absoluut niet knuffelig, Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asselinlover

absoluut niet knuffelig, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:09

hoi,
ik heb een 10-jarige nrps-arabier (juravel ox X Yasri) op stal staan. ze houd absoluut niet van knuffellen, en als je (heel zachtjes) in haar neusgaten blaast, gaat ze naar je happen..
met opzadelen en rijden is ze wel heel rustig en eerlijk. alleen is snel beledigd.
nou was mijn vraag; hoe kan je meer contact met je paard krijgen, ik bedoel, dat ze haar hoofd op je schouder legt en dat soort dingen?
ik heb al join-ups gedaan, en dat ging goed, alleen contact is er gewoon niet. |(
alvast bedankt,
Simone <3

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:11

Soms moet je gewoon accepteren dat je paard is zoals ze is. Niet alle paarden houden evenveel van mensen die om hun hals hangen. Dit paard houdt niet van knuffelen, maar het heeft vast 101 eigenschappen waar je wel blij mee bent.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:12

Bereid je maar vast voor op commentaar over je join up's, ze zijn niet zo leuk als je denkt. Probeer veel te poetsen en eerlijk te zijn. Sommige paarden worden daar iets aanhankelijker van, anders moet je je maar schikken in het feit dat het ene paard knuffeliger is dan het andere ben ik bang.

quartermoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:16

veel liefde geven het paard heeft meschien vroeger iets mee gemaakt of hij heeft er geen behoefte aan.
geef veel liefde en op de tijd zal het wel van zelf komen.
veel mee bezig zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:16

Over die join ups zal ik maar niet serieus nemen want dat zal vast iets anders zijn.
Goed voor de rest het ene paard is gewoon opzich zelf en zal zich heel anders uiten dan een ander dus ik zou zeggen gewoon accepteren dat ze geen knuffelpaard is.

Captain

Re: absoluut niet knuffelig, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:19

Join-up houd ik ook me mond maar over dicht.. :x
Sommige paarden zijn nou eenmaal zo TS, dat is moeilijk om te veranderen. ;) Enige wat je kunt doen is het te accepteren en je paard te respecteren zoals ze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:22

Ik heb twee paarden,de één is een geweldige knuffelaar de ander vind het helemaal niks.Houd ook niet echt van poetsen.Wel is ze graag in mijn buurt,ze heeft alleen niet graag dat je er aan frunnikt.
Ondanks dat is het helemaal mijn Maatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:23

Het is maar wat je onder contact verstaat. :)

Mijn paard is absoluut geen knuffel (en ik zelf ook niet zo), maar contact hebben we wel degelijk. Dat zit hem niet in om haar hals heen hangen, maar wel in even kriebelen op haar favoriete plekje (als je er tijd aan besteed kom je er vanzelf achter wat dat bij jouw pony is). Of zelfs in minimaal fysiek contact; een grondwerksessie waarin we volledig op elkaar gericht zijn is ook contact, wat mij betreft.

Probeer rustig af te tasten wat je pony prettig vindt, qua fysiek contact. Kriebelen, zachtjes borstelen... en doe ook dingen om jullie band te verbeteren. Een join-up is nogal ingrijpend, vaak niet nodig, en kan veel verpesten als je het niet helemaal goed doet. Met grondwerk kan je in contact met haar komen en haar leren begrijpen, zonder heel fysiek bezig te zijn. De kans zit er zelfs in dat je naar meer fysiek contact toe kan groeien als jullie beter communiceren en de vertrouwensband groeit.

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:23

Een paard dwingen om contact te zoeken is raar. Je wilt toch niet iets doen alleen omdat jij per se denkt dat je dan een betere band met je paard hebt? Er zijn vast zat dingen die wél bij haar horen, en waarmee je wel blij bent.

Wat zijn Join-ups btw?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:26

Join Ups...... Weetjewel wat dat betekend?

want als je dat weet had je dat beslist niet gedaan ;) Join Up betekent dat je het paard "verstoot" van de kudde en dan uiteindelijk weer toelaat in de kudde. Het is dus letterlijk het breken van een paard en word voor zover ik weet alleen gebruikt bij paarden die uiterst dominant zijn tegenover de mens ofzo, en dat gebeurd dan door een ERVAREN iemand, want met join ups kan je een paard zo zwaar verkloten...

Sommige paarden houden nou eenmaal niet van knuffelen, dat kan. Er zijn ook zat mensen die daar niet van houden ;) is het jouw eigen paard of verzorgpaard?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:29

Ik kan me niet voorstellen dat een 14-jarige meisje een serieuze join up heeft gedaan (en meerdere nog maar liefst), dus laten we het erop houden dat ze aan het freestyle longeren of iets in die richting is geweest. Niets mis mee, lijkt mij.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:30

laten we hopen dat het gewoon het paard opjagen was en niet het heartland verhaaltje :+

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:31

Ik zou het maar gewoon accepteren zoals ze is

mijn haflingermerrie is ook totaal niet knuffelig en ik laat haar maar gewoon. Ze is zoals ze is en ik ga haar niet proberen te veranderen, als zij daar gelukkig mee is dan is het toch prima? Ze word alleen maar bozer als ik haar telkens ga aaien enzo..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:32

Ik denk ook dat je het gewoon moet accepteren.
Mijn pony is ook zo'n ''knuffelbeer''
Als blikken konden doden, had ik allang in mijn graf gelegen.
Maar ik merk vooral in andere dingen dat mijn pony heel veel van me houd want hij gaat graag door het vuur voor me met het rijden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:34

zoek uit wat jouw paard lekker vind en hoe je haar kan verwennen. Wellicht dat ene plekje tussen de tepels of waar dan ook. en verder accepteren dat ze niet zo is als jij wellicht liever had gewild.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:34

Is het echt NOOIT of wel eens maar z emoet dr bui hebben?
Die van mij moet namelijk ech z'n bui hebben wil hij knuffelen.. en dan kan je ook alles met m doen en staatie gewoon lekker te suffen..
maar als dat 2x per maand gebeurd is t veel..
maar ik pak m anders gewoon soms ff bij zn hoofd en doe ff een snelle kroel en dan is het klaar..
als hij niet wil , wil hij niet en ga ik daar ook niet op door tot het wel zo is..

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:50

join up is te harde ingreep ,
mijn pony hield ook niet van knuffelen,
en na 1,5 jaar wil ze niet meer anders,
om de dag naar de pony toe zonder dat je echt wat van haar wil,
gewoon even kijken aaien en weer weg lopen,
soms wat lekkers meenemen,
en soms borstelen kletsen tegen de pony
tot dat ze het gewoon leuk vind om je te zien
soms dagen beter en mindere dagen
gewoon laten merken dat je haar maatje bent.
niet te veel in eens willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:59

RedPassion schreef:
Het is maar wat je onder contact verstaat. :)

Mijn paard is absoluut geen knuffel (en ik zelf ook niet zo), maar contact hebben we wel degelijk. Dat zit hem niet in om haar hals heen hangen, maar wel in even kriebelen op haar favoriete plekje (als je er tijd aan besteed kom je er vanzelf achter wat dat bij jouw pony is). Of zelfs in minimaal fysiek contact; een grondwerksessie waarin we volledig op elkaar gericht zijn is ook contact, wat mij betreft.

_/-\o_ Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Mijn paard is ook niet van het uitgebreid knuffelen, eens in de zoveel tijd is ze erg aanhankelijk en komt ze zelf naar me toe om echt te kroelen. Maar voor de rest zijn het de kleine dingen die ertoe doen, zachtjes tegen d'r praten, even kriebelen op dat lekkere plekje of zoals RedPassion zegt, een intenste grondwerksessie waarbij je volledig op elkaar gericht bent! En zoals ook al is gezegd moet je je paard ook nemen zoals ie is. Zoals mensen per individu verschillend zijn, zijn dieren dat ook! :j En als je pony niet van knuffelen houd betekent dat echt niet dat je er geen band mee kunt hebben hoor ;) Ik weet niet in hoeverre je de Join-Up's correct hebt uitgevoerd, maar ik kan je wel 1 ding zeggen en dat is dat je met een Join-Up alles behalve een betere band krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:06

Heb maar een tip: respecteer haar wensen. Zij houdt er niet van, simpel zat. Er zijn vele manieren om je paard te laten merken dat je van ze houdt. Wensen respecteren valt daaronder, haar niet dwingen tot onnodige dingen die ze niet wil ook.

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:17

Ik heb gewoon heel veel bij hem in de stal gezeten, en ook lekker poetsen, kriebelen, en dan kom je er indd achter welke plekjes hij het lekkerste vindt. Als je die hebt gevonden en daar gaat kriebelen, ontspant hij vanzelf, en krijg je(tenminste, in mijn geval ;) ) een hele goede band! Inmiddels zijn we niet meer van elkaar af te scheiden <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:40

Een goede band krijg je niet alleen met knuffen hoor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:23

Mijn ruin houdt ook absoluut niet van knuffelen. Ik denk zelfs dat hij bijt als ik hem om zijn nek zou gaan hangen.Dat respecteer ik gewoon. Hij geeft duidelijk aan dat hij dat niet prettig vindt. Die wil zijn natje en zijn droogje en voor de rest geen gezeur :D . Mijn ene merrie daarin tegen is heel eenkennig maar voor mij een echte knuffelkont. Zodra ze me ziet krijg ik kusjes en wil ze kroelen.. Elk paard is nu eenmaal anders en daar kun je weinig aan veranderen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:29

Mijn fjorden merrie is zeker geen knuffel pony, echter contact heb je echt wel met haar.
Wederzijds respect, betekend soms ook aan haar wensen tegemoet komen, als ze niet van de knuffel is, geen probleem.
Echter als ik wat van haar moet accepteerd ze alles.
Ze zal niet bijten of slaan, echter het is duidelijk te zien, dat ze soms iets minder waardeerd. (althans voor de oplettende kijker)
Nou prima, dan laat ik dat, behalve als het echt zou moeten.

Heb nu een ruintje, dat is een kroeldoos, heel anders, dan zij is.
En toch heeft dat afstandelijke ook wel iets. ( <3 my little eigenzelvige eingenwijze fjorden merrie)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 02:30

Ik heb 2 niet van knuffels gediende pony`s :D
De ene is een ruintje van circa 8 jaar.
Type;geef mij maar eten,en laat me lekker met rust!(oke,even kriebelen op zn borst of schoft kan hij af en toe wel waarderen).
De ander een jaarling merrie.
Type; ik heb lol,stoor me daar niet bij! (oortjes kriebelen,of even schoftje en manen kriebelen mag wel eventjes duren,maar genoeg is genoeg) :+
Bij mijn ruintje kan ik rustig om zijn nek gaan hangen,maar of hij dat zou waarderen?(zie hem al lijdzaam staan...terwijl hij wacht tot mijn aanval van tederheid over is...met een nukkige blik) :D
Mijn merrietje,zou hard wegrennen,terwijl ik mn kin schaaf aan het gras waarop ze loopt :P
Ik vind het juist wel wat hebben,dat ze zo`n eigen karakter hebben...en het maakt de momenten dat ze weleens knuffelig zijn extra speciaal en waardevol!
Zachtjes in een neus blazen,kan ik bij mijn merrie nog wel maken....maar zou me bij mijn ruintje geheid een hazelip opleveren(die denkt dat alles eetbaar is!) 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 02:34

Heb je al eens gedacht aan haar accepteren zoals ze is?
Als dit dier geen type is dat constant aan je hangt dan is dat zo. Waarom zou je haar dwingen iemand te zijn die ze niet is?

Mijn merrie is ook zo, een kriebeltje? Prima maar van eeuwig getut en geknuffel wordt ze ongeduldig. :) Heb niet minder contact met haar hoor, integendeel. Heb zelfs meer contact met de merrie dan met het ruintje dat het allemaal wel goed vind.

Ik heb het idee dat jij het paard een beetje fout voorstelt. Hoofd op de schouder enz, dat zijn geen typische paarden dingen en al zeker geen dingen waar je van uit kan gaan. Denk niet dat mijn merrie dat al ooit gedaan heeft. Een van de pony's wel maar de merrie is zo simpelweg niet. :) En dat kan je ook niet forceren.