Hoe achterbenen vragen als merrie slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Hoe achterbenen vragen als merrie slaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 16:02

Mijn merrie heeft 5 jaar vrij in de bergen gelopen. Ze is een vrolijke, lieve tante met een sterk willetje.
Als ik haar achterbenen wil vragen, slaat ze met haar enorm sterke achterbenen. Als ik er een touw rond leg, dan mept ze de hele tijd naar het touw, een enkele keer zou ze even rustig haar been laten hangen, maar da's uitzonderlijk.
Heeft iemand soms tips hoe ik haar achterbeen zou moeten leren geven? Ze zou bekapt moeten worden...

Rhinoooow

Re: Hoe achterbenen vragen als merrie slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:05

Als het dringend nodig is, dat bekappen, kan je der best een dierenarts bij roepen die je merrie vlak voor het bekappen een kalmeermiddel inspuit. zo ben je zeker dat je hoefsmid ook later terug wil komen!!
anders kan je rustig stap voor stap haar vertrouwen winnen en heel traag het zo verder opbouwen dat je naar haar hoeve mag gaan en ze uiteindelijk op kan tillen.
maar zoals gezegd: als ze moet bekapt worden heb je de tijd niet om dat rustig op te bouwen. dan zou ik eerst der eens met de dierenarts over praten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:49

Cambiar schreef:
Als ik er een touw rond leg, dan mept ze de hele tijd naar het touw, een enkele keer zou ze even rustig haar been laten hangen, maar da's uitzonderlijk.

Ik denk dat je hier het probleem al in een notedop beschrijft. Als ze mept naar het touw en ze krijgt haar zin, dan beloon je haar in feite voor haar verkeerde gedrag (het slaan). Met een touw werken om te laten wennen aan benen optillen zonder dat je zelf je koplampen uitgemept wordt is prima, maar je moet wél het touw pas loslaten als ze er niet meer tegenin mept. Kennelijk heeft ze nu al geleerd dat meppen haar probleem (touw rond haar been en been moeten optillen) oplost.

Dus: net zolang dat touw vasthouden tot ze haar been erin laat hangen (al duurt dat 2 uur, bij wijze van spreken), en dán zodra ze haar been stilhoudt loslaten en belonen. Ben je daar zelf niet sterk genoeg voor, zorg dan voor een sterke kerel die dat wél volhoudt (en weet wat-ie doet en dus ook op tijd weer loslaat).

Wat de smid betreft zou je kunnen kijken of je er een kunt vinden die een travaille heeft. Sommige smeden hebben zo'n ding en rijden daarmee ook rond. Dat is een soort opvoelbox waarin een paard opgesloten wordt en ieder been gewoon 'opgetakeld' wordt. Paard kan daar erg weinig tegen doen, en voor de smid is het erg handig.

Vroeger, toen je met je boerenknol nog gewoon naar de smid in het dorp wandelde, had iedere smid zo'n ding. De smeden van toen keken wel link uit al die zware trekpaarden hun poezelige voetjes met de hand op te tillen. Die lieten mooi de travaille het werk doen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:34

Bedankt voor de antwoorden. Er heeft iemand het touw vast gehouden, tot ze niet meer mepte en beloond als ze gewoon voetje omhoog hield. Ik kan het echter nog niet. Die persoon kan niet meer komen, dus moet ik het nu zelf doen. Ik dacht om te clickeren...
Het is niet dringend, daar ze in die 5 jaar dat ze in de bergen liep, nog nooit bekapt geweest is. Ik ga voor een beleefd paard en dan een smid vragen als ze 100% goed haar voet geeft.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:41

Wat het ook goed doet en erg veilig is voor jezelf:
een dikke bezemsteel met aan het uiteinde een stevig gevulde handschoen. Hierdoor kun je rustig naast haar staan en met het handje naar haar achterbenen gaan. Je kunt het daar laten liggen totdat ze dit gewoon toelaat, nadat je eerst bent begonnen met kort aanraken en dat hebt uitgebouwd. Daarna komt het commando voetje en optillen erbij, zelf dat lukte bij ons met de handschoen. Toen dat ging konden wij het uitbouwen tot het gewoon met eigen handen uitkrabben.
Oorzaak bij ons was dat de merrie had vastgezeten met haar staart en dus in paniek raakte zodra je haar bij haar achterbenen alleen al wilde aanraken (borstelen/aaien).
Met rust en vertrouwen (en dat gaat gemakkelijker als je niet in het slagveld staat) krabben nu de kleinste kinderen haar hoeven weer uit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:53

Michellette schreef:
een dikke bezemsteel met aan het uiteinde een stevig gevulde handschoen. Hierdoor kun je rustig naast haar staan en met het handje naar haar achterbenen gaan. Je kunt het daar laten liggen totdat ze dit gewoon toelaat, nadat je eerst bent begonnen met kort aanraken en dat hebt uitgebouwd. Daarna komt het commando voetje en optillen erbij, zelf dat lukte bij ons met de handschoen. Toen dat ging konden wij het uitbouwen tot het gewoon met eigen handen uitkrabben.
Oorzaak bij ons was dat de merrie had vastgezeten met haar staart en dus in paniek raakte zodra je haar bij haar achterbenen alleen al wilde aanraken (borstelen/aaien).
Met rust en vertrouwen (en dat gaat gemakkelijker als je niet in het slagveld staat) krabben nu de kleinste kinderen haar hoeven weer uit.

Thx!!! Ik ga deze eens proberen!
Dit lijkt me echt een goeie tip!
Dus eerst aanraken met de handschoen en druk laten tot ze stilstaat? Gaf je voedselbeloning?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 00:02

Het is gelukt!!! Ze geeft ze mooi, nu alleen nog wat langer ophouden...met de koord heft ze ze mooi op zonder te slaan. Thx voor de tip ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 01:11

Dat heb je snel voor elkaar! Hou er wel rekening mee dat een smid langer en ook hoger optilt, en blijf oefenen. Eerst met touw en dan met de hand.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 09:16

Cassidy schreef:
Dat heb je snel voor elkaar! Hou er wel rekening mee dat een smid langer en ook hoger optilt, en blijf oefenen. Eerst met touw en dan met de hand.

We moeten wel nog elke dag oefenen...ik bedoelde dat ze heel braaf bleef staan als we het touw errond legden, terwijl ze anders al stond te meppen en dat ze bij lichte druk (ik had al voetje op de cue gezet) haar voet tien tellen omhoog hield, zonder te slaan.
Nu moeten we overgaan tot het vragen met de hand, maar wellicht zal ze het nu beter begrijpen (hoop ik).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:05

Michellette schreef:

Michellette, heel erg bedankt voor deze tip. Ik kan haar voet al vragen met mijn handen. Ze trekt af en toe nog eens, maar slaat niet meer. Bedankt!!