scala van de africhting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol

scala van de africhting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 09:49

Dit scala geeft de bedoelingen van het FEI-reglement volledig weer en hier worden de dressuurproeven op afgestemd. Bij mij roept het ook wat vragen op. De eerst 3 criteria *takt * souplesse/ontspanning/losheid *aanleuning zijn vooral van toepassing op de B en L klasse. Voor de hogere klasse * impuls * recht gerichtheid * verzameling. Werden of worden jullie in de B en L klasse ook daadwerkelijk zo beoordeeld? Hoe gaan jury's hier mee om?
Punt 26 van het protocol (B en L)is De Impuls.
Punt 27 van het protocol (B en L) Het rechtgerichte,.........gaande paard.

Scum

Re: scala van de africhting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:48

WD-V --> WD-JI

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:15

Ik heb net de jury-opleiding achter de rug, en kan zeggen dat daar inderdaad op gelet wordt. Is het paard recht, spoort het, en is de impuls goed, is ie ontspannen? Daar moesten we allemaal goed op letten. Ook de tactzuiverheid in alle gangen moest goed bekeken worden.
Hoe denk je zelf over hoe er beoordeeld wordt? Ik proef uit je topic dat je er je twijfels over hebt?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:17

Voor de B en de L zijn de eerste drie het meest belangrijk, daar ligt immers de basis. Maar ook in de B en de L zal een paard impuls moeten hebben en rechtgericht moeten zijn. Die laatste dingen wordt dus zeker wel naar gekeken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:19

Ha en met name in de hogere klasses zal het paard in de aanleuning en lossigheid steeds beter moeten zijn. Wat je overigens vaak niet ziet maargoed.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:20

Inderdaad Mindfields, dat is vaak anders. Ik snap dan ook niet goed hoe zo'n paard toch die klasses doorkomt...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:22

Mindfields schreef:
Ha en met name in de hogere klasses zal het paard in de aanleuning en lossigheid steeds beter moeten zijn. Wat je overigens vaak niet ziet maargoed.

Of paarden die daar nogsteeds scheef zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:23

kleinvosje schreef:
Inderdaad Mindfields, dat is vaak anders. Ik snap dan ook niet goed hoe zo'n paard toch die klasses doorkomt...

Als je maar vaak genoeg start met je paard verzamel je langzamerhand toch je puntjes wel hoor, want je hebt altijd wel een keer mazzel met een jury en als je maar lang genoeg wedstrijden blijft rijden kom je dus uiteindelijk wel een keer een klasse verder.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:54

@kleinvosje Jij beschrijft ook dat je op de cursus geleerd wordt dat je moet kijken of oa een paard spoort en rechtgericht is. Echter dit is in strijd met wat er in het proevenboekje staat, immers de 3 criteria zijn vooral op toepassing van de b en l. Maar er staat dus vooral en ook?
Takt ontspanning losheid souplesse en aanleuning zijnde criteria voor de b en l. Dit vind ik moeilijk. Een scheef paard met takt ontspanning losheid en souplesse fijn in de aanleuning? De criteria kunnen niet zonder elkaar. En ja alle Z paarden lopen volgens het happy atlete concept :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:57

Pol, ik heb even een L1 proef erbij gepakt, daar is onderdeel 27: het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard. Een paard dat niet rechtgericht is, spoort ook niet. Dus ja, daar wordt op gelet. Wat is er dan in strijd met wat er in het proevenboekje staat?

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:12

Voorin het proevenboekje staat dat de eerste 3 criteria vooral gelden voor het b en l. Blz 16 van het boekje. B en l zijn de "vertrouwensfase". De overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing vordert. (vanaf M dus) Een rechtgericht paard spoort niet :D Omdat op het protocol wel criteria staan die niet onder de vertrouwensfase staan, mijn vraag.
Het laatste criteria is verzameling. Toch zie je op protocols in de L "oprichting". Oprichting komt doordat het paard verzameld wordt. Moet ik dat eigenlijk alle criteria gelden in het b en l. Alleen misschien milder aangerekend worden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:27

Bedoel je met dat er op de protocols oprichting staat, dat er bijgezet is door de jury als commentaar? Dan is die jury fout bezig geweest. In de B en L, is de ontspanning en tact het belangrijkste, verzameling komt eigenlijk niet aan bod. Het wil wel gebeuren dat een jury een L2 proef al bijna net zo gereden wil zien worden als een M1 proef, dus met wat meer verzameling en oprichting, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Helaas gebeurt het in de praktijk wel...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:21

@TS: je zegt het eigenlijk zelf al: "de overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing vordert". Belangrijker..... dus niet geheel onbelangrijk in de B en L. Vanaf de M wordt er strenger naar de overige criteria gekeken, maar in de B en de L worden ze wel al meegenomen in de beoordeling. Als het helemaal niet mee zou tellen zou een paard in het L2 dat vreselijk scheef loopt of totaal geen impuls toont anders heel hoog kunnen scoren, terwijl dat natuurlijk niet correct gereden is.

Ik denk dat de term "oprichting" op protocols vaak verkeerd gebruikt wordt, wat de verwarring geeft. Veelal bedoelt de jury te zeggen dat het paard teveel op de voorhand loopt. Dát zou er dan ook opgezet moeten worden.