Wel of niet verzekeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Wel of niet verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 17:18

Hoi allemaal,

Laatst viel er weer een leuke DA rekening van 400euro op de mat en ben me gaan afvragen of verzekeren een goede optie is. Het betreft een 9-jarig paard waarmee ik recreatief rij en geen sport intensie heb. Het paard valt onder de verzekerde waarde van 4500 euro. Hij zou dan opnieuw klinisch gekeurd moeten worden.
De uitgebreide verzekering en uitgebreide ziektekostenverzekering kost 32 euro per maand bij Hippozorg.
Hierbij heb je 25% eigen risico per geval met een minium van 50 euro.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

De inentingen, tandarts en osteopaat wordt niet vergoed.

Bedankt! Groet Madeleine

cykie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:19

Ik persoonlijk zou het paard altijd verzekeren voor de ziektekosten. Het kan zijn dat ie jaren niks heeft of niks ernstigs, maar ja als je paard ineens koliek o.i.d. krijgt en hij moet naar Utrecht dan zou je wel willen dat je paard verzekerd was. Je weet het namelijk nooit met paarden.

xandergirl

Re: Wel of niet verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:24

Wij hebben altijd de insteek:

Je moet je verzekeren tegen iets wat je niet kunt betalen!!!

Dus als er hoge rekeingen van de dierenarts zouden komen en je komt dan in de problemen, dan is het verstandiger om je paard te verzekeren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:31

Ik vond het voordeel van verzekeren niet alleen de vergoede DA-kosten, maar ook dat toen mijn paard doodging, ik de verzekerde waarde uitgekeerd kreeg.
Geeft je toch weer de kans om iets nieuws te kopen mocht je dat willen.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:36

Ik zou het altijd doen.
Stel dat je paard geopereerd moet worden aan een ernsitge koliek aanval.
Dan zit je toch mooi met de kosten!
en het is waars ook beter voor het paard!
dan ben je zeker dat die geholpen word/

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:27

Je hebt een rekening gehad van 400 euro. Maar: was die rekening voor een behandeling die anders door de verzekering vergoed zou zijn? En in hoeverre? En wat had dat dan betekend voor de premie na die rekening, en zou dezelfde behandeling dan in de toekomst nog steeds vergoed worden?

Als je voor je paard behalve entingen, tandarts en chiropractor niet zo veel nodig hebt, als ik, is het denk ik weinig zinvol om je paard te laten verzekeren. Als je 10 jaar lang iedere maand het bedrag dat je anders aan de premie kwijt zou zijn apart bewaart kun je daar al een hoop mee bekostigen wanneer je paard alsnog wat krijgt. En het allergrootste nadeel van een verzekering is dat de verzekering eigenaar van mijn paard wordt wanneer hij zou worden afgekeurd. Dat wil ik absoluut niet, ook al zou ik hem dan kunnen terugkopen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:29

Ik heb ze altijd in de verzekering gehad, meestal is het niet zo gek duur, en eerlijk gezegd was het ook gewoon een prettig gevoel. Als ik een pony kocht zorgde ik er ook voor dat hij/zij in de voorlopige dekking stond als ik hem ging ophalen. Je moet er toch niet aan denken dat er iets in de trailer gebeurt.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:50

Hey Romeo,

Ik zou je Romeo laten verzekeren , ik ben erg blij dat Kelly verzekerd is vanwege haar operatie griffelbeen en alle dingetjes die er tussen kwamen o.a foto's en vorige week dat ze in Utrecht stond met koliek .
Ik betaal 44,95 per maand (hippozorg) en ben voor 2500 per jaar verzekerd en als Kelly nu dood zou gaan krijg ik ik het bedrag wat ik voor haar hebt betaald weer terug.

Ik ben echt blij dat ik Kelly verzekerd heb met al die ellende die ik met haar mee hebt gemakt , het scheelde mij duizende euro's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:56

Ik heb mijn pony bewust niet verzekerd. Ik heb wel een flinke spaarpot achter de hand mocht er iets aan de hand zijn, en voor ik hem kocht een goede klinische keuring laten doen.

De reden dat ik hem niet verzekerd heb, is dat veel behandelingen niet vergoed worden. Ik houd het geld voor de verzekering dan liever in de zak (of beter gezegd, het gaat in het spaarpotje voor ongevallen).
Als er zoiets heftigs moet gebeuren als een koliekoperatie weet ik eerlijk gezegd niet of ik het dan wel laat doen. Ik heb wel paarden gezien die het gehad hebben, en die waren er echt niet best aan toe zelfs een jaar na de operatie nog niet. (Plus dat dit door de verzekering van die eigenaar ook onveracht niet vergoed werd)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:38

Ik sluit me aan bij de reactie van Blijheid, met de toevoeging dat ik graag eigen baas blijf. Als jij je paard verzekerd hebt, moet je igv operaties of euthanasie altijd vooraf toestemming vragen. Dat wil ik niet. Daarnaast is de premie met meer paarden bijna niet te betalen, dat geef ik liever zelf uit aan de da mochten mijn paarden die nodig hebben. Ik ben trouwens geen geluksvogel wiens paarden nooit wat hebben; ik heb flinke rekeningen gekregen in de loop der jaren, maar heb altijd zelf kunnen beslissen wat ik wel of niet wil doen.
Voor jouw beslissing moet je zeker de insteek van Xandergirl meenemen in je overweging. Eigenlijk heb ik dat onbewust ook gedaan. Of je wel of niet verzekert, hangt af van wat je wilt en de rek in je portemonnaie.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:58

Als mijn paard vorige week een operatie moest vanwege koliek wat best heftig was dan had ik het niet gedaan ook al ben ik ervoor verzekerd , ik heb veel paarden gekend die het niet hadden overleefd of ze gingen na een paar uur alsnog dood en dat wou ik mijn paard niet aan doen.
Ze had 6 weken in de kliniek gestaan (kreeg wel 4/4 vergoed) vanwege gebroken griffelbeen (operatie) en de wond ging maar niet dicht want dat schijnt langzamer te gaan bij oudere paarden dus laat staan een koliekoperatie , ik laat haar dan gaan .

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 03:00

Marion71 schreef:
Ik sluit me aan bij de reactie van Blijheid, met de toevoeging dat ik graag eigen baas blijf. Als jij je paard verzekerd hebt, moet je igv operaties of euthanasie altijd vooraf toestemming vragen. Dat wil ik niet. Daarnaast is de premie met meer paarden bijna niet te betalen, dat geef ik liever zelf uit aan de da mochten mijn paarden die nodig hebben. Ik ben trouwens geen geluksvogel wiens paarden nooit wat hebben; ik heb flinke rekeningen gekregen in de loop der jaren, maar heb altijd zelf kunnen beslissen wat ik wel of niet wil doen.
Voor jouw beslissing moet je zeker de insteek van Xandergirl meenemen in je overweging. Eigenlijk heb ik dat onbewust ook gedaan. Of je wel of niet verzekert, hangt af van wat je wilt en de rek in je portemonnaie.

Dat is dus gewoon niet waar, als het duidelijk is dat er niks aan te doen is (bv een ongeluk) hoef je echt geen toestemming te vragen. En bij de verzekering die ik had hoefde ik zoiezo geen toestemming te vragen, je kreeg alleen een brief die ingevuld moest worden door een DA. Daarbij ligt het maar net aan je verzekering wat wel en wat niet vergoed wordt, maar dat iets niet vergoed wordt wil niet automatisch zeggen dat je het niet laat doen. Je blijft TEN ALLE TIJDEN eigenaar van het paard, enkel als je het laat afkeuren dan neemt de verzekering hem over en krijg jij je geld. Wil je hem zelf houden kan dat ook, maar dan krijg je geen geld van de verzekering heel simpel. Ik vraag me toch echt af waar al die spook verhalen vandaan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:00

chocobroodje schreef:
Marion71 schreef:

Dat is dus gewoon niet waar, als het duidelijk is dat er niks aan te doen is (bv een ongeluk) hoef je echt geen toestemming te vragen. En bij de verzekering die ik had hoefde ik zoiezo geen toestemming te vragen, je kreeg alleen een brief die ingevuld moest worden door een DA. Daarbij ligt het maar net aan je verzekering wat wel en wat niet vergoed wordt, maar dat iets niet vergoed wordt wil niet automatisch zeggen dat je het niet laat doen. Je blijft TEN ALLE TIJDEN eigenaar van het paard, enkel als je het laat afkeuren dan neemt de verzekering hem over en krijg jij je geld. Wil je hem zelf houden kan dat ook, maar dan krijg je geen geld van de verzekering heel simpel. Ik vraag me toch echt af waar al die spook verhalen vandaan komen.

Toen het bij mij vorige pony (wel verzekerd) einde verhaal was, moesten we weldegelijk toestemming hebben van de verzekering. Ondanks dat de dierenarts het met ons eens was heeft het toch nog 2 of 3 weken geduurd voor de verzekering mee eens was. Nou ging dit niet om een ongeluk maar om een zeldzame ziekte, maar toch. Wij wilden hem laten gaan vóór hij zoveel pijn kreeg dat het ondraaglijk was, maar hij kon (volgens de verzekering) pas worden afgekeurd als hij die pijn al had. Gelukkig hebben we met een extra bezoek aan de kliniek aan Utrecht kunnen aantonen dat het echt niet anders kon, maar op dat moment was het heel vervelend.
Over het dikgedrukte, daar heb je gelijk in, maar is ook precies de reden dat ik niet verzeker. Ik laat toch doen wat ik wil laten doen bij mijn pony, ongeacht of het vergoed wordt. Nou is alleen het geval dat veel dingen niet vergoed worden (of maar voor een klein deel). Dan betaal ik dus liever geen premie, en stop het geld in mijn spaarpotje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:04

mijn recreatie pony is al wat ouder (18 jaar) en ik heb haar niet verzekerd. Ik heb haar nu bijna 4 jaar en pas 1 keer een dierenarts nodig gehad voor een koliek. Ik neem het risico zelf en heb wel een spaarpotje voor onvoorziene kosten. Ik weet ook niet of ik haar met 20+ nog een koliekoperatie zou laten ondergaan. En ik weet ook niet of ik nog een paard terug zou nemen als deze dood gaat.

Als ik een jong duur sportpaard zou hebben zou ik waarschijnlijk wel verzekeren.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:17

Persoonlijk zou ik kijken naar hoe blessuregevoelig je paard is (het doel dat je met het paard hebt speelt hierin ook mee)
Je verzekering kost je bij 32 euro ruim 380 euro per jaar. Mocht je een rekening hebben van 2000 euro moet je eerst nog 500 zelf ophoesten.
Daarnaast is het belangrijk de polisvoorwaarden goed te kennen. Een verzekering doet er alles aan om zo min mogelijk uit te betalen.
Ik zou een paard daarom niet zo snel verzekeren, maar dat is per persoon verschillend.
Succes met je keuze in ieder geval.

SuperBratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:18

Welke verzekering hebben jullie als ik vragen mag?

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:53

Ik heb hippozorg.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:38

Update:

volgende week komt de inspecteur voor mijn paard.
Heb gekozen voor uitgebreide basisverzekering en uitgebreide ziektenkostenverzekering.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:53

Heb je Romeo laten keuren door de dierenarts?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:56

Wij zitten ook bij Hippozorg, en alleen maar lof voor hun +:)+

Vrijwel alles wat we indienen wordt gewoon vergoed! En dat is in 4 jaar al heel wat geworden :=
Koliekaanval: €300,- vergoed gekregen
Paal door borst: €350,- vergoed gekregen
Onverklaarbare kreupelheid incl. röntgenonderzoek: €600,- van vergoed gekregen
Peesblessure (5 echografien): €400,- vergoed gekregen

:D

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:59

Ik ben verzekerd bij AMEV Hippo. Zeer tevreden, nog nooit geen rekening betaald gehad.

Het kost even wat, maar toevallig een lfink ziek paard op stal gehad van iemand die niet verzekerd is. Dan ben ik toch écht blij dat ik naar elke willekeurige kliniek kan rijden zonder te kijken naar elke €.

Krijg zelfs een bezoek aan de door mijn gekozen kliniek tegoed terwijl onzeker was of ze uberhaupt iets mankeerde. Bleek weinig tot niets aan de hand te zijn en ze hebben toch betaald (kreupelheidsonderzoek incl. foto's + scan). Verder ook een kraakbeurt betaald gekregen, maar geen accupunctuur (logisch).
Heerlijk gevoel dat je meteen DA kan bellen als je twijfelt!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:04

Ik heb mijn (recreatie) pony ook niet verzekerd. Hij is nu 12 en heb hem al vanaf 4 mnd. en hij heeft nog nooit wat gehad (ff afkloppen _-:( ).
Mijn haflinger had ik ook niet verzekerd en hij is in die 11 jaar (ouder is hij niet geworden door een hartstilstand) 1x heel ziek geweest en dat heeft me geloof ik € 700,- gekost.

Het is toch ook zo dat als je paard 20 wordt, hij uit de verzekering wordt gezet?

Edit: mn pony is net 12, dus geen 11 meer :P

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:31

Ik kan ook gewoon de da bellen/laten komen als ik twijfel of het niet vertrouw, ga altijd naar de kliniek van mijn keuze en laat onderzoeken doen die ik wil. Ik bepaal alles zelf en betaal dat dus ook. Het is alleen een keuze die je maakt. Als jouw verzekering aan de max. per jaar zit, wordt er ook niet meer uitgekeerd. Als ik aan m'n max. zit, houdt 't ook op. Voor mijzelf denk ik dat dan de kans op herstel voor een paardwaardig bestaan ook allang opgehouden zijn. Het is een keuze die ieder voor zich moet maken. Verzekeren heeft voordelen, maar vergeet de nadelen zeker niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:58

Volledige, uitgebreide verzekering kost 12% premie van de verzekerde waarde (dat hanteren vrijwel alle verzekeraars, de ene iets meer of minder dan de andere).
De meeste verzekeraars keren per geval niet meer uit dan de verzekerde waarde, vaak met aftrek van eigen risico. Sommigen hanteren ook nog een max uitkeringsbedrag op jaarbasis.

Plat door de bocht: in 8 jaar heb je dus de pot opgebouwd die de verzekeraar je wil uitkeren.