Wie is er al bitloos gestart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Wie is er al bitloos gestart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:58

Ik zat eens te kijken of er nu al bitloze wedstrijden zijn uitgeschreven, niet direct om zelf mee te doen, maar wel eens om te kijken of er nu al mensen gestart zijn en wat de resultaten zijn. Ik kan ze niet vinden. In Marum zou een bitloze rubriek zijn, maar die is geschrapt wegens gebrek aan belangstelling.

Wie is er nu al bitloos gestart en beviel dit? Deed je dit naast een reguliere start met bit?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:17

Een beetje onderzoek heeft de volgende info opgeleverd: Volgens de wedstrijdkalender van de KNHS zijn er in Breda bitloosrubrieken uitgeschreven. Uitslagen zijn echter (nog?) niet te vinden.

Na alle commotie vrees ik dat dit weer een stille dood zal sterven...

vencedor

Re: Wie is er al bitloos gestart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:19

dat zou wel echt te gek voor woorden zijn, dikke strijd om het bitloos rijden en dan geen gebruik maken van de facalicteiten die min of meer geeist zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:52

Ik denk dat er nog een probleem is: binnen een straal van 100 km vanaf mijn woonplaats kan ik geen wedstrijden bitloos vinden. Ik heb even gezocht. Marum zou dus een rubriek uitschrijven, maar deze is gecancelled wegens gebrek aan belangstelling. Verder heb ik nog niets gezien waar het zou kunnen.
En aangezien veel mensen de grens voor wedstrijden al op 25 km leggen (ik vind 100 ook beslist te ver, maar ik rij sporadisch nog wel eens 50-60 km), dan lukt het gewoon niet om bitloos te starten.
Verder is er bij mij in de buurt maar 1 jurylid bevoegd: Eltjo Kamminga. In de provincie Groningen is nog een jurylid bevoegd, maar die woont dus aan de andere kant (Ter Apel o.i.d.). Je zult dan dus ook altijd bij dezelfde juryleden moeten starten.
En de beperking tot en met de L2 zal ook niet bevorderend werken denk ik.
Het is denk ik niet eens dat er geen ruiters zijn, maar dat er gewoon geen wedstrijden uitgeschreven worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:38

Tja... Het was te verwachten dat dit zo moeizaam op gang zou komen. Er is ook maar een handjevol ruiters dat dit wil. Daarnaast heeft het ook tijd nodig; juryleden moeten omgeschoold worden, verenigingen moeten het opnemen in hun vraagprogramma. Daar gaat tijd overheen. De mogelijkheid is er in ieder geval wel om bitloos te starten. Als je het echt wil zul je verder moeten rijden.

Maar als de belangstelling niet snel op gang komt dan zullen de verenigingen die het proberen te organiseren, maar die rubrieken weer af moeten lassen er ook mee ophouden. Dus als jij als bitloze ruiter wil dat dit initiatief in stand gehouden wordt, zul je km moeten gaan maken. En niet lopen mekkeren dat je zo ver moet rijden en dat je steeds dezelfde jury krijgt. Als de verenigingen die de moeite nemen om een bitloos rubriek uit te schrijven zien dat er veel belangstelling is, zullen ze dit vaker doen. Dan zal er meer vraag naar bitloos juryleden ook toenemen, wat juryleden dan weer zal stimuleren zich te laten bijscholen. En als andere verenigingen zien dat bitloosrubrieken goed gevuld zijn, zullen zij ook gemotiveerd raken om deze te gaan organiseren.

Het mes snijdt aan twee kanten hoor.

(maar mijn persoonlijke mening is dat bitloosruiters over het algemeen weinig gemotiveerde wedstrijdruiters zijn, en niet de moeite nemen wat km te maken, of zelf in een bestuur van een vereniging gaan zitten om zelf dergelijke wedstrijden te gaan organiseren etc. Dus ik denk dat het een stille dood gaat sterven)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:25

Ik ben tot op heden ook nog niet gevraagd om ergens een bitlozerubriek te komen jureren.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:02

Morgen rij ik een wedstrijd in Breda waar ook een rubriek bitloos is. Is in de L1 en er doet er 1 mee(ben het zelf dus niet).

Hondenpoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:42

Ik ben er mee begonnen met mijn nieuwe D-Pony.
Het is een arabier, en zondetr bit op wedstrijd was hij rustiger en ontspanner! :D

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:25

jasmijn78 schreef:
Een beetje onderzoek heeft de volgende info opgeleverd: Volgens de wedstrijdkalender van de KNHS zijn er in Breda bitloosrubrieken uitgeschreven. Uitslagen zijn echter (nog?) niet te vinden.

Na alle commotie vrees ik dat dit weer een stille dood zal sterven...

wij hadden helaas maar 1 deelnemer.. Maar is wel doorgegaan

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:30

Er starten morgen 2 in Sneek in de L2 bitloos.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:38

In Langenboom dit weekend was het ook uitgeschreven, maar volgens mij waren er geen deelnemers...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:37

Waar zijn ze nou, die fanatieke bitlozen onder ons? Hele pagina's zijn er vol geschreven op Bokt, het was allemaal zooooo oneerlijk dat men niet bitloos mocht starten.
De KNHS ging overstag, het seizoen is al weer een poosje aan de gang, en .................. resultaat: weinig tot geen starts in de bitloze rubrieken. Moet men er nog aan wennen, of kwam de meeste druk van niet wedstrijdruiters?? Wie weet het?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:43

Ik heb inmiddels wel m'n eerste jureerafspraak staan, 21 augustus in Diever.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:18

KarinvdM, ik ben benieuwd of het ook doorgaat dan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:25

Ik denk dat het een wisselwerking is, ik denk dat er best mensen zijn die bitloos wedstrijden willen rijden maar dat er bijvoorbeeld net een wedstrijd is die te ver weg is.

Vergeet niet dat de bitloze ruiters misschien gezeurd hebben om bitoos te kunnen starten, maar dat de KNHS er mee kwam om dan maar aparte rubrieken te maken... tja :+
Omdat je volgens hun geen aanleuning kunt hebben met bitloos.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:27

CharleyT schreef:
Waar zijn ze nou, die fanatieke bitlozen onder ons? Hele pagina's zijn er vol geschreven op Bokt, het was allemaal zooooo oneerlijk dat men niet bitloos mocht starten.
De KNHS ging overstag, het seizoen is al weer een poosje aan de gang, en .................. resultaat: weinig tot geen starts in de bitloze rubrieken. Moet men er nog aan wennen, of kwam de meeste druk van niet wedstrijdruiters?? Wie weet het?

Dit was ook mijn eerste reactie :P.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:13

Snel een vraag tussendoor:
Ik start L1 dressuur met bit, mag ik dan ook L1 starten zonder of moet ik dan in de B beginnen bitloos?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:34

Olympus_ schreef:
Snel een vraag tussendoor:
Ik start L1 dressuur met bit, mag ik dan ook L1 starten zonder of moet ik dan in de B beginnen bitloos?

5. Inschaling vindt plaats volgens de inschalingstabel in de bijlage 1. Promotie en de- gradatie vinden plaats volgens de reglementaire bepalingen van de klassen B t/m L2. Winst- en verliespunten, behaald in de dressuurproeven bitloos rijden, worden bijgeschreven in de reguliere klassen B t/m L2. Combinaties met een klassering hoger dan de reguliere klasse L2 mogen in rubrieken dressuurproeven bitloos rijden uitkomen in de klasse L2.
6. Het is mogelijk met dezelfde combinatie uit te komen in afwisselend de dressuur- proeven bitloos rijden en in de reguliere dressuurrubrieken
http://www.bitloos.nl/wedstrijden/bitlo ... ?pagina=04

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:38

Daar had ik overeen gelezen blijkbaar, bedankt voor je antwoord :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:58

germie schreef:
KarinvdM, ik ben benieuwd of het ook doorgaat dan.

Ik ook!
Anders doe ik zelf wel mee en start ik 2 proeven bij de andere jury met een geleend hoofdstel. :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:28

Ik heb er één in de ring gehad.......dat was vorige maand. Ik jureer best regelmatig maar ik hoor nergens dat er veel vraag naar is. Aangezien dit jaar een zogeheten testjaar is, vrees ik ook dat het hierbij blijft als niet meer mensen zich inschrijven.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:08

Of ze zouden een bijscholing voor veel meer juryleden moeten organiseren.
Nu is het denk ik alleen dat de juryleden niet op de hoogte zijn van de reglementen, terwijl je denk ik in de regel niet anders jureert.

Ik denk doordat het zo kleinschalig is het niet van de grond gaat komen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:17

jasmijn78 schreef:
Tja... Het was te verwachten dat dit zo moeizaam op gang zou komen. Er is ook maar een handjevol ruiters dat dit wil. Daarnaast heeft het ook tijd nodig; juryleden moeten omgeschoold worden, verenigingen moeten het opnemen in hun vraagprogramma. Daar gaat tijd overheen. De mogelijkheid is er in ieder geval wel om bitloos te starten. Als je het echt wil zul je verder moeten rijden.

Maar als de belangstelling niet snel op gang komt dan zullen de verenigingen die het proberen te organiseren, maar die rubrieken weer af moeten lassen er ook mee ophouden. Dus als jij als bitloze ruiter wil dat dit initiatief in stand gehouden wordt, zul je km moeten gaan maken. En niet lopen mekkeren dat je zo ver moet rijden en dat je steeds dezelfde jury krijgt. Als de verenigingen die de moeite nemen om een bitloos rubriek uit te schrijven zien dat er veel belangstelling is, zullen ze dit vaker doen. Dan zal er meer vraag naar bitloos juryleden ook toenemen, wat juryleden dan weer zal stimuleren zich te laten bijscholen. En als andere verenigingen zien dat bitloosrubrieken goed gevuld zijn, zullen zij ook gemotiveerd raken om deze te gaan organiseren.

Het mes snijdt aan twee kanten hoor.

(maar mijn persoonlijke mening is dat bitloosruiters over het algemeen weinig gemotiveerde wedstrijdruiters zijn, en niet de moeite nemen wat km te maken, of zelf in een bestuur van een vereniging gaan zitten om zelf dergelijke wedstrijden te gaan organiseren etc. Dus ik denk dat het een stille dood gaat sterven)

Wat een onzin! Jij draait het lekker om zeg. Dus bitloze ruiters moeten maar niet zo zaniken, er toch een bit inhangen óf naar de andere kant van het land om wedstrijden te kunnen rijden? Natuurlijk snijdt het mes aan twee kanten, maar dan moet er wel van twee kanten moeite worden gedaan, en met al deze maatregelen van de KNHS is het niet al te makkelijk om bitloos mee te kunnen doen. En jouw persoonlijke mening? Ken je veel bitloze ruiters? Misschien is het wel gewoon dat ze de kans niet hebben gekregen om wedstrijden te rijden en zich daarom maar hebben toegespitst op recreatief rijden?

Ik ben van mening dat het niet uit moet maken of je bitloos of met bit start, vind het erg jammer dat er aparte rubrieken voor zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:00

Waarom is het eigenlijk apart? Heb ik daar overheen gelezen?

@Saar. Er komt iets nieuws. In plaats van blij te zijn met de mogelijkheden die er zijn voor bitloze ruiters (dat wilde men toch zo graag?), wordt er weer gezucht en gesteund. In plaats van dat men nou eens de kansen pakt die er zijn, dan wordt er waarschijnlijk wel meer aandacht aan besteed.

De KNHS doet moeite om aparte rubrieken uit te schrijven en jury's bij te scholen. Nu is het aan de bitloze ruiter om dit te waarderen en ook daadwerkelijk hier gebruik van te maken. Maar waar zijn ze dan? Ze komen blijkbaar niet! Waarom moet er dan nog meer moeite worden gedaan, voor blijkbaar een zeer selecte groep, terwijl deze doelgroep zelf de moeite niet neemt ook initiatief te tonen?

Dus ik ben het in dit geval wel eens met Jasmijn dat het mes aan 2 kanten snijdt en dat de bitloze ruiters nu aan zet zijn ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:17

Ik denk dat de volgende redenen zeer zeker meespelen bij het toch niet bitloos starten:
-aparte rubrieken.
-weinig wedstrijden, en zeker niet in de buurt
-Maar toegestaan tot en met de L2, dus voor veel ruiters heeft het toch geen nut.

Zap, ik ben 1 van de personen geweest die zo'n 4 jaar terug zich ingezet heeft voor het bitloze rijden. Niet omdat ik tegen een bit ben, maar omdat je net zo goed zonder kunt rijden en ik vind dat je de keuze moet hebben. Ik ben toen zelfs nog bij John Bierling geweest, maar er was geen ingang bij de knhs. Ondertussen ben ik gewoon lekker met bit gestart.
Vervolgens heb ik bij Laurens van Lieren in Exloo nog een keer bitloos gereden.
Nog steeds kon en mocht het niet, want het bit hoorde bij de 'klassieke' dressuur. Tja, dat men vroeger vooral met stang reed en dat dit ook niet meer mag en dat allerlei moderne bitten wel mogen, daar werd niet op ingegaan.
Vervolgens heb ik het maar laten rusten. Ik heb vorig jaar alleen als meelezer de discussie gevolgd.
De proefwedstrijd was veel te ver weg voor mij om naartoe te gaan, en viel bovendien samen met de kampioenschappen.
En nu het eenmaal mag, heb ik er niets meer aan. Wedstrijdrijden is niet goedkoop, en als ik dan voor een 'onderlinge' wedstrijd extra ver moet rijden, en ook nog eens gewoon inschrijfgeld moet betalen, tja, laat dan maar. Dan start ik wel gewoon met bit.
Ik vind het verder vreemd dat een paard 4 starts per dag mag hebben, dat je als combinatie 2 keer mag springen en 2 keer mag dressuren. Maar je mag niet als combinatie 2 keer dressuren met bit en 2 keer zonder bit op 1 dag.
Er zitten mij gewoon te veel haken en ogen aan, als het zo moet, dan hoeft het van mij niet meer. Voor mij is bitloos immers ook niet de enige waarheid.