Paard duwt met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thanos

Paard duwt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:40

Mijn ruin van 9 die ik sinds 7 weken heb heeft erge verlatingsangst zodra hij met de andere paarden op stal staat is hij lekker relaxed en kanik alles met hem doen maar zodra 1van de paarden naar buiten gaat veranderd hij in een enorme stressbal staat niet meer stil gaat met voorheen slaan en duwd je weg(en hard!!)met zijn hoofd.het is een paard van 1.78 dus je kan je voorstellen dat dat hard aankomt.dat duwen doet hij trouwens vaak ook in de bak of als je bij hem in de stal staat.ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft want ik probeer van alles met grondwerk etc etc en tellington training maar hij blijft dit volhouden.misschien zeker een kwestie van veel geduld en consequent zijn maar misschien zijn er die tips hebben voor me voor zowel de verlatingsangst, het krachtige duwen en maaien met voorheen.ikmoet wel zeggendat hij voordat ik hem heb gekocht hij 9 jaar alleenheeft gestaan en hij het geweldig vindt met z'n kuddemaatjes.het is een absolute goedzak maar door deze problemen kan hij een behoorlijk gevaar zijn voor mij en zichzelf (hij breekt de stal namelijk af met zijn benen)

Tigra_

Re: Paard duwt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:17

Denk dat het gewoon tijd nodig heeft. Paarden zijn nu eenmaal kuddedieren en gezien hij 9 jaar alleen gestaan heeft kan ik me helemaal voorstellen dat hij niet weer alleen wil achter blijven.

Zal met de tijd wel beter gaan als hij door heeft dat hij altijd weer terug mag naar z'n maatje.
Maar je mag z'n gedrag daardoor zeker niet accepteren en mag best afgestraft worden maar zodra hij wel braaf is goed belonen. Belonen werkt beter als straffen dus probeer hem vooral goed te belonen. Dat is wel iets wat snel vergeten wordt.

original_

Re: Paard duwt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:57

het is waarschijnlijk gewoon wennen, een paard bij ons op stal deed het ook maar nu hij er eenmaal aan gewend is kijk hij niet meer op of om.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:20

Vervelend voor hem dat hij zich zo druk maakt als hij alleen is.
Maar ik zie het als twee losse problemen. Één is dat hij zich zo druk maakt in z’n eentje, maar het andere is dat hij zo weinig respect voor je heeft dat hij je wegduwt of zelfs zeer doet.
Dat laatste kun je het beste direct aanpakken. Grondwerk en dergelijke is goed om jullie rolverdeling te bepalen.
Je mag nooit accepteren dat je paard je pijn doet. Laat je niet wegduwen. Als hij het probeert, duw hèm dan weg, zet hem maar gerust een stuk opzij. Als je niet sterk genoeg bent, pak dan een zweepje of een halstertouw dat je rondzwiept (of een hoevenkrabber of een borstel om hem weg te duwen). Ik vind het in dit geval eerst belangrijker dat jij je plekje verovert dan dat je hem gerust stelt. Zodra hij respect voor je heeft kun je hem bezig houden en gerust stellen.
Wat betreft de verlatingsangst, begin met korte periodes en houd hem lekker bezig. En daarna weer naar stal of wei met zijn maatjes. Dat hij op stal gestresst raakt als er één weg is terwijl de rest wel gewoon blijft daar kun je niet zoveel aan doen, ik denk ook dat het vanzelf wel slijt. Misschien kun je iets verzinnen dat hem afleidt zoals bijvoorbeeld een arm hooi.

Succes, en laat je in dit topic nog eens horen hoe het gaat?