Les op mp3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__yenn

Les op mp3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:28

Hej iedereen ,
omdat ik binnekort weer begin te rijden had ik gedacht om lessen van een uur op mijn mp3 te zetten,
omdat ik daar veel alleen rij en geen rij instructeur heb.
ik kan zelf wel oefeningen verzinnen maar deze zoude dan veel hetzelfde zijn en k zou mijn uur ni kunnen vullen, dus ik zou iets moetten hebben die mij oefeninge voorzegt , bv: en nu gaan we in draf en doen we schouder binnenwaarts en al die dingen. zodat ik toch een goed uur kan rijden met verschillende oefeningen in.

maar bestaat dit ?

Caily

Re: Les op mp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:30

Ik zou zeggen, waarom maak je het zelf niet?
Maare, les is het niet he, want als er iets fout gaat ofzo, is er niemand die je tips geeft. En niemand die zegt wat je kan verbeteren...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:32

Wat je dus zoekt is een MP3 die oefeningen voorleest... Nou, ik zou zeggen zet je spraakrecorder aan en ga een uur proefjes voorlezen.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:33

Ik weet niet of het wel zo makkelijk is..
Stel, je bent aan het rijden, je hoort ga nu in draf en doe schouderbinnenwaarts, dit doe je, maar je paard schrikt rent er vandoor, nja je hebt hem weer onder controle en probeert het opnieuw. Ondertussen is de 'les' weer 3 oefeningen verder. Denk dat dit voor mij niet zal werken. Je kunt het natuurlijk weer terug spoelen, maar dan is je training toch weer onderbroken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:24

Het lijkt me nuttiger om een plan van aanpak te maken.
Map aanleggen met je doel op lange termijn (ik wil over vijf jaar Z rijden), je doel op middellange termijn (ik wil begin 2011 B kunnen starten) en je doel op korte termijn (eind van de maand wil ik mijn paard ontspannen en onder controle door de baan kunnen sturen). Dan bedenken wat je wilt kunnen om die doelen te bereiken. En dan een planning opstellen voor je trainingssessies. Bijvoorbeeld deze training let ik extra op de impuls en tempocontrole. Nou, dan zal die dag bestaan uit veel overgangen en tempowisselingen. Aan het eind van de dag schrijf je dan op wat er goed ging en waar nog verbeterpunten zitten. Heb je iets geleerd voor jezelf wat nuttig is voor de volgende keren? Als er iets niet goed ging, waar kwam dat dan door en hoe zou je dat de volgende keer op kunnen lossen? Als je verderop in de week of de week erop opnieuw gaat werken aan impuls en tempocontrole kun je eerst nog eens teruglezen in de map en zo je training sturen.
Zo kun je zelf een gerichte trainingsopbouw maken waarbij je jezelf verbetert op meerdere fronten.
En natuurlijk niet te star vasthouden, als jij je voor had genomen om te werken aan je houding en zit door vandaag zonder beugels te rijden en naast je is net een boer zijn maisveld aan het omploegen met een tractor waardoor je paard steeds aan de kletter gaat, is het wellicht zinvoller om die dag een ander trainingsdoel te pakken ipv stug vast te houden aan je originele plan met alle frustraties vandien ;)

Dat zorgt ook dat je na gaat denken waarom je iets doet.
Je wilt schouderbinnenwaarts rijden, oke, maar waarom? Wil je het netjes kunnen omdat je M1 gaat starten en dan wordt het gevraagd? Wil je de souplesse van je paard verbeteren? Wil je het binnenachterbeen sterker maken? Wil je een begin gaan maken aan de verzamelende oefeningen? Wil je meer reactie krijgen op je binnenbeen? Wil je controleren of je hem goed aan twee teugels hebt door een sb te rijden en de binnenteugel los te kunnen laten? Wil je controleren of je paard niet in tempo/activiteit terugzakt zodra je een verzamelende oefening inzet? Probeer bewust bezig te zijn met wat je waarom doet!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

Ik sluit me bij Urielle aan.
Verder wil ik wel benadrukken dat les nemen nog altijd het meest prettig is!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:08

Ik denk dat les juist zo nuttig is omdat iemand ziet wat jij aan het doen is en daarop commentaar kan geven. Oefeningen kun je zelf toch wel bedenken? Ik vraag me af of les op mp3 wel nuttig is.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:11

Hé, ik vind het wel een slim idee :)
Je kunt bijv. ook een proefje voorlezen en die dan afspelen.
Moet je natuurlijk wel weten hoelang je ongeveer over een oefening doet.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:01

Nou dat probleem van niet weten wat ik een uur moet doen heb ik niet hoor! Ik zit er, ook als ik geen les heb, altijd wel minimaal een uur op. Dan ben ik lekker aan bezig en oefen ik dingen die ik in mijn les gehad heb of die ik op wedstrijd allemaal moet doen. Voor ik het week zit er al een uur op haha. Als ik jou was zou ik gewoon echt les nemen en vervolgens met je 'huiswerk' aan de slag gaan.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:07

Les nemen is beter dan kan iemand je vertellen wat je moet doen en waarom. Een mp3 lijkt me niet echt een heel goed plan omdat soms als je op je paard zit en merkt dat hij sloom of snel is je juist andere oefeningen wil doen dan op de mp3 staat:P

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:10

Maar waarom heb je iemand nodig die je verteld wat je moet doen? Dit moet je toch zelfstandig kunnen bedenken of leren bedenken?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:39

Sica schreef:
Maar waarom heb je iemand nodig die je verteld wat je moet doen? Dit moet je toch zelfstandig kunnen bedenken of leren bedenken?

Vind ik ook! Maar om er ook nog wat van te leren en te horen hoe het er vanaf de grond uitziet is les best handig! Soms ziet iemand vanaf de grond toch meer dan jij door had tijdens het rijden!

Een uur mezelf vermaken met rijden heb ik ook nooit zo'n moeite mee!