Veulen in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KEI

Veulen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:56

Ons wonderveulen GoodFellow gunnen we een plekje in onze rare kudde. De oude shet (20+) staat er al drie dagen bij. Dat is voor die Shet niet zo geweldig: het veulen rent steeds op haar af en de mamma jaagt dan de shet weer weg... heel zielig, vooral omdat de shet en de mamma voorheen de dikste maatjes waren. Maar dat komt wel goed!
Een jonge Fries (merrie, net vier) en een oude wedstrijdpony (ruin, 1.47, plm. 20 jaar), stonden tot vandaag in de wei naast de mamma en de shet. Beetje rennen, verder alles OK.
Dus hebben we vandaag de wei opengemaakt, zodat ze allemaal bij elkaar konden komen. Dat leek heel relaxt te gaan, maar na een kwartiertje zette alsnog de jonge Fries een sprint in naar het veulen.
Toen ging het heel snel, omdat de Fries ijzers heeft en heel groot is en heel fanatiek werd: we hebben haar zo snel mogelijk de wei weer uitgegooid. Daarom weten we niet precies wat er gebeurde.
1) het zou kunnen dat ze het veulen meteen even goed wou inpeperen wat zijn plekje in de pikorde is... GoodFellow heeft dat heus wel begrepen, hij was best onder de indruk, maar ze heeft hem niet echt hard geraakt
2) voor mij zag het eruit alsof ze het veulen wou afpakken van de merrie. In een miniseconde stond GoodFellow in de hoek van de wei, de Fries ervoor (en toen sloeg ze het veulen niet) en leek de Fries de mamma uit te dagen
--- dat is het moment dat wij al gillend en schreeuwend de Fries hebben weggejaagd: we hebben er geen zin in dat zij met haar kilo's en ijzers onze 'supermom' te grazen neemt.

We wachten nu een weekje, en zetten daarna alleen de Fries en de mamma met kind bij elkaar - de rest van de kudde mag er al eerder bij. Maar het lijkt erop dat we een keiharde strijd gaan zien, heeft iemand tips?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:10

wij hebben ook een 3weken oud veulen in de 'kudde'. (fries en draver van net 5, shetter van 16, shetter van 7(gokje), en deze shetmerrie met veulen.
Achterin ons land is een stuk afgezet, het draad hangt op een hoogte dat de shetters er makkelijk onderdoor kunnen zonder stroom te krijgen, maar de grote paarden niet. De ene keer zit de fries er achter aan, en de andere keer valt ze andere pony's aan die er in de buurt komen.
Maar op deze manier kunnen ze gewoon een beetje hun 'rust' van de fries vinden :)

tribeworld

Re: Veulen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:07

wij hebben dat ook met het draad gedaan de eerste 2 weken dat als ze weg moeten komen dat ze eronder door kunnen dit werkt prima gelukkig hebben wij het niet meer nodig want mijn 1 jarige veulen heeft ondertussen 3 mama's inplaats van 1 want ze mag alles van de andere.

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:30

Goh, dat klinkt nogal heftig. Wij hebben hier momenteel 3 veulens (varierend van 3 tot 9 maanden) in een totale kudde van 10 paarden lopen. Maar dat geeft verder weinig tot nagenoeg geen moeilijkheden. Af en toe plagen ze wel onze hengst Pepper en die laat dan even weten wie ook alweer de baas is, maar verder... Nu kunnen de veulens altijd wel wegkomen en heeft geen van de paarden ijzers onder, maar toch... Ik geloof dat ik blij mag zijn met ons span!
Lijkt me goede tip met die draad zodat kleintjes weg kunnen komen als ze willen maar grote paarden niet.

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:33

't Is allemaal goed gekomen: we hebben ze gewoon een weekje naast elkaar geweid, en dan af en toe de shet of de oude ruin bij het veulen, zodat ze alvast konden wennen.
Sinds drie dagen is onze hele kudde weer samen en met z'n allen laten ze zich nu ringeloren door het veulen: hij mag echt alles!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:30

Gaaf, fijn dat het goed gaat
Hier was het echt gelijk geaccepteerd in de groep (was er ook tussen geboren). Super mooi is dat he <3

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 01:10

Goody wordt nu al wel erg eigenwijs. Vanmiddag bracht ik hem met z'n moeder naar de wei (terug van de hoefsmid, moeder aan het halster, Goody los ernaast) en toen kwam ik mijn man tegen met de shet (op weg naar diezelfde hoefsmid...). Nou, Goody draaide zich meteen om en ging met de shet mee, mamma had het nakijken!
Omdat we denken dat mamma het schrikdraad compleet vernield als we haar zonder haar kind in de wei zetten was het nog even een gedoetje voordat we Goody weer de goede kant op gestuurd hadden en alles op z'n plek stond....