Wat is het verschil tussen de FNRS en KNHS???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bellesim

Wat is het verschil tussen de FNRS en KNHS???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:03

Toen mijn dochter op een manege zat zijn we lid geworden van de FNRS,nu rijd ze een pony drie dagen bij die op een particuliere of heet dat ? een pensionstal ? eigenlijk wil ze nu echte wedstrijden gaan rijden, haar eerste onderlinge wedstrijd heeft vandaag gedaan op haar verzorg pony, heel leuk!
Nu mijn vraag hier boven..

alvast bedankt Sim.

Joyce_

Re: Wat is het verschil tussen de FNRS en KNHS???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:08

F(NRS)6 staat gelijk aan een B proefje. Als je dochter dus een F6 proefje met promotiepunten heeft gereden, zou ze in theorie ook een Bproefje goed moeten kunnen rijden.

In praktijk is dit echter vaak anders. In de FNRS-wedstrijden, zeker de laagste wedstrijden, wordt nauwelijks aandacht besteed aan hoe het paard loopt, maar vooral aan hoe de ruiter het paard rijdt. Heeft de ruiter een goede houding, geeft hij/zij goede hulpen, wordt er netjes door de hoeken gereden, zijn de voltes mooi rond.. Daar wordt een proefje voornamelijk op beoordeeld.

In de KNHS gaat het om de gehele combinatie. Dus de ronde voltes zijn belangrijk, maar ook of de pony zelf goed aan de hulpen is, of hij ontspannen loopt, nageeflijk is, met de juiste stelling en buiging de baan door gaat en de oefeningen uitvoert, ruim genoeg loopt, geen verzet toont, etc.

Het zijn geheel andere wedstrijden en dit zorgt vaak voor veel teleurstellingen op officiele KNHS-wedstrijden bij oud-FNRS-ruiters. Vaak zie je toch dat de overgang F6-B niet altijd even soepel verloopt, gewoon omdat er op andere punten beoordeeld wordt. :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:15

De F6 proef van de FNRS staat niet gelijk aan een B proefje van de KNHS hoor. Ik heb het even gequote van de FNRS site.

Citaat:
Bij welk niveau mag een manegestartkaart aangevraagd worden?
Bij de volgende niveaus mag een ruiter een manegestartkaart aanvragen:
F8 B dressuur
F12 L1 dressuur
C4 B springen

Rest klopt wel :)

bellesim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:27

maar wat ze heeft gereden is een B5 proef, is dat dan van FNRS niveau of KNHS? het stond in zo,n boekje met allemaal proefjes erin.. ik heb er helemaal geen verstand van dat begrijp je wel ;)

Dorus

Re: Wat is het verschil tussen de FNRS en KNHS???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:28

Dat is een KNHS proef geweest.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:29

B5 is een FNRSniveau. Je kan ook proef 5 rijden in klasse B, dat is dan weer KNHS. Ze staan allebij in boekjes :)

bellesim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:32

Ze heeft ook gesprongen,40 cm, 10 sprongen in 1.46, ze kreeg een 60 punten maar er ging een balkje af en dus 4 straf puntjes. wel ok toch?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:33

B5 is voor mij anders een KNHS proef en ik dacht dat FNRS proeven altijd door een F voorafgegaan werden :?

Wacht even, halen we het boekje erbij.
Het KNHS boekje:
Afbeelding

bellesim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:36

Ok ,het was igg een proef ook met galop erin,anyway ik ben blij met deze reacties ,dank jullie wel!

ze was trouwens wel het enige kind in die proef,de rest waren volwassen met meer rijervaring,helaas had ze geen prijsje dat vond ik wel sneu,maar de mooie roze rozet ;) maakte al heel veel goed en natuurlijk het plezier van de 2 dagen.

bellesim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:38

Ja Falona!! dit was het boekje, de proef staat op blz 54.. het boekje is weer terug gegaan naar stal, anders had ik het zelf al kunnen zien ;) thnks!

gr Sim

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:49

Dan was het idd een KNHS proef ;) Je kan die proeven trouwens ook terugvinden op de website van de KNHS.

Bij ons op de manege worden ook altijd de KNHS proeven gereden, ook bij onderlinge wedstrijden voor de manegeruiters.

Wat voor mij (en dan weet ik eerlijk gezegd alleen maar de grote lijnen van het FNRS gebeuren) in basis het verschil is tussen FNRS en KNHS is dat FNRS heel erg gericht is op de manege-ruiter die dus geen eigen paard bezit. Er word meer gekeken naar wat de ruiter doet, dan naar wat de combinatie laat zien.
Bij de KNHS is het ook belangrijk welk resultaat het paard uiteindelijk neerzet en wordt er echt naar de combinatie gekeken. De hoek de juiste manier in sturen is dan niet meer genoeg, het paard moet ook op de juiste manier reageren (even beetje zwart-wit uitgelegd). De officiële KNHS wedstrijden zijn volgens mij ook meer gericht op mensen die een eigen paard bezitten of die met een paard van iemand anders de gelegenheid hebben samen iets op te bouwen.

Zoals ik het lees heeft jouw dochter die mogelijkheid met haar verzorgpony en als die eigenaren het goed vinden zou het leuk kunnen zijn als er een startkaart voor haar aangevraagd wordt en ze echte wedstrijden kan gaan rijden. Houd er wel rekening mee dat ze daar misschien nu nog niet het niveau voor heeft en ze nog even verder moet trainen. Het zou sneu zijn als ze iedere keer met een laatst plaats thuis komt. Dan is de lol er voor haar ook vlug af.

Praat er eens over met de eigenaren van de pony en misschien kunnen ze jullie wel op weg helpen. Je zou ook kunnen kijken of er ergens in de buurt wel eens oefenwedstrijden gereden worden waar ze tussen kinderen van haar leeftijd en niveau kan rijden.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:26

Falona schreef:
B5 is voor mij anders een KNHS proef en ik dacht dat FNRS proeven altijd door een F voorafgegaan werden :?

Ja klopt, maar dat geld alleen voor dressuur. Er zijn ook proeven waar een C & een W &zo voor staan. Volgens mij is C voor Caprilli? W voor Western? Ik weet niet precies, maar kan het vanmiddag nazoeken in mijn paspoort. ;)