Frieze merrie schrikt heel snel tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Frieze merrie schrikt heel snel tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 14:30

Hallo lieve mensen van Bokt,

Ik heb een vraag, nja eigenlijk vraag ik vooral om tips wat ik kan doen :)

Ik rijd Josefien, een Frieze merrie van 6 jaar oud. Ik rijdt haar nu al iets langer dan een jaar, 2 keer per week in een grote binnenbak.
Josefien heeft ooit iets meegemaakt met de grote witte schuifdeur van deze binnenbak, en durfte daarom voor kort nooit langs die deur.
De deur is zo'n grote witte schuifdeur, die naar boven toe open schuift (met katrollen e.d.) en staat 3 a 4 meter van de hoefslag vandaan (en de hoefslag is omheind met schuine houten wanden).
Elke keer als we eropaf of langs reden sprong Josefien opzij of versnelde ze in draf of galop.

Maar door juist wel elke keer met haar er langs te rijden en haar min of meer te dwingen er gewoon langs te gaan -ik dacht immers dat het alleen maar uittesten was- gaat het nu veel beter en kunnen we weer normaal langs de deur. Ze is nog wel wat bang, ik voel het als ik op haar rijd. Daarom krijgt ze vaak een beloning als we weer langs die deur zijn.
Ik dacht dus dat het uittesten was, totdat de eigenaresse een keer vertelde dat ze onder deze schuifdeur terecht is gekomen toen de deur naar beneden viel. Ze heeft dus wel degelijk wat meegemaakt en is daar erg van geschrokken.

Maar ze blijft een erg bange merrie.
Laatst reed ik haar en lag er plastic op de grond, naast de bak. Dat was van dat plastic waar eerst een hooibaal in heeft gezeten.
We waren nog maar net aan het instappen en ze zag het en voor ik het wist zakte ze helemaal omlaag, sprong opzij en was ze er in galop vandoor.
Opnieuw heb ik haar er langs laten gaan, waarbij ze weer opzij sprong en er in draf vandoor wilde.

Ik dacht nog, ik kan dat plastic wel weghalen, maar in een grote binnenbak (met stallen langs de kant en een kantine e.d.) zullen er altijd wel dingen zijn waar ze van schrikt. Dus ik wil het liefst dat ze leert hier niet meer van te schrikken. Ik heb het laten liggen en hoe vaker we er langs kwamen, hoe beter het ging. Weer met belonen en dergelijke.

Ik heb een beetje het idee dat ze elke keer iets anders 'opzoekt om van te schrikken'.
Laatst ging mijn telefoon bijvoorbeeld en terwijl ik wilde opnemen schrok Josefien en wist ze niet waar ze het zoeken moest..

Weten jullie misschien hoe het komt en wat ik kan doen zodat ze leert met verschillende objecten om te gaan?
Het gaat al wel beter sinds ik haar rijd, maar ik vind haar toch een abnormaal schrikachtig gedrag blijven vertonen.

Wie helpt mij? :)

Groetjes Sabine

Anoniem

Re: Frieze merrie schrikt heel snel tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:32

Paardje moet zelf wat dapperder worden, en jij moet waarschijnlijk wat meer leiderschap uit gaan stralen waardoor zij ook het vertrouwen krijgt dat als jij zegt dat iets kan, ze je ook gewoon volgt.
Heb je wel eens iets van een schrik- en obstakeltraining gezien?

Charlot2000

Re: Frieze merrie schrikt heel snel tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:39

Misschien ligt het aan je voer? Van bepaalde soorten brok kunnen ze ook erg schrikachtig worden. Ik zou in dit geval bijvoorbeeld eens informatie inwinnen over verschillende soorten voer. Mensen hebben vaak niet door wat voor invloed voer op hun paard kan hebben. Succes!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:42

Je zou kunnen beginnen met elke dag een schepje Magnesium (o.a. Paardendrogist) over haar voer te doen. Veel paarden hebben een Magnesiumtekort, door dat aan te vullen haal je de scherpe randjes weg.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 14:43

Sonja schreef:
Paardje moet zelf wat dapperder worden, en jij moet waarschijnlijk wat meer leiderschap uit gaan stralen waardoor zij ook het vertrouwen krijgt dat als jij zegt dat iets kan, ze je ook gewoon volgt.
Heb je wel eens iets van een schrik- en obstakeltraining gezien?
Dat leiderschap straal ik volgens mij wel redelijk uit. Ik heb één voordeel en dat is dat ik totaal niet bang ben. Waarschijnlijk kan Josefien aan mij dan ook niet voelen dat er angst is.
Ik ben haar mede om deze reden heel regelmatig gaan rijden en heb de eigenaresse gevraagd de 'penny-meisjes', die (serieus!) vaak van haar afvallen omdat ze er vaak vandoor gaat, niet meer op Josefien te laten rijden.

Zo'n training lijkt me ook wel wat voor ons. Heb het inderdaad wel eens gezien.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:45

Als ik mijn paard niet goed genoeg aan het werk hou word hij ook zo
Hij begint zich dan te vervelen en gaat dan dingen opzoeken die weleens spannend zouden kunnen zijn

De staleigenaar noemde toen het voorbeeld van een schoolklas, als een leraar boeiend kan vertellen hangen de leerlingen aan zijn lippen, wanneer hij niet interessant genoeg is ga je lopen kloten

Ik wil niet per direct zeggen dat het bij jullie ook zoiets moet zijn, maar ik geef het gewoon als optie

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 14:46

@ Chalot2000 & Linky; Bedankt voor jullie reactie's :) Ik zal eens kijken naar haar voer en overleggen wat betreft dat schepje magnesium. Ik ben zelf van mening dat de basis kan liggen bij wat je het paard voert. Goed voer is erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:46

Leiderschap uitstralen hoeft niet altijd te maken te hebben met al dan niet bang zijn, je lichaamstaal kan echt voor grote veranderingen in het gedrag van het paard zorgen.
Ga maar gewoon met haar aan de hand oefenen met dingen als een zeiltje op de grond enzo. Niet achterom kijken naar haar (daarmee geef je aan dat jij 't ook niet zeker weet) maar gewoon rustig maar 'groot' doch ontspannen met haar langs de enge dingen lopen, en uiteindelijk ook gewoon erover. Hou haar bezig, zorg dat jij het interessantst van alles bent.
Is erg leuk om te doen, en ontzettend nuttig.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 14:54

Sonja schreef:
Leiderschap uitstralen hoeft niet altijd te maken te hebben met al dan niet bang zijn, je lichaamstaal kan echt voor grote veranderingen in het gedrag van het paard zorgen.
Ga maar gewoon met haar aan de hand oefenen met dingen als een zeiltje op de grond enzo. Niet achterom kijken naar haar (daarmee geef je aan dat jij 't ook niet zeker weet) maar gewoon rustig maar 'groot' doch ontspannen met haar langs de enge dingen lopen, en uiteindelijk ook gewoon erover. Hou haar bezig, zorg dat jij het interessantst van alles bent.
Is erg leuk om te doen, en ontzettend nuttig.
Oke, dankje :)
Ik denk dat dat zeker nuttig zal zijn!

@ Pikeur; Ik denk zelf ook dat Josefien vaker haar energie kwijt moet. Het 'probleem' is dat ik de enige ben die haar durft aan te pakken. Ze staat op een zorgboerderij en kan niet ingezet worden voor de clienten vanwege haar iets frissere gedrag. Verder ben ik de enige die haar rijd (terwijl ze wel stagiaires hebben) Ik denk dat het een goed idee is als ze elke dag even gebruikt wordt. (Ze krijgt daarnaast wel elke dag beweging in weide en paddock). Ikzelf rijd haar 2x per week. Waarvan 1 keer les. Verder kom ik vaak nog een 3e keer per week op stal (en vooral nu ik het wat minder druk heb met school probeer ik zo vaak mogelijk te komen) en longeer ik haar.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:57

Hoi,

mijn paard was ook echt een bangerd, vooral op onbekend terrein. veel doen en ook trainen aan de hand hiep om hem dapperder te maken. Wij hebben via de club een obstakeltraining van balingehof georganiseerd, zeer aan te raden. Jouw paard is natuurlijk erg bang geworden door het ongeluk met de deur, maar moet weer zelffvertrouwen krijgen. Grondwerk kan echt super helpen hierbij.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:06

Ik heb ook zon paardje (vooral buiten), de laatste jaren al gelukkig minder. Ik dacht ook altijd dat ze dingen 'opzocht' als ze weer eens ervandoor schoot of opzij sprong. En dan voornamelijk als we samen waren zonder ander paardjes was ze nogal gespannen als we op pad gingen. Zij voelde zich dus veiliger bij andere paarden dan bij mij :s...

Ik ben er achter dat ze het niet expres doet! paarden 'zoeken' niets om dat ze het leuk vinden ervandoor te gaan! Paarden en zeker 'onzekere' paarden zoeken juist jouw leiding. En als ze die niet krijgen worden ze onzeker en reageren ze daar ook op. Paarden zijn vluchtdieren, dus dat is hun eerste reactie als ze geen juiste leiding krijgen.

Zelf lette ik nooit zo heel erg op tijdens buitenritjes, ik was voornamelijk aan het genieten :s Ik gaf geen leiding.

Nu ik dit weet, probeer ik er aan te werken. En idd is het verstandig om op de grond ermee te beginnen.

En dat het met energie teveel te maken heeft weet ik niet.. Het lijkt me eerder dat ze daar wat rennerig van wordt maar niet 'schrikkerig'. Ik denk idd ook dat het met leiding te maken heeft. En dat betekent niet alleen dat je niet bang bent.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:54

mijn paard is ook snel schrikachtig en ik werk nu met een aanwijsstok met bv een plastic zak eraan en raak hem daarmee overal aan.
Loopt hij weg, meelopen blijft hij staan belonen!!!
Zo kan je trainen met van alles ballen, paraplu's, zeil noem maar op.
Dus druk geven reageerd hij (stil blijven staan) gelijk de druk weghalen en belonen.
Bij mij werkt het goed, ik hoop voor jou ook!!
Door deze oefening bouw je ook gelijk een vertrouwensband op doordat er niets gebeurd als je erbij bent.

Heel belangrijk aan beide kanten van het paard oefenen!!!