3-jarig paard steigert soms bij leiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

3-jarig paard steigert soms bij leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:45

Om een lang verhaal kort te maken: sinds 3 maanden staat een bijna 3 jarige arabier bij ons, die 3 maanden op boxrust met 3x3m paddock heeft gestaan. Vanwege de ernst van de breuk, wilden we dit paard eerst laten inslapen, maar hebben het toch gelukkig een kans gegeven. Nu staat dit paard met een rustig maatje in een rijbak met wei en schuilhut en het gaat gelukkig heel goed. Hij loopt bijna helemaal weer goed, en de komende 3 maanden zijn spannend......

Zelf heb ik ervaring met het inrijden van mijn andere arabier, die nu na een jaar grondwerk en half jaar inrijden goed onder het zadel loopt en natuurlijk nog steeds leert. Ook om al met dit paard (met hoefbeenbreuk) bezig te zijn, wandelen we in de bak en doen basis beleefdheidsoefeningen. Stappen is voor het hestel belangrijk. Deze arabier is vrij dominant en weet met voer reeds, dat eerst een paar stappen achteruit moeten worden gedaan. Echter met het aan het touwhalster leiden, loopt hij te vaak in mijn 'persoonlijke omgeving'. Vandaag haalde hij onder het wandelen zelf een voorbeen naar me uit en heeft 2x gesteigerd. Heb hem toegeschreeuwd en laten merken dat ik hier niet van gediend ben. Echter, hij lijkt hier weinig van onder de indruk te zien, zoals hij bij de 2de keer liet merken. Met andere woorden: hoe leren jullie een jong paard afstand van mij te houden als hij naast me loopt en hoe regaeer ik het beste bij steigeren. Woensdag komt mijn rij-instructrice, met wie ik ook mijn andere paard heb ingereden. Wat zou jullie advies zijn, want dit wordt me gewoon te gevaarlijk. Straks haalt hij me met zijn voorbenen zo naar beneden.......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:11

heb je al geprobeerd om met 2 personen te gaan lopen?
of zelf aan de "verkeerde"kant te lopen?
soms wil dat helpen,als hij het moeilijk vind om goed mee te lopen.
soms kunnen ze daardoor namelijk omhoog komen

heb je alleen maar geschreeuwd toen hij omhoog kwam en verder niks gedaan?
zet hem daarna(tot zover dat kan met het been) een paar stapjes terug en laat hem even stilstaan.als er weer rust is stap je weer verder.
komt hij omhoog of schopt weer dan resoluut een paar passen achteruit zetten.

hij doet het niet uit energie teveel ?
ik vind zelf dat een paard best in je persoonlijke ruimte mag lopen,waarom zou dat niet mogen? dat vraag ik me wel es af hoe dat nou eigenlijk zit

Utixo

Re: 3-jarig paard steigert soms bij leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:19

ik zou Leiden vermijden en meer richting Noordwijk ofzo wandelen.

Sorry, flauw, maar het moest even ;)

inderdaad, met twee personen wandelen, goed afspreken hoe te handelen, en, lange lijnen zodat jullie niet geraakt worden. Steigeren mag per definitie niet. Succes!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:36

Pfoe lastig, heb ook zoiets dergelijks met een paard meegemaakt. Dat was wel erg extreem geval maar ik herken veel in jou verhaal. Ik reageer even vanuit mijn eigen ervaring, het is wel een moeilijk karakter om mee om te gaan naar mijn ervaring, ze probeert je de baas te zijn en zal misschien wel verder gaan dan normale paarden/pony's.. En goed oppassen dat ze niet gevaarlijk wordt!

Heb zo het idee dat dit steigeren en proberen te slaan met het voorbeen door haar dominante gedrag komt. (dit deed mijn vorige paard ook, erg herkenbaar! Zelfs als je ernaast stond in de stal)
Misschien voor je eigen bescherming is het verstandig een zweepje mee te nemen, zodat ze in ieder geval niet té dicht bij je komt als het gevaarlijk wordt. Hoe reageert ze op een zweepje? Heeft ze daar wel respect voor? (Daar had die van mijn geen enkel respect voor)

Consequent blijven en dit gedrag duidelijk afkeuren met je stem/zweep, straf dr gelijk af, laat in ieder geval duidelijk merken dat jij de leiding hebt en niet zij!
En natuurlijk belonen wanneer ze het wel goed doet! :D
Een goed punt dat je de afstand goed wilt bewaren als ze naast je loopt! Mijn merrie probeerde het nog net niet letterlijktegen je aan te lopen! (Dat zat er al wel aan te komen namelijk, daartoe was ze in staat.. het was wel echt een ontzettend kreng..)

Verstandig om in ieder geval je instructrice erbij te hebben! Misschien verstandig om niet alleen met haar te gaan lopen, je veiligheid gaat voor natuurlijk. :)

Succes in ieder geval!

Sassol

Re: 3-jarig paard steigert soms bij leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:19

Neem aan dat je ook een leadrope hebt? Anders ff eentje halen:)

Het paard moet in je ooghoeken lopen. Dat jij zonder je hoofd te draaien vanuit je ooghoek het paard ziet lopen. Schuin achter je dus, met het hoofd enigszins naast je.

Als je dan met je rechterhand het stuk leadrope dichtst bij het paard vasthebt, moet ie aan de rechterkant lopen. Heb je dat stuk met links vast, dan moet ie aan de linkerkant lopen.

Blijft ie een beetje achter? Eerst druk geven met je leidende hand. Reageert ie niet. Dan met het stuk leadrope wat je over hebt, rondzwaaien. Want ook achterblijven mag niet. Loopt ie weer op de goeie plek, stoppen met zwaaien. Ben je een halve seconde te laat met het stoppen met zwaaien, komt de boodschap niet door. Dus let op je timing!

Komt ie alleen bij het leiden in je ruimte? Of ook op andere momenten? Anders zou ik er eerst los mee werken, als hij losloopt en banjert jouw ruimte in, kun je makkelijker duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.

Bij het leiden dus corrigeren, niet zozeer van jij mag niet achter mij lopen. Maar jij moet dáár lopen (waar ik zojuist beschreven heb dus)

Dus niet één pasje ongecorrigeert verkeerd laten lopen, als er geen problemen meer zijn kun je daar weer wat soepeler in worden.

Dus als hij achter je loopt, met je leidende hand druk richting de plek waar je hem wilt hebben en met je andere stuk leadrope zwaaien. Eerst rustig zwaaien, dan iets duidelijker en dan steeds dichterbij. Luistert het paard daar niet naar, komt het touw zo dichtbij dat ie een tikje krijgt. En pas weer ontspannen als hij op de juiste plek loopt.

Gaat ie daarna weer terug, overnieuw beginnen. Dus eerst druk met leidende hand, dan andere hand en dan hopen dat ie al geleerd heeft dat ie maar beter eerder kan reageren omdat ie anders een tikje krijgt. (Tikje moet het bijten van paarden voorstellen)

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen zonder plaatjes

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:33

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem gehad.Nu gaat het al stukken beter. Ik heb dit idd ook opgelost met loswerken en leiden met een leadrope. Tijdens het naar de wei brengen laat ikhaar een paar keer halthouden voordat ik haar losklik.
Het gaat steeds beter maar ik moet mijn eigen leiderschap wel steeds blijven bevestigen. Als ze niet goed reageert laat ik haar een stapje terugdoen. Ik heb hieraan gewerkt met Lisanne Thomas.
Succes!!!