paarden trappen elkaar..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenellie

paarden trappen elkaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 15:28

Het weiland waar ik met mijn haflinger sta, staan ook nog 3 shetlanders en dus die van mij. Sinds kort staat daar nu een welsh ruintje bij, ongeveer net zo groot als mijn pony, maar ranker in postuur. Ze hebben ze gelijk samen gezet in de wei en dit ging eigenlijk wel goed. een beetje ruiken, piepen, showen en rennen, maar niks geks..
Dagen erna waren mijn pony(het is een merrie) en de welshruin constant aan het kriebelen bij elkaar, dus ik dacht dat zit wel goed..
Alleen vorige week begonnen ze ineens op elkaar in te trappen, aan een stuk door.. Ik heb het even aangekeken omdat ik hoopte dat het een kwestie van uitvechten was en er één de baas zou worden. Maar ik heb ze uiteindelijk toch uitelkaar gehaald omdat ze elkaar maar bleven trappen aan een stuk door en ik bang was dat ze elkaar lelijk zouden verwonden..
's avonds staan ze op stal en overdag staan ze nu dus met een draadje ertussen in de wei..
Iemand hier ervaring met het uitvechten van de rangorde..? Het zag er niet naar uit dat een van de 2 het op zou geven.. :=

Grobegni

Re: paarden trappen elkaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:37

Een draadje ertussen lost niets op, zodra dat weg is, gaan ze weer verder waar ze gebleven waren. ZIjn er nu gewonden gevallen dan? Meestal lijkt het heel wat, maar gebeurt er weinig. Als geen van de paarden kapot is, zou ik ze weer bij elkaar zetten. Het zal echt niet zo lang duren en als ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken, is het meestal met een paar dagen over.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:41

Misschien kun je ze samen een week in een groter weiland zetten? Dan komen ze ook niet in elkaars territorium als ze dat niet willen. Ze wennen dan vanzelf aan elkaar.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:45

Ook als het in eerste instantie een tijd probleemloos gaat, kan dit ineens gebeuren. Er is verschil tussen trappen en trappen... welke het was dat weet alleen jij natuurlijk maar het kan eruit zien alsof ze vreselijke wonden gaan veroorzaken terwijl er na afloop weinig te zien is.

Ik vind een draad er tussen ideaal als ze elkaar nog moeten leren accepteren. Maar als ze eenmaal samen staan, moet je ook door de zure appel heen bijten.

Maar het kan ook wel fout gaan en dat moet je niet hebben.
Krijgt de een na de ander toch wonden, zou ik ze uit elkaar houden.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 23:00

Ze hebben elkaar nog niet verwond, maar vond het er zelf niet echt fijn uitzien, de een zakte namelijk op een gegeven moment even op zijn kont en ze bleven trappen.. en piepen en schreeuwen naar elkaar..
Misschien is het inderdaad een kwestie van doorbijten, maar vind het gewoon een beetje eng eigenlijk..

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:57

als je op dat moment niet bij de wei geweest was
en je had het niet gezien was het waarschijnlijk doorgegaan
en ik denk dat het om rangorde enz. ging.
onze haflinger had mijn pony na een dag al laten zien wie de baas was. ;) maar als het echt hard ging kan ik me voorstellen
dat je ze apart gezet hebt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:00

ikbenellie schreef:
Ze hebben elkaar nog niet verwond, maar vond het er zelf niet echt fijn uitzien, de een zakte namelijk op een gegeven moment even op zijn kont en ze bleven trappen.. en piepen en schreeuwen naar elkaar..
Misschien is het inderdaad een kwestie van doorbijten, maar vind het gewoon een beetje eng eigenlijk..

Juist als ze erbij zitten is de kans dat ze elkaar verwonden het kleinst. ;) Hoe vaak/lang ben je op stal? Kan me niet voorstellen dat ze 24/7 aan het skuppen zijn...

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:34

Ze staan 's nachts op stal, dus begonnen 's ochtends gelijk op elkaar in te trappen toen ik ze de wei in had gezet..
De dagen ervoor hebben ze ook hele dagen bijelkaar gestaan en hebben ze totaal niet lelijk tegen elkaar gedaan.. waren juist heel de tijd aan het kriebelen.. (wel een tikkeltje dwangmatig)
Ik ben er door de weeks meestal 2x per dag toch wel een uur, soms langer, ligt eraan of ik ook nog ga rijden..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:14

Gewoon aankijken. Zolang er ook rust periodes zijn is het meestal niet zo agressief als je soms denkt. Als ze elkaar echt niet mogen dan blijven ze elkaar trappen en echt verwonden.

Het is even moeilijk (geloof me, ik weet er alles van ;)) maar probeer maar even de andere kant op te kijken.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:41

Misschien een tijd het draadje ertussen laten, zodat ze beter aan elkaar wennen. Dan zou je het nog een keer kunnen proberen, maar ik zou er wel even bij blijven dan. Je zou het ze later ook kunnen laten uitvechten, maar wel uitkijken, want aan verwondingen heeft niemand iets. Sommige paarden/pony's blijven eeuwig vechten, en dan moet je ze gewoon uit elkaar halen. ;)

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:41

Grobegni schreef:
Een draadje ertussen lost niets op, zodra dat weg is, gaan ze weer verder waar ze gebleven waren. ZIjn er nu gewonden gevallen dan? Meestal lijkt het heel wat, maar gebeurt er weinig. Als geen van de paarden kapot is, zou ik ze weer bij elkaar zetten. Het zal echt niet zo lang duren en als ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken, is het meestal met een paar dagen over.

Mee eens.
Als je sommige paarden ook ziet stoeien denk je ook van aii, dat is nooit goed. Dan trappen en bijten ze ook op/in elkaar, maar dat is gewoon puur rangorde.
Zou ze weer bij elkaar zetten, maar wel goed opletten dat er niet echt ernstig gewonden vallen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:25

ikbenellie schreef:

ja, ik begrijp je wel, maar in de natuur gaat het ook zo.. misschien kan je ze eerst in een wat groter weiland zetten, of eerst een halve dag (of kwart dag) bij elkaar inzetten, en dan steeds een beetje langer.

Zo kunnen ze ook aan elkaar wennen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:23

Vaak gaat er ook wat aan vooraf. Ik schrok laatst ook, Amber gaf Hans opeens een flinke schop, terwijl ze al 5 jaar samen lopen. Wat ik niet gezien had, was dat Hans Amber flink aan het uitdagen was.

Ik zou niet te veel gaan miepen en ze gewoon bij elkaar zetten. Zo heb ik het tot nu toe altijd gedaan. Zorg eventueel dat de hoeken van het weiland afgezet zijn, zodat ze elkaar niet klem kunnen zetten in de wei. Als de wei groot genoeg is dan gaat het vaak wel goed, ze kunnen uit elkaars buurt blijven. Vaak is het ook hommeles als het baasje er is. Ik ben eens in de sloot gaan liggen toen Hans er net was. Dan keken ze weleens vuil naar hem, maar schoppen en bijten was er niet bij. Pas toen ze mij zagen begon het. Want mss had ik wel iets lekkers bij of kregen ze aandacht? En dan moet Hans dus netjes achteraan aansluiten.