Ik heb nu sinds een paar maanden een nieuw paard. Hij is zo'n twee maand geleden gecastreerd, maar echt een lieverd. Nu is hij bij mij op stal gekomen en daar hebben de staleigenaren hem eerst gewoon gelijk met de groep in de paddock gegooit. Gevolg: Paard onder de wonden en kan dus niet die groep in. Ik weet dat het normaal is, maar deze groep is erg dominant en er liepen hengstige merries en een dominante ruin, dus dat gaat gewoon niet.
In de andere groep verwachten ze ook problemen, niet zo zeer van de ruinen, maar van een merrie die erg dominant is.
Gevolg: paard staat overdag in de paddock en gaat na vier uur nog een paar uur het land in.
Nu is er een nieuw paard op stal gekomen, een net gecastreerde hengst. Deze snuift nog heel erg en heeft wel altijd in de groep gelopen, die van mij dus niet.
Nu hebben ze die twee samen in het land gegooit, wat eerst goed leek te gaan. Maar nu heb ik al twee dagen na elkaar dat ik hem eruit haal met dikke plekken op zijn nek en wondjes op zijn benen en nek. Ik ben ook al bij de wei blijven kijken, maar natuurlijk gebeurt er dan niks
. Wat moet ik nou doen? Ik wil hem graag naar buiten hebben, ik bedoel 24/7 op stal vind ik nou niet echt diervriendelijk.. Maar een paard dat meer en meer gebeten/geslagen word en onder de wonden zit op zn nek/bil/benen enz, is nou ook niet direct om voor te juichen.
Ik weet dat het normaal is als ze elkaar 'uittesten' om de rang te bepalen, maar dit is geen doen.
Heeft iemand tips?