merrie met veulen probleempjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moo37

merrie met veulen probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:50

Mijn merrie heeft nu 2 weken haar veulen en zij laat zich niet meer pakken in de wei. deze is ook erg groot dus loop ik telkens heen en weer ! Soms komt ze naar me toe maar uit bescherming voor haar veulen loopt ze eigenlijk steeds heel hard weg ! wie weet hoe ik dit goed kan aanpakken ? ik wil het veulen nl ook een beetje in de hand krijgen ! Ze is zoals gezegd heel beschermend maar doet niet lelijk naar mij, ze herkent me wel maar kiest er voor om "te vluchten" wie o wie heeft er een oplossing ?!

_manuela_

Re: merrie met veulen probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:54

Ik zou gewoon steeds wat lekkers meenemen. Dan weet zij ook dat het fijn is naar je toe te komen. Zeker omdat het komt door het beschermen van het veulen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:57

Met zijn tweeën gaan, het land kleiner maken door een stuk af te zetten, en zo de merrie in een hoek krijgen, dat ontsnappen niet meer mogelijk is!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:59

Inderdaad met wat lekkers naar de wei lopen maar niet met de intentie om haar te pakken ... lekkers geven en weg lopen dat ze het associeert met uit de wei gaan.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:02

En dan ga je dat paard elke dag met haar veulen stressen door het in een hoek te drijven? :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:29

zou het paard toch in een kleinere wei zetten (eventueel in dit blok een kleiner stuk afzetten)en dan eventueel dagelijks een emmer brok meenemen?
dan komt ze bij je,kun je haar een halster omdoen en doordat je met de merrie bezig bent raakt het veulen ook aan je gewend.

wij hebben ook een merrie die in het begin als ze een veulen heeft niet zo weg van mensen is dus staat die op een kleinere wei en voeren we haar bij.
als het veulen dan een week of drie is is het gedrag over en is het veulen inmiddels al aan je gewent en komt zo bij je.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:27

krijg je het veulen wel te pakken? mijn merrie heeft ook zo haar kuren maar geeft zich over zodra ik bij de uitgang sta met het veulen al aan het halster+touwtje.. en dan is het verdomd makkelijk om der te pakken haha! (merrie loopt wel met halster, want die slaat dus wel..)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:30

Dat draait wel bij... voer haar evt iedere dag even wat, zodat ze weet dat je voor iets 'leuks' komt.
Ga in godsnaam dat dier niet opdrijven... dat doet het vertrouwen zeker niet goed, dus niet met meerdere mensen in een hoek drijven!
Wij hebben ook een aantal merries die wat meer privacy nodig hebben de eerste weken, die krijgen ze dus ook.... geen probleem.
Sowieso niet teveel mee doen, laat ze voornamelijk met rust... wel zo fijn voor ze.

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:58

roep haar als je de wei inkomt zorg dat ze je ziet en leg wat lekkers neer als je dat een paar keer doet laat ze zich mischien wel pakken ?

moo37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:29

Ik mag al helemaal niet bij het veulen in de buurt komen, die beschermt ze continu ! in een kleineer wei wil de boer niet, ze staat met nog 2 andere merries met veulen, die doen niet moeilijk ! Ook op eten komt ze niet af ! zodra ik haar roep rent ze al weg !! Voordat het veulen er was waren we erg dikke maatjes dus ik moet wel even slikken

moo37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:33

Gisteren kreeg ik het voor elkaar ! maar toe hebben we het veulen vast gezet, dat ging best met veel tegen stribbelen. De merrie was wel wat van streek maar kon nog bij haar veulen, ik heb haar lekker gegeven enz maar vandaag weer volop rennen, wel een emmer met voer neer gezet en achteruit gelopen, toen ging ze eten. het veulen is erg nieuwschierig en dat maakt mama nog onrustiger !!! toen ik eenmaal heel rustig . achteruit naar haar toe ben geopen (duurde 1 uur) heb ik d'r even kunnen aaien maar zelfs dat wilde ze niet, ze rent steeds hard weg en rondjes door de wei met veulen, erg frustrerend, ik wil niet dwingen of opjagen maar het lijkt wel dat als ik een stap in de wei zet ze al is opgejaagd, Ik doe echt wel heel rustig, prat al niet eens .