Ongevraagd achteruit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

llindaaa

Ongevraagd achteruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 08:23

Hallo, ik rijd dus op Anouk. En als ze ergens heen moet wat haar niet aanstaat gaat ze achteruit lopen. Als je ernaast staat kun je er niet zoveel aan doen want dan is haar kont al weg voor je er erg in hebt en als je erop zit helpt drijven ook niet. Nou zou ik eens proberen om haar een tik op dr gat te geven als ze het doet. Gewoon voor zijn. Maar nou ben ik niet degene die ernaast loopt. Dus... Maar heeft iemand nog andere suggesties, commentaar of ervaring ermee+oplossing?? Hou het netjes graag.

8nnemiek

Re: Ongevraagd achteruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:59

Gewoon de hulp voor achteruit geven, een flink stuk achteruit laten lopen totdat ze het zat is, en dan nog net even verder. Belonen, en weer vooruit :)
Werkt niet bij élk paard, maar bij veel wel :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:01

Wat mysticTinker schrijft werkt bij mijn paard ook goed.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:03

MysticTinker schreef:
Gewoon de hulp voor achteruit geven, een flink stuk achteruit laten lopen totdat ze het zat is, en dan nog net even verder. Belonen, en weer vooruit :)
Werkt niet bij élk paard, maar bij veel wel :j

Todat je paard in blinde paniek in draftempo achteruit sprint en dwars door sloten en omheiningen heengaat ;)

Weet je waar het achteruit gaan vandaan komt?
Bij mijn merrie was het angst en onzekerheid, dat heb ik dus met heel veel geduld en rust moeten oplossen, nog steeds is het een zwak punt.
Als ik toen extra hulpen had gegeven of een tik met de zweep stond ik 100 m verderop hihi

Succes

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:03

zou ik niet bij ieder paard doen hoor!
Paard wil niet vooruit, maar achteruit, en dat bevestig je dan door m idd achterwaarts te laten gaan...

Paard moet naar links, draait weg naar rechts, wat doe je dan? Dan maak je het rondje naar rechts ook niet af, maar draai je m DIRECT terug naar links, toch?
JIJ bepaalt waar jullie naar toe gaan, NIET je paard.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:46

@ sans6

Zie jij maar eens dat je een paard stopt achteruit te lopen wanneer je er zelf voor staat, dan kun je wel aan zijn hoofd gaan trekken maar dat helpt niets.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:50

dat snap ik ook wel, aan het hoofdstel trekken heeft het tegenovergestelde effect, want dan gaat ie terugtrekken.
Weet echt wel waar ik mee bezig ben, we hebben hier een africhtingsstal ;)

Maar ik begreep uit je OP dat het ook een probleem was als je erop zat, en dáár reageerde ik op, dat het dus niet bij ieder paard verstandig is om m dan maar in de achteruit te zetten.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:05

Ja, okee. Maar ook wanneer ik ernaast sta doet ze het trouwens, als ze ergens niet heen wil. Gaat ze niet stilstaan maar achteruit lopen..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:36

veel geduld...grondwerk doen...leren dat ie met jou communiceert..en dat hij jou gaat vertrouwen , want dat is blijkaar het probleem. dus veel oefenen in een longeercirkel of de rijbak ..de communicatie is heel belangrijk.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:14

Onder grondwerk versta je longeren? Ik doe elke keer als ik daar ben longeren!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:18

De andere kant op sturen! Mijn merrie heeft er de laatste tijd ook (weer) een handje van. Als ik er naast loop en ze doet het, dan probeer ik toch naast haar te komen en haar een beetje op te jagen. En anders wegsturen. De mijne stopt op een gegeven moment wel met achteruit lopen, als ze de omheining heeft bereikt. :+

Als ik er op zit is het vooral de andere kant op sturen, dan kúnnen ze niet meer achteruit..

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:35

Dus als ze achteruit gaan, links of rechts op sturen en dus die kant op een stap vooruit.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:35

Ja! :) Als ze achteruit gaat stuur je een kant op.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:37

Okee!

maxelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:19

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:47

llindaaa schreef:
Onder grondwerk versta je longeren? Ik doe elke keer als ik daar ben longeren!

nee onder grondwerk versta ik het paard los en ermee aan de slag..zodat ie leert jou als leider te zien...kan het moeilijk uitleggen , maar kijk maar eens op de website van emiel voest..daar staat het goed uitgelegd.