omdraaien met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie1985

omdraaien met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:17

mijn pony keert steeds om met rijden als ik van stal weg ga om met hem te rijden snap er niks van dit heeft hij nog nooit gedaan hij doet dit zinds eind jan dit jaar eigelijk zinds hij daar op stal staat als ik met een ander paard ga doet hij het minder maar ik wil alleen met hem weg kunnen

RM_

Re: omdraaien met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:20

Dat doet hij waarschijnlijk omdat hij zelf onzeker is. Met een ander paard erbij kan dat paard hem geruststellen en laten zien dat er niks aan de hand is. Nu staat hij er alleen voor. Hij moet dus (opnieuw) vertrouwen in jou krijgen. Zodat jij hem aan kan geven dat er geen gevaren zijn. Misschien ben je zelf ook wat gespannen als je naar buiten gaat? Dat voelt je paard aan en kan het dan overnemen.

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:21

ik rij al 6 jaar met hem buiten en zind kort doet hij dit echt vreemd

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:22

Mijn paard doet het met vlagen weet niet waarom,maanden kan het goed gaan en dan oppeens wil hij steeds terug.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:24

Ik ken 't probleem, dan doet hij alles goed maar opeens staat hij stil en gaat hij omdraaien en wat ik dan ook doe hij wilt gewoon ECHT niet meer, heb wel is een keer gewoon 10 minuten daar gestaan tikken gegeven en aangespoort, maar het maakte hem niks uit! Ik heb er ook geen raad meer mee, hij doet dit ook met andere paarden, al ben ik met een hele groep!

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:25

okee en heb je een idee waarom die dat doet weet wel als ze iets eng vinde dat ze kunne om draaien maar nu is er niks aan de hand.

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:26

ja en met geen mogelijkheid verder willen en dan word die kwaad en dan afstappen en na een stukje er weer op help ook niet :s bij mij

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:27

Nee mijn pony is echt 1000% bomproof, al komt er de grootste vrachtwagen/tractor aan hij kijkt er niet van op, en hij doet het nooit op de zelfde punten, maar dan wilt hij gewoon in een keer terug! Dus ik heb echt geen idee..

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:27

dit heb ik ook!! dus ik weet hoe irritant het is!! tips heb ik dus helaas niet.. wist ik het maar wat je er aan kunt doen :)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:28

Mijn verzorgpony doet dit ook ;)
Maar bijna alleen maar als er geen andere paarden bij zijn.. Bij hem is het dus wel onzekerheid.
Het kan ook gewoon klieren zijn misschien? Er een spelletje van maken..
Wat doe jij als hij zo doet?

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:29

nou ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem nu hope dat er iemand met tips komt

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:31

boos worden maar kan niet te ver gaan want hij loopt gewoon achteruit op een dijk dus de kans is groot dat we dan naar beneden gaan en daar heb ik geen zin in dan stap ik maar af . de laatste keer nam ik me beste vriendin mee die ging er op rijden omdat ik dacht dat het aan mij lag maar bij haar deed hij het ook en ik op de fiets ernaast dus ik hem vasthouden en dan doet hij het minder

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:32

Ik denk dat er niet echt bepaalde tips voor zijn, gewoon 1x goed aanpakken dat hij het niet vaker doet, maar dan ook echt boos worden. Ik pak hem ook flink aan, maar mn fjord is gewoon sterk, maar er komt al wat verbetering!

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:34

ja dat is juist het probleem hij doe het op plaatsen waar je niet boos kan worde tussen auto's en op een vrij smalle dijk en dan loop hij naar achter en dan word dat ongelukken

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:35

Ja dat begrijp ik, bij ons is het ook op de dijk met een kanaal er naast, dus als een paard te veel achteruit loopt kan het alshetware gaan zitten, en ben ik ook bang dat je dan het water in donderd

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:36

ja daarom is het zo lastig want die van mij laat zich gewoon naar beden gaan met of zonder mij ben al vaker een dijk afgegaan met hem

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:37

Oke ;)
Maar je gaat dus niet terug naar stal? Dat hij zijn zin krijgt zegmaar..
Je moet denk ik eerst weten of hij echt bang is of dat hij het wel een leuk spelletje vind.
Het is natuurlijk wel een nieuwe plek voor hem he, een nieuwe stal, een nieuwe omgeving. Het is niet gek dat hij dat best even spannend vind en er aan moet wennen. En wat doet hij als je aan de hand met hem naar buiten gaat?

Tja ik heb ook een keer met hem in de sloot gestaan toen hij moeilijk deed, niet echt een fijn ervaring indd :Y)

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:39

aan de hand doe hij niks beetje druk en als er een vrachtwage of traktor komt gaat het mis maar ja dat is al 6 jaar zo maar heb het idee dat hij het gewoon te veel naar ze zin heb op de stal want as we dan op de terug weg zijn moet ik hem echt heel erg in houde anders gaan we in galop terug

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:17

Roziee schreef:
Dat doet hij waarschijnlijk omdat hij zelf onzeker is. Met een ander paard erbij kan dat paard hem geruststellen en laten zien dat er niks aan de hand is. Nu staat hij er alleen voor. Hij moet dus (opnieuw) vertrouwen in jou krijgen. Zodat jij hem aan kan geven dat er geen gevaren zijn. Misschien ben je zelf ook wat gespannen als je naar buiten gaat? Dat voelt je paard aan en kan het dan overnemen.

Inderdaad. Misschien eens een keer aan het halster met halstertouw met hem wandelen? :)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:19

Ik heb niet dit topic doorgelezen...

Maar mijn fjord deed dit ook altijd, ik ben elke keer afgestapt, aan de hand een stuk verder gelopen (belonen,geruststellen enzovoorts) en als het me goed leek weer opgestapt en verder gegaan. Hij heeft er nu geen last meer van.
Heel af en toe nog, dan stap ik weer af, loop een stukje (niet veel meer dan 10m) en dan is het goed...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:22

Ik volg dit topic ook even, mijn paard heeft ook weleens van die buien.
Meestal stap ik dan af, want ik ga niet lopen kl*ten op de weg en hij móet er toch gewoon langsheen maarja dat is niet helemaal zoals het hoort te gaan
Soms wil hij er zelfs niet langs als je er naast loopt.. dan voel je je echt even rottig staan zeg

Hopelijk komen hier nog goede tips langs

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:36

Verplaatst van RT-P naar BRT (= probleem met buitenrijden).

Daarnaast: probeer in je tekst wat meer leestekens te gebruiken, zoals punten en komma's. Dit vergroot de leesbaarheid van je berichten, ze zijn nu wat lastig te volgen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:30

Heeft hij het ook als hij met een maatje is?
& ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige pony, had er alleen last van als er geen ander paard bij was, ik loste het meestal op door of te vragen of ik achter iemand aan kon stappen of gewoon als ik zag dat iemand weg ging er zo snel mogelijk achteraan gaan.
Loop je er ook wel eens naast? misschien is er iets engs op het pad dat je moet afleggen, was bij mij wel, stonden er koeien langs de weg, dat was doodseng natuurlijk :)

nathalie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:12

nee dat is niet echt aan de orde dat er enge dingen langs de weg gaan, hij is alleen bang voor een tractor of vrachtwagen verder niet en die kom ik weinig tegen. en aan de hand doet hij niet zo als nu met rijden. daarom vind ik dit ook zo vreemd

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:28

Heb dit ooit gehad...

Nooit problemen met buiten rijden, deden we al eeuwen.
En ineens toen ze elders in de wei stond, wou ze daar niet weg.
(was meen ik in 2007)

Nou heb ik een zelfverzekerde dominante merrie met eigen ideeen :D . (but that's why I <3 her...)

Ik kon wel aan de hand haar meenemen naar dorp verderop.
En terug rijdend, halthouden, stappen, draven galopperen, weer halthouden etc.
Dus bang was ze niet, was gewoon verder d'r eigenzinnige zelf.
Maar weer richting het dorp, met geen mogelijkheid 8)7 .

Wat deed ze, achterwaarts gaan rennen, tot je zo ongeveer in de sloot zat (kanten daar te hoog en steil om dat te riskeren).
Of zijwaarts etc. Niet vooruit te krijgen.
(en ik rij met een 1.30 en sporen, maar vergeet het maar, als je fjord niet wil, dan wil ie niet..)
Die kleine beige vlek wist dat als ze bijna in de sloot zat je af moest vloeien.

Heb dit niet laten escaleren, aan de hand naar het dorp gesleept en op mijn akkertje terug gereden.

Niet buiten gereden, tot ik hulptroepen had, zoiets moet namelijk geen gewoonte worden.
Hulptroep op fiets achter Sjol, met menzweep.

We waren weg bij de wei en Sjol dacht, omdraaien!!!!!
Dat leverde haar een pets op haar petouche op en we gingen weer keurig richting dorp.
(wel op spinnijdige fjord, want karakter heeft die dame en dit was in haar ogen not-done)

Vervolgens rent die idioot ineens achterwaarts, vriendin van me op fiets kon nog net wegspringen
en die zat er toch echt 3 m achter.
Helaas voor Sjol zaten we nu op stuk zonder sloot links en rechts }> .
Dus heerlijk de strijd aangegaan.
(daarmee bedoel ik niet je paard verrot slaan. Maar gewoon drijven, sturen en af en toe tikje.)

Automobilist koos eieren voor zijn geld, parkeerde eind verderop in de berm.
Ik zat ondertussen ook in de berm.
Via een groen container (die omviel) een wit paaltje met reflectie (waar we overheen liepen)
een muurtje (waar we langs af gingen) en een haag (waar haar hele dikke achtereind in verdween).
Dit alles nog steeds achterwaarst en zijwaarts.

Die vriendin lag krom van het lachen in de andere berm (heeft nooit de pony tik kunen geven)
en midden op straat lag een fiets en een eindje verderop 2 springschoenen.

Nou ja, ik had blijkbaar uiteindelijk gewonnen.
Mevr. ging weer voorwaarts... en ze heeft het tot op vandaag nooit weer geprobeert.
(maar je weet het maar nooit..)

Ik heb denk ik geluk gehad, dat ik het niet te vaak heb laten gebeuren en geluk dat ze niet bang was of zo,
alleen typisch haar eigen zin wou doordrukken, wei met vrienden alleen laten als je daar chef bent is
blijkbaar niet iets wat ze graag doet.