advies gevraagd beginnen stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

advies gevraagd beginnen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:33

Ik wil een kleinschalige fokkerij en verkoop van goede dressuurpaarden beginnen aan huis. We hebben een grote en zeer goed aangelegde buitenbak, paddock wordt binnenkort aangelegd, stukje weiland en momenteel 3 paardenboxen maar kunnen in de toekomst meer worden.

Omdat ik aan huis werk als zelfstandige en het redelijk druk heb zou ik het leuk vinden om de fokkerij en verkopen van paarden met iemand verder op te zetten. Zelf kom ik tijd te kort om paarden zelf zadelmak te maken en bv naar keuringen te gaan etc. Nu denk ik eraan om iemand van een leerbedrijf te vragen.
Heeft iemand ervaring met het op zo'n manier mensen te betrekken of heeft iemand tips op hoe ik dit het beste met iemand zou kunnen opstarten? Geen betaalde baan overigens, maar iemand die net als ik dit professioneel als hobby wil uitbreiden, waar je natuurlijk in overleg wel mee kunt verdienen.

Het gaat eigenlijk niet alleen maar om het rijden maar ook omdat ik eigenlijk iemand in de toekomst zoek die de handen uit de mouwen steekt en de bak sleept, palen slaat en dat soort dingen. Maar ook zakelijk genoeg is (of wil leren dit te worden) om met mensen en verkoop om te gaan. En natuurlijk, iemand die betrouwbaar is.

Ik ben benieuwd naar soortgelijkbare ervaringen want ik zie om mij heen ook wel eens andere situaties.

Lachinia

Re: advies gevraagd beginnen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:36

nou ervaring heb ik er niet in, maar als je iets dergelijks samen met iemand die je niet kent wil doen. zul je in ieder geval een hoop duidelijkheid op papier moeten zetten.

Succes ermee..

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:39

Begrijp ik maar kun je uitleggen waar je je ervaring op baseert?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:12

SantaCruz schreef:
Begrijp ik maar kun je uitleggen waar je je ervaring op baseert?

om te verkomen dat iemand die je helpt, vervolgens er met je paarden vandoor gaat als eigenaar en je niets kunt bewijzen.... :)

heb op jou vraag niet echt antwoord, maar vertrouw niemand op zijn mooie blauwe ogen en zet alles op papier. je zult niet de eerste zijn die zo problemen oploopt..

succes met iemand zoeken en met je toekomstige stal :j

Lachinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:15

En dat was juist wat ik bedoelde.

Ik haal mijn ervaring uit andere vakgebieden, maar ik vertrouw ook niemand zomaar.
Mensen die je als goud-eerlijk zou bestempelen, kunnen ineens heel anders zijn.
Of het nu geld is of voorraad of in jou geval paarden..

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 22:58

De bedoeling is dat de paarden in mijn eigendom zijn en blijven. Zomaar een paard 'meenemen' zal niet 1,2,3 gaan. Ik wil ook niet iemand in dienst nemen. Het gaat mij erom dat ik het leuk vindt om dit met iemand samen te op te pakken. Dat kan betekenen dat hij/zij een afgesproken % verdient bij het verkopen of bemiddelen ervan. Reacties en ervaringen uiteraard welkom.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:38

Ik zou zeker niet met een vreemde in zee gaan! Ken je niet iemand uit de buurt die zoiets leuk zou vinden voor de hobby? Denkend aan bijv een leuke meid van 18 die het leuk vind jonge beesten te rijden etc etc?

En iemand van een leerbedrijf ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt? Een stagair moet je namelijk als ie dagelijks komt ook betalen ;)

Maar de vraag is natuurlijk waarom wil je een kleinschallige fokkerij en verkoop van dressuurpaarden? Want je schrijft zelf dat je het al ontzettend druk hebt en dan geef je dus alles uit handen?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:53

Nee ik geef niet alles uit handen maar kan niet alles alleen doen, rijden, paarden aankopen, verkopen, bemiddelen, voorbrengen etc. Kleinschalig kan ik juist nog wel met iemand erbij doen. Grootschalig niet. Bovendien hoef ik niet van de handel te leven. Vandaar.

Een meisje van 18 vind ik een groot risico. Dan krijgen ze verkering en is de kans groot dat ze niet meer komen opdagen. Bovendien vind ik het correct omgaan met de paarden HEEL erg belangrijk.

Dus als iemand nog meer tips/suggesties heeft heel graag. Lijkt mij toch genoeg staleigenaren die hierin ervaring hebben????

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:03

Ik denk dat je dan toch echt iemand in dienst moet nemen en beginnen met de aankoop van fokmerrie's.
Diegene moet oog voor de paarden hebben. Er hangt ook een hoop af van je budget. Als je de merrie's aankoopt kost het geld de hengst,de opfok het beleren de keuringen en vervoer.
Drie boxen lijkt mij wat weinig. Ook is het fijn als die persoon al op niveau gereden heeft zodat je de paarden uitkan brengen.
Ik zou eerst een plan maken t.ov. je budget en dan iemand aantrekken en inderdaad niet een 18jarig meisje (uitzonderingen daar gelaten)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 10:48

Vickers: bedankt voor je reactie. Bovenin de tekst liet ik weten dat we nu 3 boxen hebben. Dat kan in de toekomst uitgebreid worden. Iemand in dienst nemen zie ik niet zitten. Een poos ziekblijven en je kunt je bedrijf niet meer runnen. Bovendien ben ik daar in omvang van bedrijf te klein voor.
Maar jouw opmerking heeft me wel aan het denken gezet. Ik denk dat ik beter gebaat ben met een amazone/ruiter die nu ergens paarden rijdt of een paard op een pension heeft staan. Iemand met wat meer mogelijkheden die het leuk vindt om meerdere paarden te rijden en uit te brengen en zelf zo naam op te bouwen. Dat lijkt mij eerder een kans van slagen hebben.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:54

EA-CO >> TAO

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:29

in welke regio wil je dit opzetten, hier in de buurt zijn genoeg mensen die dit op deze manier doen.

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:53

Zou iemand zoeken die goed met paarden kan omgaan, en inderdaad tijd en zin heeft om paarden te rijden, voor te laten komen enzovoort.

wat vickens zij is denk ik wel een goede.
maar dan alsnog alles op papier zetten. wat hij/zij voor werkzaamheden vericht en welke percentage ze krijgt.

eventueel kun je nog kijken naar iemand die echt oog voor paarden heeft en die gelijk ziet of het wat is.
dus dat je daar nog iemand voor zoekt.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:02

SantaCruz schreef:
Dus als iemand nog meer tips/suggesties heeft heel graag. Lijkt mij toch genoeg staleigenaren die hierin ervaring hebben????

Genoeg staleigenaren die hier ervaring mee hebben en genoeg ruiters die hier ervaring mee hebben.
Dat geldt ook m.b.t. de tweede optie die je aanvoert, het aantrekken van een amazone en kansen bieden.
Van beide kanten zijn er vele negatieve ervaringen.
Staleigenaren die bedonderd worden op alle mogelijke manieren, die vinden dat hun paarden niet netjes gereden worden, of met wiens spul gewoon niet netjes wordt omgegaan.
Maar net zoveel ruiters die er tegenaan lopen dat de (stal)eigenaar niet dezelfde plannen heeft. Tegen de afspraken in wordt het paard toch verkocht, gaat de eigenaar toch weer zelf rijden terwijl de ruiter het paard net helemaal wedstrijdklaar heeft, of de eigenaar is ineens toch niet zo bereid om de ruiter wedstrijden te laten rijden, of de ruiter is niet tevreden met de algehele verzorging van de paarden en de eigenaar wil daar niets van weten.
Ga zo maar door.
Iemand vinden waar je helemaal mee op één lijn zit en waar je van op aan kunt, dat is van beide kanten heel erg lastig. Zoiets gaat ook niet over één nacht ijs, dat bouw je in jaren op.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:32

SanderP: ik heb je bericht gelezen. Het opbouwen duurt inderdaad lang.

In 1 ding heb ik veel ervaring en dat is het zoeken van een goed paard! Die herken ik van ver. Voorheen bemiddelde ik en heb ik verschillende paarden goed kunnen verkopen aan tevreden eigenaren. Meestal maakte ik de paarden zelf klaar en de laatste paar jaren heb ik dat uitbesteed. Behalve dat het veel geld kost heb ik zo mijn wensen met betrekking tot het aantal uren dat een paard beweging krijgt per dag. Een heel programma dus. Mensen willen nu eenmaal niet alleen een getalenteerd paard maar ook 1 die makkelijk in de omgang is etc. Dat is logisch en het vergt veel tijd investeren. Nu wil ik dat vanaf huis opzetten. Ik had daarvoor iemand in gedachten maar die is voor zichzelf begonnen en leeft echt van de paarden en heeft minimaal 15 paarden nodig om rond te komen. We hadden elkaars kennis & kunde goed kunnen combineren. Nu zou zo'n combinatie alsnog goed gaan maar moet ik iemand anders zien te vinden die dat op een professionele / hobbymatige manier wil doen.

Het is niet makkelijk. De 1 rijdt heel goed en netjes maar laat de boel achter zich slingeren. De ander is heel netjes maar durft geen jonge parden te rijden. Of je hebt een ruiter die hoger heeft gereden en 'heeft het allemaal al s meegemaakt' en hoeft niet zo nodig meer... :D

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:30

Allereerst vind ik dat je een ontzettend leuk plan hebt.
Er is zeker behoefte aan paarden die meer geleerd hebben dan alleen rondjes rijden in de bak.
Vaststaan, toiletteren, scheren, trailerladen, vreemd terrein, proppen indraaien etc.
Kortom een makkelijk paard in omgang.

Als je iemand aan wilt trekken van een paardenopleiding dien je Aequor erkend te zijn.
Jij zoekt zo te horen iemand die heel zelfstandig kan werken.
Ik vermoed dat het niveau van de gemiddelde stagair je gaat tegenvallen, wellicht kan het wel een goede extra hulp zijn.
Een stagair zal bovendien niet alle dagen kunnen komen ivm school.

Uit je verhaal begrijp ik dat je niet alleen iemand zoekt die je helpt met rijden maar ook met alle andere klussen er om heen.
Diegene moet het naast zijn of haar betaalde baan doen, maar kan wel een percentage van de winst krijgen.
Zou dit niet teveel werk zijn voor 1 persoon?
Misschien kun je iemand kunnen inhuren om het onderhoud te doen, dat zou dan al veel schelen.

Voor de rest zou ik heel klein beginnen, eerst maar eens zorgen dat je een geschikt persoon vind om je te helpen. Jonge meiden zullen hoogstwaarschijnlijk druk zijn met school, uitgaan en vriendjes.
Ook zal het ze misschien ontbreken aan ervaring en aan verantwoordelijkheidsgevoel.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:23

Wij hebben een pony te koop staan en daardoor kwam ik in contact met paardenvrouw die liet weten dat er veel vraag is naar zeer goede paarden waar veel aandacht aan besteed wordt en veel mee gedaan wordt. Volgens haar kun je gerust een kleinere stal zijn en toch een win-win-win situatie creeeren door zeer goede en allround getalenteerde paarden te verkopen. Zo blijft het beheersbaar & leuk. Bovendien heb je meer tijd om in dit handje vol paarden te steken wat zich weer vertaald in bruikbare paarden waar mensen weer gelukkig van worden. En door met deze mevrouw in aanraking te zijn gekomen, heb ik iemand ontmoet die mijn visie deelt en daar ook kopers voor heeft.