Het meten van een wedstrijdhindernis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Het meten van een wedstrijdhindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:58

Ik vraag me af hoe een hindernis officieel gemeten wordt en wat de toleranties hierop zijn.

Volgens het reglement mag de hoogte van het springparcours bij een M-SGW 105 cm zijn. Bij de B staan twee getallen aangegeven, 80-90. Daarnaast staat er in het reglement:
“De parcoursbouwer heeft in overleg met de TA de vrijheid om hindernissen tot 5 cm hoger te bouwen dan aangegeven als het terrein en de aard van het parcours dit toe laten.”

Waar hoor je de hindernis te meten? De bodem is natuurlijk nooit helemaal vlak. Op het hoogste punt? Op het diepste punt? Ergens daartussenin? Op het midden van de hindernis?
En waarom zou er bij de B twee getallen aangegeven staan? Is er ook een minimumhoogte, en hoe zit dat dan in de andere klassen waarbij maar één getal gegeven wordt?

De hoogte wordt aangegeven in centimeters. Dat betekent dus dat als er 105 cm. staat, de hindernis tussen 104,50 en 105,49 cm mag zijn. Een hindernis van 107 cm hoort dus niet in dat parcours thuis.

Moet een meetstok of meetlint trouwens nog geijkt worden? Het kan natuurlijk zijn dat een parcoursbouwer of julylid een stok heeft die niet klopt, en meetlinten willen in de loop der jaren nog wel eens rekken.

Dat men hoger mag bouwen vind ik echt een heel rare regel. Geef dan gewoon de werkelijke maximum hoogte en benadruk dat er rekening gehouden moet worden met de terreingesteldheid.

Ik hoop dat parcoursbouwers of springjuryleden me hier iets meer over kunnen vertellen. Wordt hier aandacht aan besteed tijdens jullie opleiding?

Ik weet het, ik ben een pietlut. -:) :list:Maar ik vind het belangrijk dat afspraken duidelijk zijn en dat ik weet waar ik aan toe ben als ik meedoe aan een wedstrijd. Ik ben wel eens naar de organisatie toegestapt omdat de hindernissen te hoog waren en die hebben ze toen inderdaad verlaagd. *\o/*
Ik plaats mijn bericht hier omdat er misschien meer mensen zijn die zich dit afvragen. Er zullen er wel een hoop zijn die het gezeur vinden, maar zoals bij een wedstrijd soms een honderdste seconde het verschil uitmaakt, kan ook de hoogte van een hindernis een significant verschil uitmaken.

Vast bedankt voor jullie reacties. +:)+

Quinn

Re: Het meten van een wedstrijdhindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:19

Met de cursus heb ik hier niks over gehad. Volgens mij meten zij het midden van de hindernis. Als jij vindt dat de hoogte niet klopt dan moet je dat melden bij de jury. Dan moet het nagemeten worden.
Ik heb zelf nooit een meetlint mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:27

Wat betreft SGW is het mij opgevallen dat parcoursbouwers niet altijd weten wat de toegestane hoogte is. Ze denken dus dat B-SGW gelijk is aan 1 meter, zoals dat op reguliere springwestrijden is.

Op een gewone wedstrijd bij de D pony's (max 80) kwam ik eens een parcours tegen dat op 88 stond. De parcoursbouwer wilde dat niet verlagen omdat ze een marge erop na mochten houden. Wat die marge is weet ik ook niet precies.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:39

caro29 schreef:
Met de cursus heb ik hier niks over gehad. Volgens mij meten zij het midden van de hindernis. Als jij vindt dat de hoogte niet klopt dan moet je dat melden bij de jury. Dan moet het nagemeten worden.

Wat was dat voor een cursus? Parcoursbouwer?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:45

Scum schreef:
Wat betreft SGW is het mij opgevallen dat parcoursbouwers niet altijd weten wat de toegestane hoogte is. Ze denken dus dat B-SGW gelijk is aan 1 meter, zoals dat op reguliere springwestrijden is.

Ja, dit ben ik ook wel eens tegengekomen.

Scum schreef:
Op een gewone wedstrijd bij de D pony's (max 80) kwam ik eens een parcours tegen dat op 88 stond. De parcoursbouwer wilde dat niet verlagen omdat ze een marge erop na mochten houden. Wat die marge is weet ik ook niet precies.

Dat vraag ik me ook af. Op school heb ik geleerd dat je mag afronden naar gelang het aantal cijfers achter de komma. Als er dus staat "hoogte 1 m" dan zou dat mogen zijn van 0,50 tot 1,49 meter. Beetje ruim, haha, maar het staat in de reglementen in cm dus mag je afronden naar een hele centimeter. Wij zijn allemaal geneigd om op 5 of 10 cm af te ronden omdat de hindernisgaatjes op die afstanden zitten. Maar in principe heb je daar als ruiter niets mee te maken.
En nu hebben ze in het SGW-reglement dus die rare regel toegevoegd van 5 cm hoger, erg vreemd...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:48

Motje11 schreef:
Scum schreef:

Ja, dit ben ik ook wel eens tegengekomen.

Ik ook. Ysselsteyn vorig jaar. Stond het springparcours voor het L-SGW op 1.10. Een reguliere L-hoogte voor een normaal springparcours dus, maar 15 cm te hoog voor de klasse L-SGW.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:34

Motje11 schreef:
caro29 schreef:

Wat was dat voor een cursus? Parcoursbouwer?

Nee jurycursus springen

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:42

Okee, daar was ik inderdaad benieuwd naar, of dat in de cursus aan bod komt.