Veulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KEI

Veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:18

Wij zijn heel blij met een enorm dapper hengstveulen, GoodFellow. Maar het is wél onze eerste, en hij is nu vijf dagen oud.
Z'n moeder heeft een zware baan, want hij loopt de hele tijd weg en zij moet achter hem aan. Wij hopen hem op termijn zelf te gaan beleren, en we zijn zo goed als we kunnen bezig om hem een goede start te geven: hij draagt een halster (en dat kan ook af), hij geeft z'n voetjes (voor) hij laat zich overal aaien en vooral: hij komt gemakkelijk en ontspannen op ons af.
Vastzetten en hoefjes achter geven zijn de volgende agendapunten, we willen graag ook die voor elkaar krijgen en daarna komt mamma weg laten gaan en zelf meelopen aan het halster...
De meeste boeken hebben we wel gelezen. Kom alsjeblieft niet met de tip dat je voor je eerste veulen geen hengst moet kiezen (we hebben niets gekozen, we hebben iets gekregen!). Maar als je praktijkervaring hebt, en je ons kunt helpen dit enorm lieve, geweldige, mooie, sterke, machtige veulen op te laten groeien tot een lief, geweldig, betrouwbaar, sterk, hanteerbaar paard....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:57

Wow 5 dagen en dan al voetjes geven en een boel plannen.
Bij ons laten we vooral de eerste week het veulentje met rust.
Pas als moeder zelf wat minder beschermend wordt en het veulen wat verder weg mag,
dan komt eerst het halster. Daarna knuffelen in de wei onder toeziend oog van moeder.
Door vooral moeder aandacht te geven ziet veulentje dat mensen leuk zijn.
Dan meelopen met moeder aan eigen touwtje.
Pas als ze afgespeend worden dan gaan we hier verder, alles heel kort.
Belangrijk is vooral dat ze met in ieder geval een ander veulentje kunnen spelen.
Het liefst later in een groter kudde verband met verschillende leeftijden.
Voetjes leren geven is wel heel handig.
Maak vooral gebruik van de moeder.

Revanches

Re: Veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:12

SV-->OPG

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:26

mijn tip ga vooral niet te snel en te veel doen. 5 dagen oud heeft echt rust nodig en vooral de mama verwennen. Uiteraard kan je op een gegeven moment beginnen met dingen maar zeker niet te vroeg al die indrukken kunnen teveel zijn voor een kleine. iets als vastzetten zou ik pas na afspenen gaan doen. Belangrijkste is rust en ruimte. veel in de wei zetten voor een goede ontwikkeling van de botten en spieren en het liefste met een ander veulen erbij (+mama).
In de wei een keer knuffelen en erbij zitten en rustig laten wennen aan mensen en dat wij goed zijn.

meer info Pb maar

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:45

Ga voorlopig nog maar niet proberen om moeders uit het zicht te laten verdwijnen ;-) Daar worden zowel moeder als veulen héél erg ongelukkig van. Verder sluit ik me helemaal aan bij mvn.

Lekker genieten!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:31

Er is laatst een artikel in de Bit verschenen waarin geschreven werd dat je de beste band opbouwt met je veulen via de merrie. Dus de merrie lekker poetsen en knuffelen, zo win je het vertrouwen van het veulen.

Verder niet al te veel mee doen en vooral niet te lang achter elkaar. Een veulen heeft maar een hele korte spanningsboog. Basis dingen al halstertje en meelopen naar de wei aan het halster vind ik zelf geen probleem en doen wij altijd. Ook als we de merrie op de poetsplaats hebben staat het veulen er aan het halster bij. Dit kun je best langzaam uitbouwen naar vaststaan. Maar ook hier geldt: Niet te lang. Max. 5 min. is lang zat. Voetjes optillen horen ook bij de basis dingen vind ik. Je hoeft dit echt niet iedere dag te doen. 1x in de week is in mijn ogen meer dan genoeg. Verder vooral lekker de wei op en veulen laten zijn ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:45

Laat merrie en veulen lekker van elkaar genieten. Ik vind persoonlijk dat je te snel gaat met zulke dingen. Voetjes geven en leren vast staan zou ik ook idd na het afspenen doen, vergeet niet dat een veulen ook een héél kort concentratievermogen heeft.
Maak veel gebruik van de nieuwsgierigheid van het beestje en blijven laten wennen aan sociaal menselijk contact.

Alles op zn tijd!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:41

Idd alles op zijn tijd bij ons :D
Maar begin niet te laat dan word t moeilijk!!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:36

nou, het begin is er al. dat vast zetten moet je langzaam opbouwen.
eerst 5 minutjes vast of 2, en dan steeds langer. zo raakt hij er wel aan gewend.
wij hebben zelf ook twee hengstenveulens.ook 1 hele dappere, die zomaar bij je komt.( geale zie mijn prof) als je een hengstenveulentje goed opvoed, en de basis leert, dan moet het wel goedkomen later.
succes!

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:34

Wow, dat is wel snel.
Ons veulen is nu een weekje en ik kan hem wel overal aanraken, ook blijft hij liggen als ik er naast kom zitten, volgt hij mij uit nieuwsgierigheid, maar een halster krijg ik echt nog niet om. Moet ik er wel bij zeggen dat ik meer een band wil die echt gebaseerd is op vertrouwen dan dat ik gelijk heel veel wil bereiken met hem.

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:26

Even een update - we zijn zoveel met Goodfellow bezig dat ik niet ik dag meer online ben... Maar om jullie gerust te stellen: als we iets met Goody doen dan is dat vijf minuten, en dan heeft hij weer uren rust.
Goody staat nu 24/24 met onze kleine kudde in de wei: mamma, merrie van 4, merrie van 20, ruin van 22. Helaas geen ander veulen, maar wél paarden-onder-elkaar - over een paar maanden gaan we kijken wat we verder doen: dan komen een opfokweide of een ander veulen erbij halen misschien in beeld, nu is dit nog wel voldoende uitdaging - voor ons en voor Goody)
Hij geeft voetjes voor en achter, wil graag gekroeld worden, accepteert het halster, kan op de poetsplaats naast z'n moeder vaststaan (handig, want morgen komt de hoefsmid), loopt mee in de bak als moeder gereden wordt, en na 10 minuten rijden accepeert hij het als hij op de X stil moet blijven staan - krijgt-ie even rust!
Verder vindt hij het toppie als zijn hoeven worden afgespoten, maar al dat water op z'n rug is maar niks. Hij sabbelt graag op merriebrok en hij plukt alle paardebloemen uit de wei. We kunnen uren naar hem kijken (maar dan staan we wel zo ver weg dat hij ons niet echt ziet staan).

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:33

phoe, kvind het wel erg snel allemaal...

kben benieuwd of moeder en veulen het net zo leuk vinden....
'tzal me verbazen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:57

Ik zou ze veel met rust laten. Maar zo nu en dan kan het geen kwaad vast te wennen om keer voetjes te geven of te poetsen met een zacht borsteltje maar ik zou het niet elke dag doen.

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 01:05

Ik begrijp jullie niet zo goed. Waarom zou je niet elke dag een paar keer vijf minuutjes met je veulen bezig gaan? Tuurlijk, de goede binding met de moeder is belangrijker, maar als je daarin stoort dan zie je dat echt wel meteen (bij onze merrie tenminste wel, ze laat het heus wel merken als er iets of iemand NIET welkom is in de wei - en dat respecteren we dan!)
Het is nu 'gewoon' voor Goody om lekker gekroeld te worden, naast z'n moeder op de poetsplaats te staan, z'n voetjes te geven, een halstertje te dragen, afgespoeld te worden, nieuwe mensen te ontmoeten en mee te lopen als mamma gereden wordt. Het is ook 'gewoon' voor hem om lekker in de kudde in de wei te staan, paardebloemen te eten, met mamma uit de waterbak te drinken, heerlijk te slapen in de zon en keihard rond te racen.
Allemaal fijne ervaringen, en door ze elke dag te hebben worden ze allemaal 'gewoon'... en dat scheelt later een hoop aan- en afleren! Wat alleen wel belangrijk is (en daar zorgen we dan ook wel voor) is dat het allemaal fijne ervaringen zijn. Als er stress is bij mamma of bij Goody, dan is het uit met de pret. Als Goody slaapt of drinkt, dan blijven wij uit de buurt.
Overigens was vandaag inderdaad de hoefsmid er. Goody gaf zijn voorvoetjes wel (zijn even bekeken, vijl erlangs en klaar) maar de achterhoefjes dus mooi niet (ook prima, gaan we niet om vechten!). Daarna was mamma aan de beurt en Goody heeft de hele tijd gewoon met een halstertje om netjes 'vast' gestaan naast mamma. Dat doe ik door zijn halstertouw door een ring in de muur te laten lopen, maar wel gewoon met de hand vast te houden, zodat ik het los kan laten zodra hij het écht vervelend vindt.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 03:17

Er is een verschil tussen bezig zijn met je veulen en bezig zijn met je veulen. Tuurlijk is het heerlijk als je meerdere malen per dag even aan het kroelen bent met het veulen (en vooral ook met mama).
Maar ook IMO ga je iets te snel met alles willen leren. Ik snap dat het allemaal erg spannend is. En ook dat het moeilijk is om het rustig aan te doen als hij het zo goed doet.
Maar probeer zelf dan voor hem op te komen.
Halstertje om en af, prima. Poetsen oké, maar nu al 'vast' zetten vind ik persoonlijk te snel.
Heel veel plezier met hem

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:24

Ook van mij veel plezier, maar het gaat allemaal wel wat te snel en te veel.
Vastzetten en afspoelen moet je toch nog niet willen met zo'n jong dier!

Mijn eigen ervaring is, halstertje, beetje leren meelopen en af en toe een voetje geven. Poetsen moet je ook niet te veel doen, veulens zijn kwetsbaarder als een volwassen dier en hebben echt dat vetlaagje in de vacht nodig, met bijvoorbeeld regen.
Als je het echt goed wilt doen stop je hem lekker in de opfok na het afspenen.

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:24

Joyce900 schreef:
Ook van mij veel plezier, maar het gaat allemaal wel wat te snel en te veel.
Vastzetten en afspoelen moet je toch nog niet willen met zo'n jong dier!

Mijn eigen ervaring is, halstertje, beetje leren meelopen en af en toe een voetje geven. Poetsen moet je ook niet te veel doen, veulens zijn kwetsbaarder als een volwassen dier en hebben echt dat vetlaagje in de vacht nodig, met bijvoorbeeld regen.
Als je het echt goed wilt doen stop je hem lekker in de opfok na het afspenen.

Daar ben ik het niet mee eens! Een veulen kan prima in jullie kudde blijven lopen hoor, drinken mag hij totdat de moeder het niet meer wil das lekker net als in de natuur, heerlijk!. In zo'n grote groep hengsten weet je nooit wat je terugkrijgt. Een dominante hengst zal ook later de baas willen spelen over jullie als hij dat over de groep jaargenoten ook heeft gedaan. Een mietje zal altijd het onderspit moeten delven.

Niet laten hangen aan het halster! Dat is erg slecht voor de onvolgroeide werveltjes. Verder lekker babypaard laten zijn en laten opvoeden door de oudere merries, daar krijg je het fijnste veulen van. Laten wennen aan dingen is geen probleem, alleen bedenk wel dat de meeste dingen nog niet te bevestigen zijn bij zo'n jong dier. Een baby leert ook naarmate ze ouder worden en dingen afkijken van grote mensen. Geniet van jullie veulen!

(Zo'n 10 veulens opgevoed dus uit ervaring sprekend...)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:06

KEI schreef:
Ik begrijp jullie niet zo goed. Waarom zou je niet elke dag een paar keer vijf minuutjes met je veulen bezig gaan? Tuurlijk, de goede binding met de moeder is belangrijker.

Laat het nu net om de binding met de moeder gaan die dus niet goed is! De eerste week van een veulen is nodig om aan zijn moeder te wennen. Dat heeft hij dus duidelijk niet gedaan. Door nu al zoveel met hem te doen, loop je een heel groot risico omdat ie straks hetzelfde gestoorde gedrag gaat vertonen als een flessenveulen. Deze veulens hebben als 3-jarige geen respect voor mensen omdat ze de mensen als een soortgenoot zien en je dus ook zo zullen behandelen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:21

daffie1986 schreef:
KEI schreef:
Ik begrijp jullie niet zo goed. Waarom zou je niet elke dag een paar keer vijf minuutjes met je veulen bezig gaan? Tuurlijk, de goede binding met de moeder is belangrijker.

Laat het nu net om de binding met de moeder gaan die dus niet goed is! De eerste week van een veulen is nodig om aan zijn moeder te wennen. Dat heeft hij dus duidelijk niet gedaan. Door nu al zoveel met hem te doen, loop je een heel groot risico omdat ie straks hetzelfde gestoorde gedrag gaat vertonen als een flessenveulen. Deze veulens hebben als 3-jarige geen respect voor mensen omdat ze de mensen als een soortgenoot zien en je dus ook zo zullen behandelen.

ja maar dat kan wel weer over gaan.
wij hebben ook een hengsten veulen die door de mens is opgevoed, omdat hij maar drie maanden bij zijn moeder kon staan omdat ze last van de slokdarm had. toen behandelde hij ons ook een tijdje als soortgenoten en was hij een mietje tegenover andere paarden, alleen nu niet meer. hij behandelt ons gewoon weer als mensen en is geen mietje meer tegenover andere paarden.