Vervelend voor hem dat hij zich zo druk maakt als hij alleen is.
Maar ik zie het als twee losse problemen. Één is dat hij zich zo druk maakt in z’n eentje, maar het andere is dat hij zo weinig respect voor je heeft dat hij je wegduwt of zelfs zeer doet.
Dat laatste kun je het beste direct aanpakken. Grondwerk en dergelijke is goed om jullie rolverdeling te bepalen.
Je mag nooit accepteren dat je paard je pijn doet. Laat je niet wegduwen. Als hij het probeert, duw hèm dan weg, zet hem maar gerust een stuk opzij. Als je niet sterk genoeg bent, pak dan een zweepje of een halstertouw dat je rondzwiept (of een hoevenkrabber of een borstel om hem weg te duwen). Ik vind het in dit geval eerst belangrijker dat jij je plekje verovert dan dat je hem gerust stelt. Zodra hij respect voor je heeft kun je hem bezig houden en gerust stellen.
Wat betreft de verlatingsangst, begin met korte periodes en houd hem lekker bezig. En daarna weer naar stal of wei met zijn maatjes. Dat hij op stal gestresst raakt als er één weg is terwijl de rest wel gewoon blijft daar kun je niet zoveel aan doen, ik denk ook dat het vanzelf wel slijt. Misschien kun je iets verzinnen dat hem afleidt zoals bijvoorbeeld een arm hooi.
Succes, en laat je in dit topic nog eens horen hoe het gaat?