Jaarling met stress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Jaarling met stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:21

Mijn 10 maand oude veulen ziet er niet uit op het moment. Mager, weinig energie ( niet spelen in het land ) en dof vachtje.
Nu is vandaag de veearts langs geweest, hij heeft bloed geprikt en mest meegenomen. Hij zei alleen iets over stress.
Mijn veulen staat bij een 5 jarige pony ruin en een 10 jarige shet ruin. Vooral de pony heeft het nogal op hem gemunt. Veulen is vreselijk onderdanig naar hem toe, constant happen met zijn lippen en lage hals. De shet durft ie veel meer, die plaagt hij nogal. Veulen zit onder de wondjes, allemaal oppervlakkig, maar toch.
Voor eten hoeft hij niet te vechten, dat krijgt hij apart. Zou het veulen nou inderdaad last van stress kunnen hebben ?
Ik heb zelf 2 merrie's ( zijn moeder en een andere ) en hij is hengst, dus om hem daar weer bij te gooien is niet verstandig. Maar wil hem ook niet laten leiden bij deze pony. Opfok is geen optie, geen goede ervaringen mee.

Pff ik weet het even niet meer, ik wil het beste voor mijn veulen! Jullie nog tips? Ik wachte natuurlijk wel de onderzoeken nog even af voor ik ga handelen.

_ED_

Re: Jaarling met stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:22

Bij andere jonge paarden zetten.. Zo'n jong paard word doodongelukkig zonder leeftijdsgenootjes.. Zijn er geen andere veulens in jouw omgeving die je er eventueel bij kan zetten?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:24

Elise_Diva schreef:
Bij andere jonge paarden zetten.. Zo'n jong paard word doodongelukkig zonder leeftijdsgenootjes.. Zijn er geen andere veulens in jouw omgeving die je er eventueel bij kan zetten?

Heb ik tijdelijk gehad, maar toen werd het andere veulen verkocht. De 5 jarige was altijd een vreselijk speels beest, dus leek mij een goed alternatief, maar met het veulen wil hij niet spelen.
Heb al een aantal keer een oproep geplaats voor leeftijdsgenootjes. Maar tot nu toe niks kunnen vinden..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:24

Je hebt geen goede ervaringen met de opfok, maar dit lijkt ook niet echt een 'succeservaring' te worden zo. :) Ik zou inderdaad toch eens kijken voor een opfok, misschien een andere dan de vorige keer, waar je je dan wel prettig bij voelt.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:29

Weet je wat het is.. Als hij nu al met stress loopt heeft hij al een verkeerde start gemaakt. Van stress komt een verminderde weerstand, van een verminderde weerstand worden ze ziek. Geloof me, mijn (toenmalige) jonge paard had een verminderde weerstand en dit heeft heel lang geduurd totdat het stopte. Van het één krijgen ze het ander en dan loop je totdat hij 2/3 jaar is met een ongelukkig en zwak paard.

Niet leuk voor hem, maar ook zeker niet voor jouw portemonnee.. Waar woon je in de buurt?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:33

Ik woon in Friesland, zuid oost. In de buurt van Wolvega. Hij staat gelukkig nog maar 1,5 maandje bij deze pony, daarvoor nog lekker bij mama.
Ik heb mijn vorige jaarling bij de Burd gehad, prima stal, alleen doordat ze zomers op een eiland staan niet ideaal om contact te houden. En omdat meneer wel een behoorlijk karakter heeft vind ik het belangrijk dat ik hem wekelijks zie en in de handen heb.
En het liefst zou ik hem dan in een gemengde leeftijs kudde hebben, zodat hij nog wel wat opvoeding mee krijgt van de oudjes.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:40

Dat heb ik ook gehad (en nog steeds) een gemengde kudde. 3 leeftijdsgenootjes, 1 jong volwassene en een paar oudjes. Werkt prima ;)

Ik zou nu snel verandering in de situatie brengen, snel op zoek naar ander land (met jonkies) en volop gras. In de zomer is dé tijd om bij te tanken en op te knappen. Kijk ook bijvoorbeeld even op marktplaats, ik denk (..nee ik weet wel zeker) dat er ook andere mensen in dezelfde situatie zitten die ook graag jonkies bij hun jonkies willen.

Je maakt je kleintje er erg gelukkig mee en het bespaard je een hoop ellende, geloof me :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:48

Ik heb nu een advertentie gezet bij diensten, hoop dat daar wat uit komt rollen.
En morgen de veearts even bellen voor de uitslagen. Kun je aan het bloed ook zien als een paard te veel stress heeft ? Verhoogde waarde van het een of ander ?

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:00

Misschien kun je het weiland opsplitsen en een veulen of jaarling van iemand uit de buurt er bij in zetten. of juist andersom, dat jij op zoek gaat naar een weiland dichtbij met een maatje.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:13

Naar mijn weten krijgt de hypofyse een signaal bij stress welke HPA uitscheidt, daar zou je het aan moeten zien.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:23

Het ligt er denk wel aan waar ze het dier op testen tijdens een bloedonderzoek.
Bij stress wordt er corticosol geproduceerd. Stress blijft 48 uur in bloed zitten. Is de stress chronisch dan raakt het feedback systeem van hypothalamus en bijnierschors defect. Bij kortdurende stress ,die geproduceerd wordt door bijnierschors ,na relaese factor van hypothalamus ACTH, krijgt de hypothalamus een seintje dat er voldoende corticosol in het lijf is en stopt met afgifte van corticosol productie.
Bij langdurige stress wordt er continue teveel stresshormoon wordt aangemaakt door defecte systeem. Hierdoor krijg je allerlei fysieke en mentale klachten. Wanneer dit lang is dan kan het ook weer een hele poos duren eer dit uit het bloed is en het feedback systeem hersteld is.

Het is dus erg belangrijk om stress te reduceren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:51

er word wel gesproken over je veulen naar de opfok te brengen,maar is er ook ruimte om zelf nog een veulen er bij te zetten?
dan kunnen ze samen spelen.
een gemengde groep is eigenlijk heel mooi, ze kunnen spelen met leeftijdsgenootjes en worden opgevoed door de ouderen :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:18

Uit het bloedonderzoek is alleen naar voren gekomen dat hij een eiwit gebrek heeft, maar waar dat aan ligt kon de veearts niet zeggen, aangezien hij wel genoeg en goede voeding binnen krijgt.
Hij moet nu een dagje naar de kliniek voor uitgebreid onderzoek.

Ook ben ik bezig met een stuk land hier in de buurt vol gras en jonge paarden, hopen dat daar nog een plekje vrij is!

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:05

Eiwitgebrek deze tijd van het jaar? Dat is ook vreemd.. :? Laat eventjes weten wat er na dit dagje naar voren is gekomen :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:17

ja dat vond de veearts dus ook al :(
Ik hou jullie op de hoogte!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:08

Op dat plekje waar ik het over had is nog plek vrij! IK ga morgen middag even kijken of het was is. Het is kwartiertje fietsen vanaf hier, en 10 min vanaf de paardenkliniek van Wolvega!
Ideaal dus!!

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:13

Gefeliciteerd! Wat fijn voor jou en je paardje :D