Waarom met Chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveShetten

Waarom met Chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:21

Ik heb net jodphurs gekocht om mee te rijden, maar de man uit de winkel zei dat je altijd met chaps moest rijden! Waarom is dat zo?

RM_

Re: Waarom met Chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:22

Dat geeft meer stevigheid en kan je dus beter je benen stil houden tijdens het rijden ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:23

Je benen stilhouden door chaps? := volgens mij werkt dat niet met een lapje leer hoor :P

Verder ben ik ook benieuwd naar waar het wel voor dient :)

Ik dacht zelf voor het slijten van je broek/zadel en zodat als je uit je valt de beugel niet achter je schoen kan blijven haken.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:24

Volgens mij mag je er bij ons op de manege ook niet mee rijden.. Maar dat vind ik echt stom want ik zie er best veel meisjes mee rijden hier in de buurt.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:26

em_papillon schreef:
Je benen stilhouden door chaps? := volgens mij werkt dat niet met een lapje leer hoor :P

Verder ben ik ook benieuwd naar waar het wel voor dient :)

Ik dacht zelf voor het slijten van je broek/zadel en zodat als je uit je valt de beugel niet achter je schoen kan blijven haken.

Nee niet zo goed als met rijlaarzen, maar wel beter dan met alleen sokken vind ik ;)

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:29

Het is ook ter bescherming van je benen...hoewel laarzen dan ook steviger zijn. En als je van die suede chaps hebt dan is het ook wat stroef, waardoor je inderdaad je benen veel stiller kan houden. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:30

Het enige argument dat ik kan begrijpen is dat je moet zorgen dat het randje van de jodhpurlaarzen niet net onder het randje van de beugel schiet. Dat kun je voorkomen met chaps, je hebt ook broeken met een elastisch bandje die over je schoenen gaan die hetzelfde effect hebben. (In de IJslandersport worden deze veel gebruikt.)

Alle andere argumenten hebben vooral te maken met comfort voor de ruiter en mode / 'hoe het hoort'. Dat lijkt mij dus eigenlijk iets dat ieder voor zich moet bepalen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:30

idd kan bij een val de beugel aan de bovenrand van de jodhpur blijven haken.
Ipv chaps kan je ook een jodhpurbroek dragen. die valt over de bovenrand van de jodhpurs heen.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:31

Dan vraag ik me af waarom het op onze manege niet mag! :?

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:32

beantsje schreef:
idd kan bij een val de beugel aan de bovenrand van de jodhpur blijven haken.
Ipv chaps kan je ook een jodhpurbroek dragen. die valt over de bovenrand van de jodhpurs heen.

O ja dat kan natuurlijk wel een reden zijn!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:35

LoveShetten schreef:
Dan vraag ik me af waarom het op onze manege niet mag! :?

Misschien omdat ze niet zo goed schoon te houden zijn als rijlaarzen? Dat heb ik wel eens gehoord. Dat er dus ziektes van andere paarden makkelijker over gedragen kunnen worden. Ik weet niet of dit waar is hoor ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:40

LoveShetten schreef:
Volgens mij mag je er bij ons op de manege ook niet mee rijden.. Maar dat vind ik echt stom want ik zie er best veel meisjes mee rijden hier in de buurt.

Mag het ook niet in combinatie met chaps? Want het veiligheidscertificaat voor maneges laat wel jodhpurs icm chaps toe.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:28

op de fnrs site onder rijbaanregels staat
Bij het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen te dragen of stevige schoenen met een gladde doorlopende zool en een hak, gecombineerd met chaps.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:32

beantsje schreef:
LoveShetten schreef:

Mag het ook niet in combinatie met chaps? Want het veiligheidscertificaat voor maneges laat wel jodhpurs icm chaps toe.

Ja volgens mij mag het wel met chaps!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:32

Citaat:
Misschien omdat ze niet zo goed schoon te houden zijn als rijlaarzen? Dat heb ik wel eens gehoord. Dat er dus ziektes van andere paarden makkelijker over gedragen kunnen worden. Ik weet niet of dit waar is hoor ;)

Volgens mij kan het dat niet zijn. Je hebt leren chaps, die je net zo schoonhoudt als leren laarzen, en je hebt nep suede chaps die in de wasmachine kunnen. Dus die worden ook schoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:34

ninafloor schreef:
Bij het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen te dragen of stevige schoenen met een gladde doorlopende zool en een hak, gecombineerd met chaps.

Ze hebben me trouwens niet kunnen uitleggen waarom alleen chaps acceptabel zijn, en jodhpurbroeken niet. (Ik vind het maar onzin.) Als je bepaalde soorten veiligheidsbeugels gebruikt is bovendien zelfs de schoen met gladde zool niet nodig.