Verzekeringswaarde paardenverzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aletha

Verzekeringswaarde paardenverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 06:50

Hoi allemaal :),

Ik weet, er zijn al een hoop topics over paardenverzekeringen maar mijn vraag heb ik daar niet in terug kunnen vinden.

Ik wil mijn 2 jarige NRPS pony laten verzekeren. Nu blijkt het alleen zo te zijn, dat je per jaar niet meer uitgekeerd krijgt dan de waarde van je paard.
Uiteraard, bij overlijden of blijvend ongeschiktheid is het logisch dat je niet meer krijgt dan wat je paard waard is.
Maar als je het nu over de ziektekostenverzekering hebt, vind ik dit echt raar. Stel mijn pony is momenteel 1500 waard dan kan ik per jaar max. 1500 terug krijgen aan ziektekosten. Dit is toch krom?

Mijn vraag is dan ook: Weet iemand waar je ziektekosten wel hoger kan meeverzekeren?

EllyC

Re: Verzekeringswaarde paardenverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:55

De meeste ziektekostenverzekeringen zijn nu gekoppeld aan de hoogte van je verzekering. Dit is 1 vd redenen geweest om mijn verzekering opte zeggen.

Je kunt de waarde van je paard toch gewoon hoger inzetten.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 06:59

jury schreef:
De meeste ziektekostenverzekeringen zijn nu gekoppeld aan de hoogte van je verzekering. Dit is 1 vd redenen geweest om mijn verzekering opte zeggen.

Je kunt de waarde van je paard toch gewoon hoger inzetten.

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dat kan dus niet want als je paard komt te overlijden o.i.d. dan keren ze niet meer uit dan de verzekeringswaarde. Logisch ook, maar voor de ziektekosten vind ik dat zo raar

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:06

maar je bepaalt toch zelf de verzekeringswaarde

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 07:07

jury schreef:
maar je bepaalt toch zelf de verzekeringswaarde

Dat dacht ik dus ook, maar dat kan dus niet. Ik heb bij meerdere verzekeringen geinformeerd. Je kan niet meer verzekeren dan de waarde van je paard

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:09

onzin, hoe bepalen ze dan wat je paard waard is.
als je nu een shet voor 5000 verzekerd maar of een pony nu 1500 of 2500 waard is, dat kunnen ze toch niet bepalen.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 07:11

jury schreef:
onzin, hoe bepalen ze dan wat je paard waard is.
als je nu een shet voor 5000 verzekerd maar of een pony nu 1500 of 2500 waard is, dat kunnen ze toch niet bepalen.

Er komt een inspecteur/taxateur langs om o.a. te kijken of de verzekeringswaarde correct is

Hoe ze dat bepalen, geen idee...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:19

dat is zeker niet het geval bij alle verzekeringen

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 07:21

jury schreef:
dat is zeker niet het geval bij alle verzekeringen

Hier een kopie van de email van Equine Risk:

Inderdaad meer als de waarde van het paard kan niet vergoed worden. Bij aanvang verzekering mag je max. 15% afwijken van aankoopprijs als verzekerde waarde opgeven. Alternatief is te wachten totdat pony meer waard is na 3 jaar,training e.d.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:46

Zakelijk gezien is dat toch ook wel logisch. ;) Premies zouden absurd hoog worden als verzekeringen zulke hoge bedragen standaard uit moeten keren. Immers moet er meer aan premie binnenkomen dan wat er jaarlijks uitgekeerd wordt.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:49

dit is nieuw voor mij daar ik al meer kosten heb gehad dan waar ik mijn paard heb voor verzekerd maar heb nog alles betaald gekregen

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 08:51

linda212 schreef:
dit is nieuw voor mij daar ik al meer kosten heb gehad dan waar ik mijn paard heb voor verzekerd maar heb nog alles betaald gekregen

Bij welke verzekeraar is jou paard verzekerd en welke verzekering heb je als ik vragen mag?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:52

Linda, dit is per verzekeringsjaar. De teller gaat telkens weer op nul.

Ik ga met bienotje mee in deze. Het is economisch gezien gewoon niet rendabel om meer uit te keren! Als je het krom vind, kan je beter een eigen spaarpot maken en de verzekering stop zetten.

Mijn paard is ook verzekerd, maar lang niet het bedrag wat hij mij gekost heeft bij de aankoop. Anders betaal ik mij blauw aan premies!

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 08:56

mo_van_dijk schreef:
Linda, dit is per verzekeringsjaar. De teller gaat telkens weer op nul.

Ik ga met bienotje mee in deze. Het is economisch gezien gewoon niet rendabel om meer uit te keren! Als je het krom vind, kan je beter een eigen spaarpot maken en de verzekering stop zetten.

Mijn paard is ook verzekerd, maar lang niet het bedrag wat hij mij gekost heeft bij de aankoop. Anders betaal ik mij blauw aan premies!

Ik vind de premies opzich nog wel meevallen. Als ik mij bij AgriVer zou verzekeren, uitgebreide basis met verzekeringswaarde van 2500 en ziektekosten tot 5000, zou ik per jar 315 kwijt zijn...

Maarja, helaas kan ik hem dus niet zo verzekeren
Laatst bijgewerkt door Aletha op 12-05-10 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:58

Mijn paard zit in een iets andere prijsklasse ;) Ik heb hem 3000 euro onder het aankoopbedrag verzekerd voor 800 euro per jaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:11

een 2 jarige gewone simpele pony (sorry maar dat zijn nou eenmaal de meesten) is nou eenmaal niet meer waard dan 1500,- als het nou een potentiele dressuurtopper is met een mega afstamming en een bloedmooi dier is dan kun je die waarde omhoog schroeven.

Maar verzekerde waarde bepaal je zelf, een taxateur kan wel langskomen maar jij bent degene die de premie betaald, hogere waarde = hogere premie. Bij mij kwam de taxateur alleen maar kijken naar de gezondheid van het dier (ondanks alle keuringen) en of ik niet een 30 jarig kreupel paard probeerde te verzekeren, dus of het paard in de aanvraag ook het paard in werkelijkheid was. Er werd met geen woord gesproken over mijn verzekerde waarde of gevraagd om een betaalbewijs van de aankoopprijs.

Meer uitkeren dan de verzekerde waarde doet geen enkele verzekering.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:39

Ik zit bij Hippo Zorg.
En hier mag je je paard voor 500 euro boven het aankoop bedrag verzekeren. Ik kocht mijn pony toen hij twee was, en heb hem toen voor 1300 euro verzekerd. Toen hij 3,5 was heb ik hem uit de opfok gehaald en ingereden. En zelf geschat wat hij op dit moment waard zou zijn. Ik heb toen een aanvraag gedaan voor een verzekerde waarde van 3500 euro. Dit dekte naar mijn mening de waarde van de pony en daarnaast mag ik voor 3500 euro per jaar aan onkosten hebben. En dat leek me ook een redelijk bedrag. Er is toen een inspecteur van de verzekering langs gekomen en hij vond het ook een goed bedrag voor mijn pony

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:42

Dit is ook de reden dat ik mijn paard niet verzekerd heb tegen ziektekosten. Eigenlijk is Mone helemaal niet verzekerd...

Het enige waar ik tegen zou kunnen en willen verzekeren is dat ik geld krijg als ze overlijd. Maar goed, dat is maar geld, en als er iets met Mone gebeurd... Ik hoef geen ander paard.

Ik kan haar wel verzekeren tegen ziektekosten, maar met een beetje koliekoperatie kom ik dan boven de waarde van mijn paard uit, dus dan heb ik er nog niets aan. Kan ik beter de premies opsparen om het gewoon zelf te betalen als er iets misgaat...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:45

Ik vind het wel een fijn idee om nog wat geld op de bank te hebben als Joe iets noodlottigs zou overkomen..
Het is een schrale troost.. dat wel..

Maar ja, ik ben in dit geval ook wat meer een praktische denker :)