Probleem met mijn Welsh uit het weiland halen, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xeen

Probleem met mijn Welsh uit het weiland halen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:04

Ik heb een welsh A merrie, genaamd Perdiks Vesra van 8 jaar. Ze is 4 a 5 maanden in de lease geweest in Zee land. Een goede plek, met leuke kinderen die haar wel eens reden, oefeningen met haar deden. En ze heeft daar lekker op het land gestaan. Ze stond er goed bij toen ik haar ging ophalen 3 weken geleden op een Zondag!

De trailer in was een beetje een gedoe, de keer in December toen ze weg ging naar zee land voor de paar maanden ...
Hebben we 1,5 uur gedaan over de trailer lading. En uit eindelijk is ze er in getilt door 3 sterkte mannen van stal. Best akelig, maar het kon niet anders.

Toen ik haar dus op ging halen reageerde ze best oke op de trailer met eten liep ze wel op de laad klep etc. Maar er echt in werd m niet.
toen hadden we voor de grap gezegt 'ga er eens op zitten'. Dus ik erop, en ja hoor in één keer er in.
Trailer rit was erg heftig. Heuvels op en af, onderweg even gestopt na 20 min rijden. Erg bezweet en pompent stond ze in de trailer. Haar even droog gevreven, en gepraat. En toen leek ze weer rustig. De rest van de reis, ging voor mijn idee wel beter.
Alleen bijna na 2 uur rijden (van Zee land naar Delft ) ging ze hinneken. Daarna was ze ook weer rustig ..

Eenmaal aangekomen, op haar nieuwe stal. Lekker op het weiland gezet. Eerste 15 min. heeft ze heen en weer gerend bij de voorkant van het land. Daarna vermaakte ze zich wel.
Ze leek erg gelukkig. Op dat moment stond ze met 1 paardje, een schimmel. Die leek me toen nog wel erg leuk!

Maar nu zijn we 3 weken verder, de eerste 2 dagen kwam ze gewoon nog naar mij en mijn Verzorgster toe. Maar nu helaas niet meer.
Ze rent al 3 weken weg, alleen als we op ons hurken zitten met een appel komt ze een hap nemen. Als we op staan weet ze niet hoe snel ze weg moet rennen.
En ze is ook erg schrikachtig, misschien zelfs wel een soort van kop schuuw.
De eerste dag dat ze kwam hebben we lekker even gereden in de bak, en dat ging SUPER! Ze was wel schrikachtig, maar ze vond wel alles leuk.

Waarom ze nu weg rent ? Is voor mij een vraag. Bij de lease mensen heeft ze het nooit gedaan. En daar stond ze ook op het land.
De schimmel is wel erg dominant nu, en als wij haar willen pakken zijn de schimmel en nog een paar andere paarden die constant komen. Of achter Vesra aan gaan.

Ook mensen die ze niet kent, krijgen haar niet te pakken.

Tips?
Help ;(

Elles

Re: Probleem met mijn Welsh uit het weiland halen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:26

PP ->> OPG

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:51

Ja ze staat net op een nieuwe plek, en zoekt dus de veiligheid van de kudde op. Die voelt ze blijkbaar niet bij jou.

Eten geven zou ik niet doen, al helemaal niet in de wei bij de andere paarden!

Loop ritmisch (dus swingend in je lichaam met steeds hetzelfde ritme) schuin op je paard af. Zorg dat als je loopt je op haar rechterkant uitkomt. Kijkt ze je aan? (Als je enigszins in de buurt bent) 2/3 stappen terug zetten en weer in hetzelfde ritme doorlopen. Beetje met een boogje om haar heen, achter de kont langs (met afstand uiteraard) en zo naar haar linkerkant. Klik het touw er aan en loop meteen door in hetzelfde ritme.

Als er paarden op jou/haar afkomen wegsturen, jij moet je paard dan ook beschermen tegen de andere paarden die haar in de kudde willen houden.

Belangrijk is dat je nooit je ritme verliest, dus niet stilvallen op het moment dat zij wegloopt. Niet harder of zachter, niet haar op willen sluiten, gewoon het plan aanhouden zoals ik net beschreef. En ook als ze weggerent is, als ze jou aankijkt als je aan komt lopen, paar passen terug nemen.

Met hoeveel paarden staat ze nu in de wei?

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:58

Ik denk dat ze wel met 11 paarden in het land staat
en het land is heel groot :j

haar blik was wel vertrouwd ... ook toen ik haar op ging halen :)
dus dat is wel gek. Ook toen ik de 1e dag er was, hinnikte ze naar me.
het voelde als van ouds.

maar hoe het nu dan kan... misschien heb je gelijk

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:32

touwtje meenemen en ermee gaan zwaaien naar die andere paarden, zodat ze uit jouw buurt blijven..jij bent de leider daar en jij bepaalt wie er mee gaat uit die wei..dus de rest die je niet nodig hebt jaag je weg met je touw.