Spoed!! Paard kopen in het buitenland, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

Spoed!! Paard kopen in het buitenland, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:22

Hallo,

deze vraag heeft spoed, want er zijn momenteel meerdere geïnteresseerden voor de pony die ik wil kopen.

Net 5 minuten over de grens met Duitsland staat een pony te koop bij een Nederlands (dat dus net aan in Duitsland woont) gezin. Ik heb echter geen idee of ik die pony zomaar mag kopen en mee naar Nederland mag nemen?

Het gaat niet om een stamboek pony of iets chiques, gewoon een recreatieve pony voor thuis.

Hopelijk heeft iemand snel voor mij het antwoord!

Wildgirl

Re: Spoed!! Paard kopen in het buitenland, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:23

Als de pony gechipt is en in het bezit is van een geldig paspoort mag dit gewoon

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:24

suusiesu schreef:
Hallo,

deze vraag heeft spoed, want er zijn momenteel meerdere geïnteresseerden voor de pony die ik wil kopen.

Net 5 minuten over de grens met Duitsland staat een pony te koop bij een Nederlands (dat dus net aan in Duitsland woont) gezin. Ik heb echter geen idee of ik die pony zomaar mag kopen en mee naar Nederland mag nemen?

Het gaat niet om een stamboek pony of iets chiques, gewoon een recreatieve pony voor thuis.

Hopelijk heeft iemand snel voor mij het antwoord!

Hebben die Nederlanders die pony uitgevoerd? En anders gewoon opladen en meenemen.
Laat je de kop alleen niet gek maken dat ze zoveel gegadigden hebben.... zodat je dadelijk niet voor verassingen komt te staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:25

Laat je in elk geval niet opjagen door de verkopers. Weet zeker dat je die pony wil hebben.
Export is vaak kwestie van gezondheidsverklaring (DA) en op orde zijn van het bijbehorende paspoort.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:02

Ben je gek, gewoon opladen en meenemen, wordt echt niet gecontrolleerd bij de grens. Zeker als het al een NL paspoort heeft ben je 'gewoon' wezen buitenrijden in DLD :)

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:21

Wildgirl schreef:
Als de pony gechipt is en in het bezit is van een geldig paspoort mag dit gewoon

Dit weet ik niet en zal ik navragen, goede tip!

tamary schreef:
Laat je in elk geval niet opjagen door de verkopers. Weet zeker dat je die pony wil hebben.
Export is vaak kwestie van gezondheidsverklaring (DA) en op orde zijn van het bijbehorende paspoort.

Jij hebt het over een gezondheidsverklaring, is dat verplicht? Een vriend van de familie is handelaar en die zal het paard op gezondheid nakijken dus ik was eigenlijk geen keuring van plan.

Is het in Nederland een kwestie van geld geven aan verkoper en meenemen? Of moet je dan nog handelingen verrichten om het echt 'jouw' paard/pony te maken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:28

Het duitse recht is daar wat leuker in...

een handelaar is geen DA!!!!! in dit geval, laat een DA het dier keuren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:44

Wat je zeker wel moet doen is een aankoop/verkoopbewijs maken, simpel NAW gegevens van koper en verkoper. Welk paard het om gaat met paspoort of stamboeknr en signalement, datum aankoop, dat de verkoper garandeert dat paard gezond is en er geen verborgen of bekende gebreken zijn. Het aankoopbedrag en jullie beider handtekeningen.

Dát is nl je eigendomsbewijs en 'kassabonnetje'! en maakt het 'jouw' paard (en als het binnen zoveel tijd toch onverhoopt fout gaat hét bewijs wat je dan nodig hebt om evt koop te ontbinden)

Koper heeft onderzoeksplicht dus je kunt wel zeggen dat je geen DA laat komen maar dan heb je dus niet aan die plicht voldaan mocht het ooit fout gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:46

Altijd je paard laten keuren door een onafhankelijke dierenarts.

Als het paard gechipt is en een paspoort hebt dan kun je het gewoon invoeren in Nederland.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:54

Laat je eigen dierenarts keuren alsjeblieft en geen vriend van de familie, een handelaar etc!

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:58

Veel van jullie zeggen me door een DA te laten keuren,

die man leeft dag in dag uit met paarden, waarom zou zijn mening voor een recreatief paardje dan niet voldoende zijn?

(puur belangstelling want als het echt nodig is dan moet het gebeuren natuurlijk)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:00

Omdat dit paard vanalles kan hebben waar hij je over voorliegt.

Stel de pony heeft een gebrek dat je alleen opvalt bij een buigproef bijvoorbeeld, zou hij het je dan eerlijk vertellen denk je?
Ik denk van niet, want ze willen de pony graag verkopen (gaf je aan).

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:01

Je zou niet de eerste zijn die op deze manier de boot in gaat ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:02

Omdat ook die man geen rontgen-ogen heeft en het paard allerlei gebreken kan hebben waar jij later mee zit.

Keuren kost de wereld niet en geeft je wel zekerheid.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:04

:j Dacht ook dat een beetje paardenmensen dit wel wisten?

Of je moet er niets om geven of de pony gezond is of niet, maar dat lijkt me niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:13

suusiesu schreef:
Veel van jullie zeggen me door een DA te laten keuren,

die man leeft dag in dag uit met paarden, waarom zou zijn mening voor een recreatief paardje dan niet voldoende zijn?

(puur belangstelling want als het echt nodig is dan moet het gebeuren natuurlijk)

Misschien is het niet verstandig dat jullie überhaupt een pony/paard kopen?
In ieder geval moeten jullie iemand met verstand van paarden vragen om mee te gaan (of is de bevriende handelaar een vriend van jullie?) en je voor laten lichten over de aanschaf van een paard/pony. Met name dat laatste is wel praktisch. Röntgenologische keuring zou ik persoonlijk af laten hangen van de aanschafprijs, maar daar zijn de meningen ook over verdeeld. Klinische keuring, zou ik altijd doen, een deel daarvan kan een handelaar ook zo zien, maar een goede buigproef uitvoeren??
Er zijn niet voor niets zoveel uitzendingen van Da's je goed recht enz..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:14

In de praktijk kan je de pony gewoon afrekenen, paspoort mee, opladen en zo met je trailer terug NL in rijden. Officieel is het een ander verhaal. Het gaat om de invoer van een paard en daar moeten bepaalde regels voor gevolgd worden. De VWA (vroegere RVV) kan je er meer over vertellen, even Google-n naar de adressen en telefoonnummers.
Wat keuren betreft, laat dat afhangen van in hoeverre je een gokje kan en wil nemen. Is het voor jou een dure aankoop, dan kan je beter keuren om de kans op teleurstellingen en financiele tegenvallers te beperken. Anders, tsja, op gevoel werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:16

suusiesu schreef:
Jij hebt het over een gezondheidsverklaring, is dat verplicht? Een vriend van de familie is handelaar en die zal het paard op gezondheid nakijken dus ik was eigenlijk geen keuring van plan.

Moeten we meer zeggen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:23

Om terleurstellingen te voorkomen zou ik echt zelf iemand inschakelen en zeker niet vertouwen op vrienden van.

Zeker geen handelaar.

Mijn paarden heb ik ook niet ingevoerd. Ze zijn wel weer aangemeld bij de Kreis maar verder heb ik geen gezeur gehad.

Als de papieren verder in orde zijn en het paard gechipt is moet dat geen probleem zijn.

Ik heb toen eens geinformeerd en ik zou voor de verhuizing (NL/DL) alleen een gezondheidverklaring nodig hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:24

De gezondheidsverklaring die nodig is bij het importeren of exporteren van een paard is wat anders als een aankoop keuring.

Beide worden gedaan door de dierenarts, maar enkel laatste is verplicht als je de grens over gaat. Het dier moet gezond verklaard worden door een dierenarts en die verklaring dient samen met een geldig paspoort met het paard mee te reizen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:26

Officieel is een gezondheidsverklaring verplicht. Mocht je controle krijgen dan heb je een probleem. Dit kan zo ver gaan als inbeslagname. Een verklaring is rond de 90 euro.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:28

ja de dierenarts moet idd bij het paard langs om een gezondheidsverklaring af te geven. Als hij gezond is mag je hem de grens overnemen. daarnaast moet hij natuurlijk wel beschikken over een geldig paspoort.

al gebeurd met handel tussen NL - Dld eigenlijk altijd zonder gezondheidsverklaring. Ach... zolang je niet met een hele vrachtwagen vol de grens over gaat.

waar staat ie trouwens? ik woon ook op de duitse grens.. ben wel benieuwd of het ergens hier in de buurt is ;)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:29

Apple schreef:
Als het paard gechipt is en een paspoort hebt dan kun je het gewoon invoeren in Nederland.

dit hoeft niet hoor... in duitsland is chippen nog niet verplicht (dit willen ze dit jaar pas gaan invoeren voor de in 2010 geboren veulens)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:32

Wij wonen in Duitsland en ik heb al tig keren de paarden de grens over vervoerd, ben echt nog nooit aangehouden. Officieel heb je inderdaad een gezondheidsverklaring nodig, maar wij doen het nooit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:33

marjolein88 schreef:
Apple schreef:

dit hoeft niet hoor... in duitsland is chippen nog niet verplicht (dit willen ze dit jaar pas gaan invoeren voor de in 2010 geboren veulens)

In Nederland wel, tenzij het dier een brandmerk met nummer heeft en een geldig paspoort dan hoeft het paard niet gechipt te zijn. :D