verstelbare caps

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsefreakXD

verstelbare caps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:46

heey ik heb gehoord dat verstelbare caps minder goed beschermen dan een gewone 1 maat cap.
Ik vroeg me af is dit eigenlijk wel waar of is het een broodje aap verhaal.

hanslover

Re: verstelbare caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:28

ik weet het niet maar ik heb zelf een verstelbare cap en die beschermt mij prima vind ik.
Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf van welk merk je hebt.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:00

En ook of je hem goed afstelt op je eigen hoofd.

Ik heb zelf altijd een verstelbare cap en ben daar ook een paar keer flink mee op mijn hoofd gevallen. De cap was elke keer kapot, maar mijn hoofd niet en daar gaat het toch maar om :D

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:14

Ik heb 9 jaar een verstelbare cap gehad, maar ongeveer een jaar geleden moest ik toch echt een nieuwe cap, en de ruitershopeigenaar raadde mij geen verstelbare cap aan, gezien deze minder veilig waren. Waarom weet ik niet precies, maar ikkan me er wel iets bij voorstellen.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:40

naar eigen ervaring zeg ik dat een 1 maat cap veiliger is, ik had eers een verstelbaren cap maar toen ging mijn paardje er met bokke sprongen vandoor, ik bleef zitten, maar mijn kap schoot los en viel, het bantje was gelijk kapot, en toen ik een nieuwe cap ging kopen zijn de verkoper dat een 1 maat cap ook veiliger was, met deze cap ben ik er vaak genoeg afgevallen maar hij doet het nog steeds :P

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:42

Ik heb gewoon een verstelbare, nooit problemen mee gehad. Als mijn instructrice hem maar afstelt <3

Jitske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

Ik vind zelf 1 maat cap veiliger, want als je paard ervandoor gaat. Komt het best vaak voor dat mijn verstelbare cap naar achter schuift. Dus ik vind 1 maat cap beter! (ook al zitten die verstelbare caps lekker:D:P)

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:42

Ik vind ook 1 maat cap veiliger en lekkerder zitten. Ik heb jaren zo'n verstelbare gehad en vond het maar ondingen en ik zag eruit als een champion vond ik zelf. Nu heb ik een cap die precies de goede maat is en dus niet verstelbaar en ik voel me er stukken zekerder mee. Ik denk dat het geen broodje aap verhaal is.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:02

Dat hoor ik ook regelmatig, maar volgens mij klopt het wel hoor ;)
Want straks stel je 'm niet goed af (te los bijvoorbeeld) en val je, volgens mij is dan je hoofd kapot en niet je cap. (als je op je hoofd valt)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:11

ik ken iemand die met een draaiknop na een val, nekwervels heeft beschadigd.
deze schoot in de v van de nek net onder de schedel.
dus bij mijn komt deze personen met deze cap's niet op mijn ponys en paarden.
en ik vind met schuif, dat deze na een tijdje wat lam worden.
en als je deze goed heb zitten, na een tijdje rijden ruimer worden.
ik heb nu zo van, liever 10 keer in een jaar een vaste nieuwe cap dan een keer in de twee a drie jaar een verstelde cap.
ieder zijn mening en ervaring.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:38

Ligt er al aan hoe je cap kan verstellen, die van mij is niet met een draaiknop maar met een verstelbare band aan de binnenzijde. zit als een huis

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:19

Ik heb een verstelbare cap.
Alleen is die van mij kaduuk xD
Als je pony er echt vandoor gaat met bokken etc. vliegen die bandjes los en als je dan valt....
Had ik laatst ook :P
Ga nu die dingetjes vastzetten met 1 seconde lijm ^^.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:36

1 maat caps zijn veiliger indd. Lees vaak genoeg op bokt dat iemand gevallen is en dat die cap los is en het verstelbare gedeelte nog om hun hoofd zit terwijl ze niet eens de grond hebben geraakt :=

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:15

Ik heb zelf alleen slechte ervaringen met die verstelbare caps (afzakken tijdens het rijden, maakt niet uit hoe strak/los hij zit), ben na de koop ervan vrij snel weer overgestapt naar caps met een vaste maat.

strawberrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:51

zelf heb ik een cap met 1 maat maar ik rijd ook wel eens met de cap van mn tante en die is verstelbaar en ik vind toch echt dat mijn eigen tenminste meer druk dus denk ik ook wel meer bescherming geeft.:o ik vind met 1 maat fijner;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:28

Als ze meer halve maten maken wil ik ook wel aan een vaste maat :+ Ben nu nog zeer tevreden over mijn caps, mijn verstelknop zit hoger (uitsparing voor staart) dus die kan dan al moeilijker in mijn nek komen (gelukkig na het lezen van verhalen van hier)

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:39

Oei, ik had hier geen idee van. Heb zelf een verstelbare cap gekocht aan gezien ze in de winkel hadden gezegd dat ze allemaal even veilig waren omdat ze allemaal gekeurd werden.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:50

Ik heb al heel lang verstelbare caps omdat ik blijkbaar een raar hoofd heb en er maar 1 model is dat me goed past, en dat is dan toevallig een verstelbare. Ik heb een aantal ontzettend rare smakken gemaakt de afgelopen jaren (gebroken botten, operaties), maar het ergste dat ik aan m'n hoofd gehad heb (we tellen de gebroken kaak maar ff niet bij het hoofd :P ) is een lichte hersenschudding door met een rotgang rechtdoor het schot in te knallen. Als je ziet dat dat me een schouder uit de kom, een gebroken sleutelbeen en meerdere weefselscheuren opleverde heeft die cap echt goed werk gedaan om m'n hoofd te beschermen 8-)
Ik koop wel voor de veiligheid een nieuwe als ik zoiets gedaan heb, maar verder ben ik heel tevreden over mijn verstelbare cap(s). Wel kan ik me voorstellen dat het niet lekker zit als je zo'n cap op bijna de kleinste maat hebt staan, dan zou het misschien ook wel iets minder stevig zijn, maar dat weet ik niet, ik heb 'm bijna op de grootste staan.

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:46

In het begin heb ik ook een verstelbare cap gehad,
mij beviel ie goed, maar je moet er wel omdenken
dat ie niet te strak en niet te los zit ;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:51

Sja, ik denk niet dat ze verstelbare caps zouden goedkeuren op het moment dat ze niet veilig zouden zijn ;)

Het probleem wat je veel ziet bij mensen met verstelbare caps, is dat ze hem niet strak genoeg doen, waardoor hij dus niet goed zit.

Ik zou zelf ook graag een mooie cap hebben die fijn zit met 1 vaste maat, maar dat lijkt met mijn hoofd niet voor mij weggelegd :=

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:05

Ik weet niet of ze minder beschermen, maar ik vind wel dat ze echt niet lekker zitten. Ik had een casco cap en die ging elke keer naar achter enzo, echt een rotding was dat.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:14

Ik heb heel lang met een 1 maat cap gereden.
Dit vond ik heel fijn rijden.

Ik heb nu een verstelbare cap omdat deze gewoon veel goedkoper was. Ik vind hem niet zo fijn rijden en rijdt nu ook veel liever zonder cap.

De binnenkant van zo'n verstelbare cap gaat bij mij aldoor heen en weer schuiven. Daar krijg ik helemaal de kriebels van zodat ik hem wel van mijn hoofd wil gooien... tegen een paal ofzo...
Dus doe mij maar een 1 maat cap.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:20

ik heb mijn troxel weg gedaan omdat ik er mijn bedenkingen bij had. ik moest hem op het kleinste maatje zetten en had de indruk dat hij nogal begon te wiebelen op mijn hoofd tijdens het draven en galoperen...(niet dat hij te los zit he, maar de schelp zeg maar).
ooit had ik hem op met mn paard naast me aan de hand. Hij kijkt plots de andere richting uit en bonkt per ongelukt van achteren tegen mn hoofd aan met zn neus en tikt zo mijn cap los. één slag op de verkeerde plaats en het mechanisme waarmee je je cap kunt verkleinen springt zo open! wat als ik nu achterover op de grond was gekwakt ipv een lichte tik door mn paard?? een cap die losschiet is imo niet helemaal betrouwbaar

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:26

Ik had eerst altijd een verstelbare cap van casco en ik vond die cap nooit zo fijn..
Ik heb dus gisteren een nieuwe cap gekocht die niet verstelbaar is en die bevalt me veel beter :D

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:55

Ik heb een verstelbare cap maar dat schuifje wordt erg snel lam en dan kan je de cap zo naar achteren schuiven op je hoofd.
Ik wil dus binnenkort een betere cap gaan aanschaffen want veilig vind ik het niet.