar buiten kijken. Ruwvoer krijgt hij twee maal per dag ('s winters drie maal per dag) en krachtvoer eveneens twee keer per dag. Er hangt een Jollybal in zijn stal en ik heb er ook een tijdje een rubberen pion ingehad, maar ook dat mocht niet baten, hij kijkt er niet naar op of om. Er is zelfs een rubberen rand aan de wand van zijn box gemaakt, maar ook dat vind hij geen punt en gaat gewoon door met 'timmeren'. Het is alsof hij het gewoon heel erg leuk vind om te doen. Hij staat namelijk heel rustig in zijn stal. Dan komt hij ook nog zijn box uit om gereden te worden. Beweging genoeg dus.

Ik ben er onderhand een beetje hulpeloos van geworden, ik heb echt geen idee wat ik er aan moet doen. Wie o wie, heeft hier dé oplossing?

zodiacje

Re: Mijn paard timmert... Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:54

klinkt toch als een stalondeugd.
Dé oplossing: 24 uur per dag de wei op :D
(snap dat dat dan wel mogelijk moet zijn)

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:18

24 uur per dag op de wei zou mogelijk zijn, maar dat stem ik absoluut tegen. Ten eerste vind ik dat erg gevaarlijk gezien ik hem dan niet in de gaten kan houden, ten tweede zou hij dan alleen staan en ten derde is hij het vanaf veulen af aan gewend om 's nachts op stal te staan, daar wil ik dus geen verandering in brengen.

Hopelijk is er iemand die een goede oplossing weet..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:28

Gevaarlijk omdat je hem niet in de gaten kunt houden? Wat is er gevaarlijk aan dan? Lijkt mij ook niet bevorderlijk voor z'n benen als 'ie zo tegen de stal schopt iedere keer.
Dat hij dan alleen staat is inderdaad verre van ideaal.
Het argument dat hij 't vanaf veulen af aan al gewend is, dat slaat toch nergens op? Een paard hoort te kunnen lopen en heel de dag te kunnen grazen. Zeker een veulen...

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:32

Wij hebben zoals voor de staldeur, een lat van 10 cm dik op de deur getimmerd, en daaraan het rubber gemaakt. Nu maakt het geen kabaal meer, doordat het rubber een stukje van de deur afhangt. Meteen toen ze dit door had, had ze hier geen lol meer aan, en is het daarmee afgelopen. Misschien is dat een idee?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:37

Als je even bij een boek van Monty Roberts kijkt dan heeft hij het over een ring welke je om de beneb/koten heen kan doen voor een periode en daarmee moet het schoppen stoppen.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:40

_Tara_ schreef:
Gevaarlijk omdat je hem niet in de gaten kunt houden? Wat is er gevaarlijk aan dan? Lijkt mij ook niet bevorderlijk voor z'n benen als 'ie zo tegen de stal schopt iedere keer.
Dat hij dan alleen staat is inderdaad verre van ideaal.
Het argument dat hij 't vanaf veulen af aan al gewend is, dat slaat toch nergens op? Een paard hoort te kunnen lopen en heel de dag te kunnen grazen. Zeker een veulen...

Ik vind dat in meerdere opzichten gevaarlijk. Hij moet bijvoorbeeld maar net van iets schrikken en gaan rennen en zich blesseren of door de afrastering heen vliegen. Of toch met de kans op diefstal, je paard moet maar net gestolen worden. Of bijvoorbeeld noodweer. Hoewel hij timmert is hij blij op stal. Als hij 's middags naar stal mag komt hij altijd blij aangegaloppeerd.

Hij komt om 8 uur 's ochtends buiten en gaat om 5 uur 's middags naar binnen. Hij heeft dus 9 uur lang de tijd om te kunnen grazen en wandelen. Daarnaast wordt hij ook gereden. Veulens komen bij mij ook altijd van die tot die tijd buiten. Dat is altijd goed gegaan, heb altijd grote, gezonde veulens gehad, die genoeg beweging kregen.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:40

Kim14 schreef:
Wij hebben zoals voor de staldeur, een lat van 10 cm dik op de deur getimmerd, en daaraan het rubber gemaakt. Nu maakt het geen kabaal meer, doordat het rubber een stukje van de deur afhangt. Meteen toen ze dit door had, had ze hier geen lol meer aan, en is het daarmee afgelopen. Misschien is dat een idee?

Bedankt, dat is een goed idee. Het rubber dan ik eerder bij hem in de stal heb gehad zat slechts 1 à 2 centimeter van de kant af..

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:41

1 a 2 cm is idd te weinig. Hopen dat je hiermee van het getimmer af bent, ik weet hoe irritant het is. En ik ben zo gesteld op m'n nachtrust haha :P

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:42

Stoom draadje door de box spannen....de rest kan je zelf invullen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:49

Dat je paard naar je toe gegaloppeerd komt is niet zo gek. Waarschijnlijk is hij gewend dan eten te krijgen?
Nja goed. Dat in een wei staan gevaarlijk is met wat jij noemt. Tja, dat is misschien wel zo. Maar er zijn genoeg paarden die gewoon 24/7 buiten staan waar niks mee gebeurd. Op stal staan kan ook gevaarlijk zijn. Stel hij schrikt in de stal, dan kan 'ie nergens heen rennen en breekt 'ie misschien z'n stal af. Hij staat in z'n eigen uitwerpselen heel de tijd.

Maar goed als 'ie dan alleen buiten staat, dat is ook niks. Dan lijkt zo'n rubberen mat me nog wel een goede oplossing.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:55

Een stroomdraadje is natuurlijk ook een overweging.

Tara, hij krijgt niet direct eten als hij naar binnengaat. Het is mijn toekomstige wedstrijdpaard, dus ik ben er voorzichtig mee. Ik ben dus niet het risico lopen dat er iets met 'm gebeurd.
Dat hij in zijn stal schrikt lijkt me nogal onlogisch, het is verder een heel rustig paard op stal. En de stal wordt iedere dag opnieuw uitgemest en opgestrooid, dus het met in de eigen uitwerpselen staan is iets wat overdreven.
Sommige mensen kiezen er voor om hun paard of de hele dag buiten te laten staan of de hele dag binnen te laten staan. Beide hebben mijn voorkeur niet, dus ik kies voor een veilige combinatie. Ik hoop dat je dat kunt respecteren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:58

Sieppus schreef:
Stoom draadje door de box spannen....de rest kan je zelf invullen.

Sorry hoor, maar dit is wel het meest onzinnige en paard onvriendelijkste wat je kan doen!
Paard moet zich veilig voelen in zijn stal!
Rubber mat erin en klaar ben je, dat is dus de beste oplossing!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:59

Stroomdraad was inderdaad onze keuze ook niet geweest. Maar hopen dat het hiermee lukt! Laat je even weten of het resultaat heeft gehad?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:00

Met onweer of iets dergelijks kan het altijd zijn dat hij op stal schrikt.
Maar ik begrijp je keuze wel. Hopelijk dat het helpt als je een dikkere mat ophangt.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:01

Ik ga inderdaad voor de rubberen mat. Alleen is dat op de schuifdeur niet mogelijk, dus daar moet iets anders voor bedacht worden..

Ik ben in principe ook ben benieuwd naar de ringen waar Tamadine het over heeft. Wie weet daar verder iets over?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:03

misschien dat je een paar gaten in de lat kunt boren, en dan ophangen aan de schuifdeur? dat je die er af kunt halen wanneer je de deur open schuift, of je laat een stukje vrij, zodat je hem deels open kunt schuiven, en daarna de mat eraf kunt halen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:05

Saskia505 schreef:
Een stroomdraadje is natuurlijk ook een overweging.

Als je dat serieus overweegt.... :n . Het is risicovoller om dat te proberen dan je paard 24/7 op het land te gooien..

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:11

Natuurlijk overweeg ik dat niet joh ;)

Ik zal eens aan een technische man vragen hoe ik dat het beste kan doen met de schuifdeur. Bedankt in ieder geval.. en ik laat je weten hoe het afloopt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:18

Jeetje, wat een gedoe over 24/7 buiten, 24/7 in stal of overdag buiten en s'nachts binnen. :+

Naar mijn idee is die laatste het beste. S'nachts de warmte en de rust. Immers zijn de paarden niet "wild" en moeten ze ook nog "werken" voor het baasje. Dat hoeven paarden in het wild, 24/7 buiten in weer en wind, ook niet.

Maar goed, hier ging het helemaal niet om en begrijp dan ook niet dat er zo gereageerd word.

Ik zou als niet jouw was ook niet voor het stroomdraadje gaan.
Weet niet of zoiets bestaat, maar misschien is een soort rubberen hoefschoen een idee.

Succes

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:08

Het gaat om het boek: de man die naar paarden luisterd. Daar staat een stukje in over een ring die je in de koten vast maakt. Is een speciale ring. ik kan kijken of ik de blz kan inscannen vanavond of morgen...

Saskia505 schreef:
Ik ga inderdaad voor de rubberen mat. Alleen is dat op de schuifdeur niet mogelijk, dus daar moet iets anders voor bedacht worden..

Ik ben in principe ook ben benieuwd naar de ringen waar Tamadine het over heeft. Wie weet daar verder iets over?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:11

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:23

Op het moment dat hij gaat schoppen ga je hem dan aandacht geven of schreeuw tegen hem dat hij moet stoppen?.

Vaak is het een vorm van aandacht vragen en wat hij dus krijgt als hij dit doet. Jij en ook stalgenoten moeten die negeren en zeker niet in ingaan. Werkt het als je hem eruit haalt lekker gaat poetsen en aandacht geven op de poetsplaats en dan weggaat?. Iets is er waarom hij het niet leuk vind dat je weggaat en weinig aandacht krijg. Misschien heeft hij ook nog teveel energie als hij op stal gaat de aandacht vanuit de weide naar de stal is belangrijk misschien een beetje licht longeren, poetsen rommelen. En dan op stal en negeren.

Rubberen mat zou ik zeker doen.
Trouwens mijn oude ruin sloeg altijd tegen de muur als hij stond te eten dit was ook niet af te leren omdat hij voedernijd had. Toen ik hem 10 jaar later op de foto zetten bleek het geen nadelige gevolgen te hebben. De atrose die hij had had hij in alle 4 de benen allemaal even slecht (dus ook voor).

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:00

Bedankt Tamadine. Zo'n ring lijkt me ideaal. Maar eens op zoek gaan waar ik zo'n eentje kan krijgen.

Prisca, hij krijgt juist helemaal geen aandacht als hij tegen de kant aan slaat. Het is ook niet dat hij teveel energie heeft. Hij staat verder heel rustig.

Ik heb gisteren hakbeschermers voor hem gehaald, zodat hij zichzelf niet beschadigd en er is vandaag een soort tapijt aan zijn wand gemaakt, dat geluiddempend werkt. Natuurlijk hoor je het nog wel iets, dus daarom ga ik ook nog even kijken hoe die ringen zijn.