Ineens agressief in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tatje36

Ineens agressief in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:54

Mijn merrie staat sinds 3 weken op een nieuwe stal. Ze heeft het naar mijn idee prima naar haar zin.
Ze kan de hele dag in de paddock staan ( kon ze vroeger niet) en met rijden en op stal is ze super braaf. Alleen is ze ineens (dat had ze op de vorige stal niet) agressief op het land. Ik begrijp er niks van! Ze heeft altijd in een koppel gestaan vroeger maar slaat nu ineens uit het niets naar andere paarden.
Ik heb het met 2 verschillende paarden ( 1 van de koppel waar ze vroeger mee stond) geprobeerd. Met andere uit proberen durf ik niet, straks is het wel een keer raak. Tot nu toe is het nog goed afgelopen.

Wat kan er mis zijn????

ietjelover

Re: Ineens agressief in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:51

ik denk misschien vechten voor een plaatst te krijgen?
wij hebben verschillende paarden voor de handel bij ons gehad en iedere keer was er wel een kreupel van het slaan van mijn merrie, die heel dominant kan zijn.
Als ze dan weer de baas is is ze verder weer de liefste tegen de pony's maar zodra dat niet is, is er oorlog en kan ik er ook niet tussen gaan staan zonder getrapt te worden.
dus denk gewoon vechten voor een plek

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:05

Mijn paard was op zijn vorige stal heel onderdanig. Liet zich altij d wegjagen e.d.
Maar sinds ik op deze nieuwe stal sta, komt hij ineens veel meer voor zichzelf op en durft nu ook van zich af te trappen.
Ik denk dat het bij jou paard gewoon een kwestie van wennen is. Wat je kan doen is eerst je paard alleen zetten naast die andere paarden gescheiden doormiddel van een stroomdraad, dan kunnen ze wel contact hebben met elkaar, maar zo voorkom je eerst dat ze elkaar misschien echt gaan trappen. Ook is het handig dat wanneer je ze wel bij elkaar zet dat ze een heel groot stuk land hebben waar ze weg kunnen komen.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:44

Ze kan ook last hebben van henstigheid zonder dat je het ziet, of ze zit in een periode waarin haar hormonen veranderen waardoor haar gedrag ook veranderd, dan is het met de tijd meestal snel opgelost. Anders moeten ze inderdaad de rangorde bepalen en dan zal de zich moeten aanpassen. Het kan even vervelend zijn, maar dat is wel de natuur.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:20

Het is een nieuwe kudde, dus er gelden nu nieuwe regels. Van de vorige hiërarchie is niets over, rangorde moet opnieuw bepaald worden.